Bensin eller diesel

Icebear
14 december 2014 · 134 Inlägg
#101

Tack för svaret!

Inga fler som kan ge synpunkter om bilarna som jag tagit upp, eller är XC70:n "bäst" av dom fem, så det är den man ska satsa på?!

xXSammy
14 december 2014 · 5 869 Inlägg
#102

Har provkört X3an (Första generation, facelift) med 3.0L dieseln och automat. *Farsans bil*

Tycker den är rätt stötig på vägen pga den korta hjulbasen, men kanonskoj motor. smile Tror den drog ca 0.8-0.9 när jag pendlade mellan Enskede och Mölnbo.

Väljer hellre XC60 då.

De/Dem
Danne_1977
15 december 2014 · 3 173 Inlägg
#103

Icebear skrev:
Har funderat lite inför bilbytet framöver och kommit fram till att det mest troligt blir nån av dom här bilarna och vill gärna höra era synpunkter och vad ni tycker, vilken skulle ni ha valt?! Är det nån som har förslag på andra bilmärken än dom som jag har tagit upp så tar jag gärna emot dom också!

Audi Q5
BMW X1
BMW X3
Volvo XC60
Volvo XC70

Så vad tror ni, kan ni komma med lite tips och idéer.. smile

Går du i funderingarna i Q5 så skulle jag hellre välja en XC90, dels för att det är lite bättre kvalité och dels för att det är en behagligare bil att köra och framförallt trevligare interiör tycker jag, det känns mer kvalité helt enkelt. Nu är ju frågan, behöver man verkligen en XC90 ? Ska jag säga som har en.. haha.. Den väger 2.2 ton och har stora hjul och är en riktigt stor bil helt enkelt, den tar mycket last om man vill lasta, och du kan få 7 säten då dom flesta XC90 redan har 7 säten som standard, Väljer du dessutom D5 motorn så har du en bra motor och förhållandevis snål motor med tanke på storleken på bilen. Väljer du även en automat så får du en bra låda.

Jag hade tidigare en V70 D5 årgång 2004 och ville byta bil så jag funderade fram och tillbaka då jag verkligen ville ha en SUV, BMW X5, Mercedes ML och Volvo XC90 var kandidaterna då jag hade budget på max 130 tusen, helst av allt mindre. i den prisklassen just då fanns inga speciellt nya X5 så det innebär tråkig inredning, känns gammal och trist, ML kändes precis lika, trist och tråkig inredning, Volvo XC90 kändes bäst och stabilast på vägen åxå, även bränslesnålast, billigast reservdelar åxå, för att inte tala om körglädje och komfort. Utan tvekan var det en sån jag ville ha och hittade till slut en, även om jag fick ett dåligt exemplar så har jag snackat med Bilbolaget på flera orter i landet och alla säger att just XC90 brukar ha rätt lite problem, finns nästan inga delar på bildelsbasen heller just för att dom sällan kvaddas eller gå sönder på sånt sätt.

Av dom du raddat upp där kan jag säga att jag utan tvekan skulle välja XC60:n, min mor har en 2012 års XC70 och jag kan lova dig att den inte känns speciellt rolig, rätt trist och känns nästan precis som vilken V70 som helst att köra. I en XC90 eller 60 känner man sig verkligen trygg och säker eftersom man sitter lite högre upp och mer utrymme runtomkring i kupén. Dessutom har du verkligen bra framkommlighet, Testade morsans XC70 i snö, njaa ja har man fart så visst, men annars njaa, XC90:n jämförde jag med och den tar sig verkligen fram bra, går även stanna och sen köra iväg igen.

Provkör en XC60 om du inte redan gjort det, gärna med Dieselmotorn och Automat.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Icebear
15 december 2014 · 134 Inlägg
#104

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:
Har funderat lite inför bilbytet framöver och kommit fram till att det mest troligt blir nån av dom här bilarna och vill gärna höra era synpunkter och vad ni tycker, vilken skulle ni ha valt?! Är det nån som har förslag på andra bilmärken än dom som jag har tagit upp så tar jag gärna emot dom också!

Audi Q5
BMW X1
BMW X3
Volvo XC60
Volvo XC70

Så vad tror ni, kan ni komma med lite tips och idéer.. smile

Går du i funderingarna i Q5 så skulle jag hellre välja en XC90, dels för att det är lite bättre kvalité och dels för att det är en behagligare bil att köra och framförallt trevligare interiör tycker jag, det känns mer kvalité helt enkelt. Nu är ju frågan, behöver man verkligen en XC90 ? Ska jag säga som har en.. haha.. Den väger 2.2 ton och har stora hjul och är en riktigt stor bil helt enkelt, den tar mycket last om man vill lasta, och du kan få 7 säten då dom flesta XC90 redan har 7 säten som standard, Väljer du dessutom D5 motorn så har du en bra motor och förhållandevis snål motor med tanke på storleken på bilen. Väljer du även en automat så får du en bra låda.

Jag hade tidigare en V70 D5 årgång 2004 och ville byta bil så jag funderade fram och tillbaka då jag verkligen ville ha en SUV, BMW X5, Mercedes ML och Volvo XC90 var kandidaterna då jag hade budget på max 130 tusen, helst av allt mindre. i den prisklassen just då fanns inga speciellt nya X5 så det innebär tråkig inredning, känns gammal och trist, ML kändes precis lika, trist och tråkig inredning, Volvo XC90 kändes bäst och stabilast på vägen åxå, även bränslesnålast, billigast reservdelar åxå, för att inte tala om körglädje och komfort. Utan tvekan var det en sån jag ville ha och hittade till slut en, även om jag fick ett dåligt exemplar så har jag snackat med Bilbolaget på flera orter i landet och alla säger att just XC90 brukar ha rätt lite problem, finns nästan inga delar på bildelsbasen heller just för att dom sällan kvaddas eller gå sönder på sånt sätt.

Av dom du raddat upp där kan jag säga att jag utan tvekan skulle välja XC60:n, min mor har en 2012 års XC70 och jag kan lova dig att den inte känns speciellt rolig, rätt trist och känns nästan precis som vilken V70 som helst att köra. I en XC90 eller 60 känner man sig verkligen trygg och säker eftersom man sitter lite högre upp och mer utrymme runtomkring i kupén. Dessutom har du verkligen bra framkommlighet, Testade morsans XC70 i snö, njaa ja har man fart så visst, men annars njaa, XC90:n jämförde jag med och den tar sig verkligen fram bra, går även stanna och sen köra iväg igen.

Provkör en XC60 om du inte redan gjort det, gärna med Dieselmotorn och Automat.

Tack för svaret!

Nu känns det som att XC90 är på tok för stor bil för mig, dessutom har jag inget behov av en bil med 7 säten. Sen hur du kan jämföra Audi Q5 med Volvo XC90 kan jag inte riktigt förstå, vad jag vet så skiljer det en hel del i storlek mellan dom bilarna, bland annat så har Q5:an bara 5 säten. Undrar om du blandar ihop den med Q7..?! Den vet jag har 7 säten som XC90:n.

Det som gör att jag eventuellt är lite tveksam på XC60 är att jag hört att dom är ganska stötig efter vägen och att XC70 går mjukare, är skönare och mindre stötig..?!

Danne_1977
16 december 2014 · 3 173 Inlägg
#105

Icebear skrev:

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:
Har funderat lite inför bilbytet framöver och kommit fram till att det mest troligt blir nån av dom här bilarna och vill gärna höra era synpunkter och vad ni tycker, vilken skulle ni ha valt?! Är det nån som har förslag på andra bilmärken än dom som jag har tagit upp så tar jag gärna emot dom också!

Audi Q5
BMW X1
BMW X3
Volvo XC60
Volvo XC70

Så vad tror ni, kan ni komma med lite tips och idéer.. smile

Går du i funderingarna i Q5 så skulle jag hellre välja en XC90, dels för att det är lite bättre kvalité och dels för att det är en behagligare bil att köra och framförallt trevligare interiör tycker jag, det känns mer kvalité helt enkelt. Nu är ju frågan, behöver man verkligen en XC90 ? Ska jag säga som har en.. haha.. Den väger 2.2 ton och har stora hjul och är en riktigt stor bil helt enkelt, den tar mycket last om man vill lasta, och du kan få 7 säten då dom flesta XC90 redan har 7 säten som standard, Väljer du dessutom D5 motorn så har du en bra motor och förhållandevis snål motor med tanke på storleken på bilen. Väljer du även en automat så får du en bra låda.

Jag hade tidigare en V70 D5 årgång 2004 och ville byta bil så jag funderade fram och tillbaka då jag verkligen ville ha en SUV, BMW X5, Mercedes ML och Volvo XC90 var kandidaterna då jag hade budget på max 130 tusen, helst av allt mindre. i den prisklassen just då fanns inga speciellt nya X5 så det innebär tråkig inredning, känns gammal och trist, ML kändes precis lika, trist och tråkig inredning, Volvo XC90 kändes bäst och stabilast på vägen åxå, även bränslesnålast, billigast reservdelar åxå, för att inte tala om körglädje och komfort. Utan tvekan var det en sån jag ville ha och hittade till slut en, även om jag fick ett dåligt exemplar så har jag snackat med Bilbolaget på flera orter i landet och alla säger att just XC90 brukar ha rätt lite problem, finns nästan inga delar på bildelsbasen heller just för att dom sällan kvaddas eller gå sönder på sånt sätt.

Av dom du raddat upp där kan jag säga att jag utan tvekan skulle välja XC60:n, min mor har en 2012 års XC70 och jag kan lova dig att den inte känns speciellt rolig, rätt trist och känns nästan precis som vilken V70 som helst att köra. I en XC90 eller 60 känner man sig verkligen trygg och säker eftersom man sitter lite högre upp och mer utrymme runtomkring i kupén. Dessutom har du verkligen bra framkommlighet, Testade morsans XC70 i snö, njaa ja har man fart så visst, men annars njaa, XC90:n jämförde jag med och den tar sig verkligen fram bra, går även stanna och sen köra iväg igen.

Provkör en XC60 om du inte redan gjort det, gärna med Dieselmotorn och Automat.

Tack för svaret!

Nu känns det som att XC90 är på tok för stor bil för mig, dessutom har jag inget behov av en bil med 7 säten. Sen hur du kan jämföra Audi Q5 med Volvo XC90 kan jag inte riktigt förstå, vad jag vet så skiljer det en hel del i storlek mellan dom bilarna, bland annat så har Q5:an bara 5 säten. Undrar om du blandar ihop den med Q7..?! Den vet jag har 7 säten som XC90:n.

Det som gör att jag eventuellt är lite tveksam på XC60 är att jag hört att dom är ganska stötig efter vägen och att XC70 går mjukare, är skönare och mindre stötig..?!

Nja tänkte mer på att Q5 är ju lite större än en vanlig bil, och absolut inte lika stor som XC90, men nej XC60 är inte stötigare än XC70, ta och provkör en XC60 så får du känna, XC70 känns faktiskt som vilken tråkig V70 som helst anser jag.. min XC90 går absolut mycket mycket stabilare på vägen både sommar och vinter än en XC70, och lika med XC60.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 december 2014 · 3 730 Inlägg
#106

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:

Danne_1977 skrev:

Går du i funderingarna i Q5 så skulle jag hellre välja en XC90, dels för att det är lite bättre kvalité och dels för att det är en behagligare bil att köra och framförallt trevligare interiör tycker jag, det känns mer kvalité helt enkelt. Nu är ju frågan, behöver man verkligen en XC90 ? Ska jag säga som har en.. haha.. Den väger 2.2 ton och har stora hjul och är en riktigt stor bil helt enkelt, den tar mycket last om man vill lasta, och du kan få 7 säten då dom flesta XC90 redan har 7 säten som standard, Väljer du dessutom D5 motorn så har du en bra motor och förhållandevis snål motor med tanke på storleken på bilen. Väljer du även en automat så får du en bra låda.

Jag hade tidigare en V70 D5 årgång 2004 och ville byta bil så jag funderade fram och tillbaka då jag verkligen ville ha en SUV, BMW X5, Mercedes ML och Volvo XC90 var kandidaterna då jag hade budget på max 130 tusen, helst av allt mindre. i den prisklassen just då fanns inga speciellt nya X5 så det innebär tråkig inredning, känns gammal och trist, ML kändes precis lika, trist och tråkig inredning, Volvo XC90 kändes bäst och stabilast på vägen åxå, även bränslesnålast, billigast reservdelar åxå, för att inte tala om körglädje och komfort. Utan tvekan var det en sån jag ville ha och hittade till slut en, även om jag fick ett dåligt exemplar så har jag snackat med Bilbolaget på flera orter i landet och alla säger att just XC90 brukar ha rätt lite problem, finns nästan inga delar på bildelsbasen heller just för att dom sällan kvaddas eller gå sönder på sånt sätt.

Av dom du raddat upp där kan jag säga att jag utan tvekan skulle välja XC60:n, min mor har en 2012 års XC70 och jag kan lova dig att den inte känns speciellt rolig, rätt trist och känns nästan precis som vilken V70 som helst att köra. I en XC90 eller 60 känner man sig verkligen trygg och säker eftersom man sitter lite högre upp och mer utrymme runtomkring i kupén. Dessutom har du verkligen bra framkommlighet, Testade morsans XC70 i snö, njaa ja har man fart så visst, men annars njaa, XC90:n jämförde jag med och den tar sig verkligen fram bra, går även stanna och sen köra iväg igen.

Provkör en XC60 om du inte redan gjort det, gärna med Dieselmotorn och Automat.

Tack för svaret!

Nu känns det som att XC90 är på tok för stor bil för mig, dessutom har jag inget behov av en bil med 7 säten. Sen hur du kan jämföra Audi Q5 med Volvo XC90 kan jag inte riktigt förstå, vad jag vet så skiljer det en hel del i storlek mellan dom bilarna, bland annat så har Q5:an bara 5 säten. Undrar om du blandar ihop den med Q7..?! Den vet jag har 7 säten som XC90:n.

Det som gör att jag eventuellt är lite tveksam på XC60 är att jag hört att dom är ganska stötig efter vägen och att XC70 går mjukare, är skönare och mindre stötig..?!

Nja tänkte mer på att Q5 är ju lite större än en vanlig bil, och absolut inte lika stor som XC90, men nej XC60 är inte stötigare än XC70, ta och provkör en XC60 så får du känna, XC70 känns faktiskt som vilken tråkig V70 som helst anser jag.. min XC90 går absolut mycket mycket stabilare på vägen både sommar och vinter än en XC70, och lika med XC60.

Att nämna stabilitet i samma ord som xc90 är ju skrattretande. Kanonbil i stan men på landsväg är den direkt otäck. Xc70 är ju inget strykjärn på vägen heller men bra mycket tryggare än xc90

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Rquired Allmänt envis
16 december 2014 · 12 512 Inlägg
#107

Det är inget nytt problem att folk har olika preferenser och upplever bilmodeller olika men här spretade det vilt.

Jag håller med Danne_1977 om att XC90 är en exemplariskt trygg bil att köra, jag vet inte vad man utgår från när man dömmer ut den som direkt otäck vid landsvägskörning? Men hans erfarenheter av sin mors XC70 förvånar mig. Både XC70 och XC90 har samma markfrigång, hela 21.8cm, och i övrigt ungefär samma drivlina. En 70 har bättre förutsättningar för att ta sig fram i skog eller genom djup snö om ingenting annat på grund av lägre vikt, ett smidigare format och lite vettigare däckbestyckning än de breda pulkor en stadsjeep behöver. De begränsningar jag upplevt med Volvo bortom asfalterad väg beror på fyrhjulsdriften, den är inte dålig men imponerar inte heller. Det spelar ingen större roll för med över 20cm markfrigång tar man sig fram en svensk vinter även om bilen hade varit framhjulsdriven...

Vurmen för XC60 stämmer inte helt överens med mina upplevelser den heller, om jag tvunget måste välja en Volvo så är XC60 mitt förstahandsval men den låga och snygga taklinjen ställer till det. Jag upplever XC60 som trång invändigt och att den har halvdan sikt jämfört med både de större syskonen i XC-serien och de flesta personbilar, som om någon dragit ner en keps över huvudet på en. Samma problem finns på Audi Q5 och personligen så förstår jag inte varför man prioriterar ett snyggt fodral högre än en av stadsjeepens absolut största fördelar: Stora glasytor och god sikt.

Sedan är det inkorrekt och antyda att XC90 "brukar ha rätt lite problem". Ta en titt på Svensk Bilprovnings statistik, som finns tillgänglig på deras hemsida, den dras med en stort antal fel som beror på bilens konstruktion.
Ett exempel från 2009, fem år gamla bilar av årsmodell 2004:
XC90 Bensin: Plats 197/202, 31% modellrelaterade fel.
XC90 Diesel: Plats 200/202, 39.9% modellrelaterade fel. 
Men annan statistik från SBP med flera visar liknande siffror.   

Bakom den höga procentsatsen med modellrelaterade fel så gömmer sig bland annat en dålig framvagn men även anmärkningar på det elektriska är vanligt om man bryter ner statistiken, och då bryr sig Bilprovningen inte om elfel generellt mer än det som påverkar färden: Krockkuddar, ABS och stabilitetskontroll, avgasreningen etc. En bekant som kört både XC90 bensin och diesel drabbades av lustiga fel som slog strike lagom till vintern, en framhjulsdriven XC90 (drivningen bak död) utan varken hängslen eller livrem är inte rolig i halka. Kanske var det något liknande DiwraZ körde?

Men det är bäst och förtydliga att XC90 är ingen dålig bil och vänder man sig till rätt verkstad behöver reparationerna inte bli dyra. Det senare gäller alla bilmodeller men min poäng med statistiken är att jag tycker det är fel och förknippa XC90 med lägre kostnader och högre driftsäkerhet än konkurrenterna när siffrorna pekar åt andra hållet.

Min favorit? BMW X3 trots den hårda gången som modellen har. Varför? Goda köregenskaper, fenomenal fyrhjulsdrift, god sikt utan keps och sist ut på den plattform som byggde många (av många kunder) uppskattade modeller från BMW.

Konstruktionen var beprövad vid det laget så där är inte särskilt många standardfel, klena hjälpfjädrar på fjädrarna bak är väl det värsta och brustna fjädrar är för övrigt en vanlig orsak till varför X3 upplevs som stötig. Den är väl hård original även utan sportfjädring, men om den stöter och studsar fram är något fel.

Senast redigerat av Rquired (16 december 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 december 2014 · 3 730 Inlägg
#108

Rquired skrev:
Det är inget nytt problem att folk har olika preferenser och upplever bilmodeller olika men här spretade det vilt.

Jag håller med Danne_1977 om att XC90 är en exemplariskt trygg bil att köra, jag vet inte vad man utgår från när man dömmer ut den som direkt otäck vid landsvägskörning? Men hans erfarenheter av sin mors XC70 förvånar mig. Både XC70 och XC90 har samma markfrigång, hela 21.8cm, och i övrigt ungefär samma drivlina. En 70 har bättre förutsättningar för att ta sig fram i skog eller genom djup snö om ingenting annat på grund av lägre vikt, ett smidigare format och lite vettigare däckbestyckning än de breda pulkor en stadsjeep behöver. De begränsningar jag upplevt med Volvo bortom asfalterad väg beror på fyrhjulsdriften, den är inte dålig men imponerar inte heller. Det spelar ingen större roll för med över 20cm markfrigång tar man sig fram en svensk vinter även om bilen hade varit framhjulsdriven...

Vurmen för XC60 stämmer inte helt överens med mina upplevelser den heller, om jag tvunget måste välja en Volvo så är XC60 mitt förstahandsval men den låga och snygga taklinjen ställer till det. Jag upplever XC60 som trång invändigt och att den har halvdan sikt jämfört med både de större syskonen i XC-serien och de flesta personbilar, som om någon dragit ner en keps över huvudet på en. Samma problem finns på Audi Q5 och personligen så förstår jag inte varför man prioriterar ett snyggt fodral högre än en av stadsjeepens absolut största fördelar: Stora glasytor och god sikt.

Sedan är det inkorrekt och antyda att XC90 "brukar ha rätt lite problem". Ta en titt på Svensk Bilprovnings statistik, som finns tillgänglig på deras hemsida, den dras med en stort antal fel som beror på bilens konstruktion.
Ett exempel från 2009, fem år gamla bilar av årsmodell 2004:
XC90 Bensin: Plats 197/202, 31% modellrelaterade fel.
XC90 Diesel: Plats 200/202, 39.9% modellrelaterade fel. 
Men annan statistik från SBP med flera visar liknande siffror.   

Bakom den höga procentsatsen med modellrelaterade fel så gömmer sig bland annat en dålig framvagn men även anmärkningar på det elektriska är vanligt om man bryter ner statistiken, och då bryr sig Bilprovningen inte om elfel generellt mer än det som påverkar färden: Krockkuddar, ABS och stabilitetskontroll, avgasreningen etc. En bekant som kört både XC90 bensin och diesel drabbades av lustiga fel som slog strike lagom till vintern, en framhjulsdriven XC90 (drivningen bak död) utan varken hängslen eller livrem är inte rolig i halka. Kanske var det något liknande DiwraZ körde?

Men det är bäst och förtydliga att XC90 är ingen dålig bil och vänder man sig till rätt verkstad behöver reparationerna inte bli dyra. Det senare gäller alla bilmodeller men min poäng med statistiken är att jag tycker det är fel och förknippa XC90 med lägre kostnader och högre driftsäkerhet än konkurrenterna när siffrorna pekar åt andra hållet.

Min favorit? BMW X3 trots den hårda gången som modellen har. Varför? Goda köregenskaper, fenomenal fyrhjulsdrift, god sikt utan keps och sist ut på den plattform som byggde många (av många kunder) uppskattade modeller från BMW.

Konstruktionen var beprövad vid det laget så där är inte särskilt många standardfel, klena hjälpfjädrar på fjädrarna bak är väl det värsta och brustna fjädrar är för övrigt en vanlig orsak till varför X3 upplevs som stötig. Den är väl hård original även utan sportfjädring, men om den stöter och studsar fram är något fel.

XC90 duger gott att skjutsa ungar till skolan i, vilket de ofta används till. Det jag hängde upp mig på är att XC90 inte har så goda högfartsegenskaper jämfört med XC70 som är en lite högre vanlig personbil. Just för att det är en SUV. Både 70 och 90 är ju vingligare än en "vanlig" bil och mycket av det blir man av med om man väljer rätt däck. Kört 2 olika xc90 och det är inget för mig. Men bara för att jag inte gillar den så är det ju inte en dålig bil för det. För övrigt så har morsan och även haft många roliga bilar. Fräck tant...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Rquired Allmänt envis
16 december 2014 · 12 512 Inlägg
#109

DiwraZ skrev:

Rquired skrev:
-

XC90 duger gott att skjutsa ungar till skolan i, vilket de ofta används till. Det jag hängde upp mig på är att XC90 inte har så goda högfartsegenskaper jämfört med XC70 som är en lite högre vanlig personbil. Just för att det är en SUV. Både 70 och 90 är ju vingligare än en "vanlig" bil och mycket av det blir man av med om man väljer rätt däck. Kört 2 olika xc90 och det är inget för mig. Men bara för att jag inte gillar den så är det ju inte en dålig bil för det. För övrigt så har morsan och även haft många roliga bilar. Fräck tant...

Okej då förstår jag och det var nog ordvalet jag reagerade över, nej en stadsjeep är inte optimal för Autobahn milt sagt och det finns en anledning till att många av dem har en begränsad toppfart. De som har en smak för roliga bilar av alla sorter förtjänar dock ett litet plus i kanten!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Danne_1977
19 december 2014 · 3 173 Inlägg
#110

DiwraZ skrev:

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:

Tack för svaret!

Nu känns det som att XC90 är på tok för stor bil för mig, dessutom har jag inget behov av en bil med 7 säten. Sen hur du kan jämföra Audi Q5 med Volvo XC90 kan jag inte riktigt förstå, vad jag vet så skiljer det en hel del i storlek mellan dom bilarna, bland annat så har Q5:an bara 5 säten. Undrar om du blandar ihop den med Q7..?! Den vet jag har 7 säten som XC90:n.

Det som gör att jag eventuellt är lite tveksam på XC60 är att jag hört att dom är ganska stötig efter vägen och att XC70 går mjukare, är skönare och mindre stötig..?!

Nja tänkte mer på att Q5 är ju lite större än en vanlig bil, och absolut inte lika stor som XC90, men nej XC60 är inte stötigare än XC70, ta och provkör en XC60 så får du känna, XC70 känns faktiskt som vilken tråkig V70 som helst anser jag.. min XC90 går absolut mycket mycket stabilare på vägen både sommar och vinter än en XC70, och lika med XC60.

Att nämna stabilitet i samma ord som xc90 är ju skrattretande. Kanonbil i stan men på landsväg är den direkt otäck. Xc70 är ju inget strykjärn på vägen heller men bra mycket tryggare än xc90

Jag håller absolut inte med dig, jag har haft den här bilen i över ett år nu och skulle aldrig i livet byta den mot nått annat, den är riktigt stabil på vägen och inte det minsta spårkänslig på vintern = Stabil på vägen. Den bettar fast bra och tar sig iväg även på slirigt underlag, Varför skulle jag köpa en SUV om jag vill åka fort ? Efter stor egen erfarenhet där jag kunde ha dött i en olycka så rekommenderar jag ingen att köra över tillåtna hastighetsbegränsningar på allmänna vägar. Personligen så bor jag inte i nån stad, jag gillar att fiska och kör en del på dåliga vägar, denna bilen är perfekt. Här där jag bor är vi ibland totalt insnöade och då är det bra att kunna ta sig fram endå. Men att du säger att XC90 duger att köra ungarna till skolan med.. det är rent av skrattretande och dom som jag känner till som har XC90 använder dom absolut inte till det. Vi är friluftsmänniskor här uppe där jag bor och det är det som folk använder bilarna till, sen att dom även åker in till stan och handla med dom, ja det är kanske det du menar att köra barnen till skolan med, fast i verkligheten så åker ungarna skolskjuts så den biten är aldrig eller sällan förknippad med XC90 eller nån annan bil överhuvutaget.

Som sagt, skulle jag vilja åka fort och utsätta andra för den enorma fara det innebär så skulle jag absolut inte välja en XC90.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Icebear
26 januari 2015 · 134 Inlägg
#111

Tack för alla svar!

Till slut så blev det en Mitsubishi Outlander, årsmodell 2014, automat och med riktigt bra utrustning.

En fråga angående försäkring, fick ett erbjudande om att prova Mitsubishi Motors Försäkring i sex månader för 800:-/mån för halvförsäkring, ska tydligen vara inom Folksam. Nån som har erfarenheter av den försäkringen? Nåt man ska prova eller? Visst att man skulle kunna testa i sex månader och är det inget man vill fortsätta med så kan man gå tillbaka till Länsförsäkringar som jag har nu, men tänkte om det var nån som har/har haft den och kan säga om den är bra?!

Evildan
26 januari 2015 ·
#112

Icebear skrev:
Tack för alla svar!

Till slut så blev det en Mitsubishi Outlander, årsmodell 2014, automat och med riktigt bra utrustning.

En fråga angående försäkring, fick ett erbjudande om att prova Mitsubishi Motors Försäkring i sex månader för 800:-/mån för halvförsäkring, ska tydligen vara inom Folksam. Nån som har erfarenheter av den försäkringen? Nåt man ska prova eller? Visst att man skulle kunna testa i sex månader och är det inget man vill fortsätta med så kan man gå tillbaka till Länsförsäkringar som jag har nu, men tänkte om det var nån som har/har haft den och kan säga om den är bra?!

Vad roligt.
Grattis till ett förmodligen väldigt bekymmersfritt bilägande.
Vad blev det för kraftkälla? Diesel, Bensin eller PHEV?

Jag har haft prova på försäkring hos Folksam då dom även har märkesförsäkringen åt Toyota.
Var inga bekymmer med det, jag hade iofs ingen skada eller nyttjade försäkringen på något vis.
Är det billigare än den försäkring du har hos LF så rekommenderar jag dig att prova, du sparar ju någon spänn.
Var absolut inga problem att avsluta den heller, inget gnäll från deras sida.

Icebear
26 januari 2015 · 134 Inlägg
#113

Evildan skrev:

Icebear skrev:
Tack för alla svar!

Till slut så blev det en Mitsubishi Outlander, årsmodell 2014, automat och med riktigt bra utrustning.

En fråga angående försäkring, fick ett erbjudande om att prova Mitsubishi Motors Försäkring i sex månader för 800:-/mån för halvförsäkring, ska tydligen vara inom Folksam. Nån som har erfarenheter av den försäkringen? Nåt man ska prova eller? Visst att man skulle kunna testa i sex månader och är det inget man vill fortsätta med så kan man gå tillbaka till Länsförsäkringar som jag har nu, men tänkte om det var nån som har/har haft den och kan säga om den är bra?!

Vad roligt.
Grattis till ett förmodligen väldigt bekymmersfritt bilägande.
Vad blev det för kraftkälla? Diesel, Bensin eller PHEV?

Jag har haft prova på försäkring hos Folksam då dom även har märkesförsäkringen åt Toyota.
Var inga bekymmer med det, jag hade iofs ingen skada eller nyttjade försäkringen på något vis.
Är det billigare än den försäkring du har hos LF så rekommenderar jag dig att prova, du sparar ju någon spänn.
Var absolut inga problem att avsluta den heller, inget gnäll från deras sida.

Det blev diesel, har varit demobil tidigare och har gått ungefär 1400 mil.

Har kollat runt lite på nätet angående försäkring hos Folksam och har sett att det är många som är missnöjd med dom, så jag är lite tveksam om man ska våga prova?! Visst att det är billigt dom första månaderna (800:- för sex månader) men hur mycket det kostar efter dom sex månaderna vet jag inte. Hos LF skulle halvförsäkring kosta 2313:-/år.

Senast redigerat av Icebear (26 januari 2015)

Icebear
13 augusti · 134 Inlägg
#114

Återupplivar tråden lite då det snart börjar vara dags för ny bil igen.

Nu har ju liter priset för diesel stigit och är dyrare än bensin och jag har även för mig att skatten på dieselbilar har höjts dom senaste åren, så jag blev lite osäker om det fortfarande är mer lönsamt med diesel än bensin då man kör runt 3000 mil/år?! Vad tror ni?

Utmarks-Loke
13 augusti · 3 237 Inlägg
#115

Icebear skrev:
Återupplivar tråden lite då det snart börjar vara dags för ny bil igen.

Nu har ju liter priset för diesel stigit och är dyrare än bensin och jag har även för mig att skatten på dieselbilar har höjts dom senaste åren, så jag blev lite osäker om det fortfarande är mer lönsamt med diesel än bensin då man kör runt 3000 mil/år?! Vad tror ni?

Dieselbilar med partikelfilter har fortfarande relativt låg skatt. Jag betalar betydligt mindre för min dieselbil från 2011 än för min gamla volvo 240 bensin. Sedan drar dieselbilen bara två tredjedelar av vad volvon gör, trots 30 hästar mer. Så ja, det lönar sig fortfarande att köra diesel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti · 13 067 Inlägg
#116

Betalar 1103:- per år i skatt på vår Pega 508 automat. Den gurglar i sig 0,46 l/mil om man står på lite. Så: Ja.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
caromania Forummoderator
14 augusti · 9 000 Inlägg
#117

Hybrid_ skrev:
Betalar 1103:- per år i skatt på vår Pega 508 automat. Den gurglar i sig 0,46 l/mil om man står på lite. Så: Ja.

Jäsingen! Det var bra! Så där ligger man i lä med 0.73l/mil i snitt de senaste 1200milen med tung högerfot i 350hk Bensin v6 med skatt på 1020:- per år. Iofs gör den 0-200 på 20s. Nåja.

(Sorry Hybrid, var tvungen.) big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
14 augusti · 644 Inlägg
#118

Hupp, att köpa en Dieselbil ida.. måste vara den ultimata spelupplevelsen. Ja gillar trav o sånt... men oddset på att Dieselbilar kommer vara ett bra köp, de måste vara höga som satan. Skulle inte lägga en spänn på en oljebrännare- som kan vara förbjuden/okörbar inom EU... bara på nåt år. De e´inte CO2 man jagar..de e´Nox o dårhusreningen kostar så mkt. att bilarna kommer bli osäljbara. Så kör med skiten tills det rasar, men köp försatan ingen ny Dieselbil.(min gissning om våra galna politiker får hålla på).
mvh/husse

Icebear
15 augusti · 134 Inlägg
#119

husseman skrev:
Hupp, att köpa en Dieselbil ida.. måste vara den ultimata spelupplevelsen. Ja gillar trav o sånt... men oddset på att Dieselbilar kommer vara ett bra köp, de måste vara höga som satan. Skulle inte lägga en spänn på en oljebrännare- som kan vara förbjuden/okörbar inom EU... bara på nåt år. De e´inte CO2 man jagar..de e´Nox o dårhusreningen kostar så mkt. att bilarna kommer bli osäljbara. Så kör med skiten tills det rasar, men köp försatan ingen ny Dieselbil.(min gissning om våra galna politiker får hålla på).
mvh/husse

Ja, det är det som jag är lite osäker på. Vågar man verkligen köpa en diesel idag och riskera att den blir förbjuden inom nåt år, eller ska man gå över till bensin igen till nästa bilköp?

Utmarks-Loke
15 augusti · 3 237 Inlägg
#120

De kommer inte förbjuda dieselbilar plötsligt över natten. De kommer ju börja med att förbjuda äldre dieselbilar inne i storstäderna, sedan kanske öka restriktionerna gradvis över flera år. Jag som bor på landsbygden skulle inte tveka en sekund om jag skulle köpa en helt ny bil, jag hade tagit en diesel. Men det är bättre att vänta och köpa en begagnad om det verkligen börjar bli restriktioner, för då kommer ju priset falla. Sedan är problemet med drivmedelsskatt, men det är begränsat hur mycket mer de kan lägga på dieseln. Bönder och lastbilschaufförer har ju redan problem att tanka när det är så dyrt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang