Bilen äter bilbatterier

tercELLEN
7 augusti 2020 · 166 Inlägg

Alltså jag har lyckats ladda batteriet nu. Den visar 13,2 volt nu och verkar behålla det på egen hand. Jag har kopplat bort jordkabeln till bilen för att testa. Försökte starta bilen. Det gick inte... Blev bara ett sånt här "klick-ljud". All annan elektronik på bilen verkar fungera som att batteriet är fulladdat. Kan det vara fel på startmotorn?

Utmarks-Loke
7 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Kanske batteriet tog skada och inte kan leverera de superhöga strömmar som krävs för startmotorn?

dan-kristian
7 augusti 2020 · 518 Inlägg

mät volten på batteriet medans du kör på startmotorn.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

tercELLEN skrev:
Alltså jag har lyckats ladda batteriet nu. Den visar 13,2 volt nu och verkar behålla det på egen hand. Jag har kopplat bort jordkabeln till bilen för att testa. Försökte starta bilen. Det gick inte... Blev bara ett sånt här "klick-ljud". All annan elektronik på bilen verkar fungera som att batteriet är fulladdat. Kan det vara fel på startmotorn?

Läser jag fel eller ?'
Tog du bort jordkabeln och SEN försöker starta ??

Om det INTE är så, så kortslut startmotorn på dom tjocka anslutningarna med en skruvmejsel så ska du få se på F👹.
Det kommer gnistra lite, men startmotorn kommer att gå runt om den är frisk..

Senast redigerat av axxet (7 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tercELLEN
14 augusti 2020 · 166 Inlägg

Hittade orsaken till varför startmotorn slutat dra runt motorn. Pluskabeln till den var i princip av!
Åtgärdade det och mätte sedan om startmotorn tjuvdrog ström. Fick utslag på instrumentet från 2-12 volt. Det varierade kraftigt. Så nu antar jag att det är där strömmen försvinner när bilen står stilla? Men vad gör jag åt det?

Myhran
14 augusti 2020 · 452 Inlägg

Vad har du mätt och hur har du mätt? Ström är ampere och spänning är volt. Tror tyvärr inte startmotorn drar ström när den inte används, Med vänlig hälsning, C

tercELLEN
14 augusti 2020 · 166 Inlägg

Myhran skrev:
Vad har du mätt och hur har du mätt? Ström är ampere och spänning är volt. Tror tyvärr inte startmotorn drar ström när den inte används, Med vänlig hälsning, C

Jag mätte i volt från infästningen av den grova kabeln på startmotorn, och testade att jorda mot motorn samt direkt mot batteriets minuspol med samma resultat. Men borde det inte ge 0 volt i detta fall när bilen är avstängd?

Myhran
14 augusti 2020 · 452 Inlägg

Eftersom det inte finns spänning i kabeln skulle jag säga att det du mätt är spänningsfallet mellan jord och jord,

Ska du mäta strömurdragning måste du ställa Multimeter på ampere och mäta mellan lossad jordkabel och batteriet med Multimeter i serie först då kan du se om bilen drar ström smile

Utmarks-Loke
14 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

tercELLEN skrev:

Myhran skrev:
Vad har du mätt och hur har du mätt? Ström är ampere och spänning är volt. Tror tyvärr inte startmotorn drar ström när den inte används, Med vänlig hälsning, C

Jag mätte i volt från infästningen av den grova kabeln på startmotorn, och testade att jorda mot motorn samt direkt mot batteriets minuspol med samma resultat. Men borde det inte ge 0 volt i detta fall när bilen är avstängd?

Det skall alltid finnas ström på den grova kabeln. Det som sätter igång startmotorn är när det kommer ström på den lilla kabeln.

tercELLEN
14 augusti 2020 · 166 Inlägg

Okej! Intressant! Rätta mig om jag mätte fel nu:
Jag ställde in multimetern på A, mätte mellan jordkabel och jordpolen och fick utslag 0.78. Testade mäta från startmotorns lilla kabel (istället då för den grova) till jordpol. Inget utslag. Men antar att värdet 0.78 bekräftar att det tjuvdrar nånstans i alla fall?

Myhran
14 augusti 2020 · 452 Inlägg

Kolla denna video så får du lite tips.

https://youtu.be/PuzF4ijIXp0

Utmarks-Loke
14 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

tercELLEN skrev:
Okej! Intressant! Rätta mig om jag mätte fel nu:
Jag ställde in multimetern på A, mätte mellan jordkabel och jordpolen och fick utslag 0.78. Testade mäta från startmotorns lilla kabel (istället då för den grova) till jordpol. Inget utslag. Men antar att värdet 0.78 bekräftar att det tjuvdrar nånstans i alla fall?

Nu tror jag vi får köra en grundkurs i multimeter här wink

Spänning, volt, mäter man på det viset. Oftast den svarta ledningen på jord och den röda kan man prova mäta på olika ställen med.

Ström, ampere, mäter man genom saker. Du måste lossa ledningen du vill mäta på, och låta strömmen passera genom multimeter. Vanligtvis måste man också lossa den röda ledningen på multimetern och flytta till hålet som är för strömmätning. Men man måste vara försiktig, en vanlig multimeter klarar oftast bara 10-20 ampere, sedan ryker säkringen. Och sådana strömmar kommer man snabbt upp i på en bil.

För att mäta tjuvströmmen gör du som ovan, och så lossar du ena terminalen från batteriet och mäter mellan den och batteripolen. Detta gör du absolut inte när bilen går eller när du vrider på nyckeln för att försöka starta, utan bara när bilen är avstängd.

Om det är så du har gjort och fått 0,78A så är det lite för lite för att vara några problem. Ett friskt batteri kan stå i veckor med såna strömmar innan det är tomt, och du har ju klocka, minnet till bilstereon och så vidare inne i bilen som normalt sett skall dra lite ström även när bilen är avstängd.

Utmarks-Loke
14 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Eller bara kolla på videon som dök upp ovanför, Mackan är bra smile

tercELLEN
14 augusti 2020 · 166 Inlägg

Jättebra video! Jag mätte faktiskt precis på detta sätt så jag förstod din beskrivning, Myhran! Loke, i videon säger ju den här Mackan att över 0.30 är för mycket, och jag får ut 0.78. Så nått tokigt är det ju. Jag ska börja dra ut säkringarna och se vart det barkar.

Myhran
14 augusti 2020 · 452 Inlägg

Hur länge har du väntat på att bilen ska gå ner i viloläge? Med vänlig hälsning,

Myhran
14 augusti 2020 · 452 Inlägg

Du har ca 10w urdragning i vilket fall, så en handskfackslampa kanske? Eller bakluckasbelysningneller så, finns ju inte så mkt som kan dra på den där såg jag när jag läste vad de var för bil,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang