Rost laga bil, finns det någon bra verkstad?

Perfected-Pursuit
5 augusti 2020 · 141 Inlägg

Hej!

Min V40 från 2003 har lite rostangrepp här och var. Så jag undrar om någon vet en verkstad som kan återgärda detta utan att fuska med lagningen. Bor i Göteborg, hade kunnat tänka mig att åka 2 timmar utåt i landet för att återgärda detta.

Åkte till en verkstad som kollade på bilen och sade att de tog 6000kr för att fixa rosten samt lackera. Han jag pratade med känndes trovärdig, han visste vad han pratade om samt att han gick igenom hur hela processen går till. 

Vad tycker ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-a1ca9463c361b1884c1403040a608446.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-74331e9a8adb1b45bcf80386ad9ec5e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-02a0fe89e73330f8c87995722dc21752.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-f4302e87af378fd2e89c5991742544ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-427a6f9808308e54f80c9711a020f03d.jpg

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
viccoA
5 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

Helt ok pris om det görs noggrant.

Perfected-Pursuit
5 augusti 2020 · 141 Inlägg

viccoA skrev:
Helt ok pris om det görs noggrant.

OM det görs nogrannt var det ett väldigt bra pris. Men han påpekade att det kommer att börja rosta igen på samma ställe igen om 3 år. Att samma rostlagning måste göras igen.

Vad hade ni rekomenderat, ta bort så mycket rost som möjligt och spakla, eller att skära bort plåten och sedan svetsa dit ny?

Senast redigerat av OliverD (5 augusti 2020)

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Lucif3r
5 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Skära bort plåten och svetsa dit ny. Görs det rätt kommer det hålla länge.
Att slipa bort "så mycket det går" på bilars motsvarighet till cancer är ingen lösning, man måste bort med ALL rost, annars är det lika snabbt tillbaka igen. Sen tror jag inte det blir speciellt mycket plåt kvar på skärmkanten när man väl börjar slipa på det.
Men det som kostar i det här sammanghanget är ju lacken. Svetsningen är rätt enkel och tar inte speciellt lång tid för den som har vanan inne.

Är man inte så jättekinkig med lacken kan man ju alltid få det svetsat och sen lacka själv med sprayburkar.
Spontant skulle jag säga att den vägen skulle kosta mindre än 3000.

Utmarks-Loke
5 augusti 2020 · 5 812 Inlägg

Du kan förmodligen köra tre år till med den där rosten innan det spridit sig så mycket in i trösklarna att de klagar på bilprovningen. Hur ser bilen ut för övrigt, tänker på rost i underredet? Frågan är om det är värt att lägga en massa pengar på att kunna fortsätta ha bilen. V40 2003 är inte någon sällsynt och värdefull bil, det kanske lönar sig bättre att köpa en annan så småningom.

Perfected-Pursuit
5 augusti 2020 · 141 Inlägg

Lucif3r skrev:
Skära bort plåten och svetsa dit ny. Görs det rätt kommer det hålla länge.
Att slipa bort "så mycket det går" på bilars motsvarighet till cancer är ingen lösning, man måste bort med ALL rost, annars är det lika snabbt tillbaka igen. Sen tror jag inte det blir speciellt mycket plåt kvar på skärmkanten när man väl börjar slipa på det.
Men det som kostar i det här sammanghanget är ju lacken. Svetsningen är rätt enkel och tar inte speciellt lång tid för den som har vanan inne.

Är man inte så jättekinkig med lacken kan man ju alltid få det svetsat och sen lacka själv med sprayburkar.
Spontant skulle jag säga att den vägen skulle kosta mindre än 3000.

Okej, lär gå den vägen då. Tack!

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
spillolja
5 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Ta bort inneskärmen, spola rent med högtrycken, låt torka på med tunnflytande rostskydd tex. dinitrol ML

läs mer i  dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331683
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323970   annars sök efter "rostskydd"

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ett gott råd enl nedan..
En bekant till mig hade något liknande och körde till en SK verstad för att fixa rosten..
Dom sprayade över eländet och tog bra betalt..sad
Tänker du gå på samma fint..?
Tyvärr så är jag tvungen, trots att det  bär mig emot smile, tvungen att hålla med Utmarks-Loke ..
När cancerrosten spridit sig såpass mycket så kan man ju undra hur resten ser ut..
Det är trots allt en 17 år gammal bil och slänga bort pengar på den är inte lönt..
Då är det bättre att lägga dom på en annan mindre rostbenägen bil..
Till syvende och sist så är det faktiskt så , att  vill man behålla sin bil så är det ett måste att gå över den åtminstonde ÅRLIGEN och kolla över sånthär innan det går förlångt..

Senast redigerat av axxet (5 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
viccoA
5 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

OliverD skrev:

Lucif3r skrev:
Skära bort plåten och svetsa dit ny. Görs det rätt kommer det hålla länge.
Att slipa bort "så mycket det går" på bilars motsvarighet till cancer är ingen lösning, man måste bort med ALL rost, annars är det lika snabbt tillbaka igen. Sen tror jag inte det blir speciellt mycket plåt kvar på skärmkanten när man väl börjar slipa på det.
Men det som kostar i det här sammanghanget är ju lacken. Svetsningen är rätt enkel och tar inte speciellt lång tid för den som har vanan inne.

Är man inte så jättekinkig med lacken kan man ju alltid få det svetsat och sen lacka själv med sprayburkar.
Spontant skulle jag säga att den vägen skulle kosta mindre än 3000.

Okej, lär gå den vägen då. Tack!

3000kr för något som kan se ut som kattskit efteråt eftersom du inte är fackman och du kommer få köpa en vettig svets också...
Har du tid och kunskaper? Annars är 6000kr ett bra pris.
Lagar du det själv kommer det också börja krypa igen om några år. Vill man få det riktigt bra sätt dit nya skärmar.

Med tanke på bilens ålder och värde; Kör några år till utan att göra iordning den.

Senast redigerat av viccoA (5 augusti 2020)

Lucif3r
5 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Njae, min tanke var att låta någon som kan svetsa, svetsa. Inte att han skulle svetsa själv smile (om han inte vill så klart)

Perfected-Pursuit
14 augusti 2020 · 141 Inlägg

Grejen är att bilen är i toppskick i övrigt, det är lite rost på den, underredet ser bra ut, hade den uppe på lift för någon månad sedan, det såg rostfritt ut.

Jag tycker att det är värt det. Fick med massa extraprylar när jag köpte den. Plus att den har allt lulul som man vill ha. (Största stereon, massa extratillbehör från volvo katalogen etc) 

Det finns VÄLDIGT mycket mer. Men ni kanske förstår varför det finns en chans att jag vill rostlaga en Mitsubishi carisma med Volvo motor?

Jag tackar för alla tips, jag skall se hur jag gör.

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
husseman
14 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, att lägga 6k på halvmesyr med bra lack, eller nåt k på halvmesyr o dålig lack e´ju hugget som stucket. Ska det bli bra, måste plåten bytas ut. Allt annat e´fuskjobb. o då kostar det mer.. - skulle nog ta mig en funderare om denna sura Volvo är värd att lägga dessa pengar på. Lycka till, hur du än gör..
mvh/husse

Lucif3r
14 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Äh, vill han laga bilen är det självklart att han ska laga bilen. Tycker man om sin bil så spelar det ofta ingen större roll vad saker och ting kostar, hurvida det är värt det eller ej rent ekonomiskt.

Jag känner typ likadant om min V70. Finns egentligen inget på den som gör att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att lägga några större summor på reparation på den, men jag gillar den bilen sjukt mycket så jag kommer göra det jag kan för att ha kvar den rullandes, tills den dag JAG känner att det inte längre är värt det smile

Visst är 6 laxar mycket på en bil värd kanske 15-20k, men om dom 6 laxarna "garanterar"(så gott det nu går på en gammal bil) en bil som kommer leva länge till så är det ju inte så dyrt ändå.
Man vet ju vad man har, men man vet aldrig vad man får. Det är extra sant när det är gamla bilar det är tal om.

Perfected-Pursuit
15 augusti 2020 · 141 Inlägg

Lucif3r skrev:
Äh, vill han laga bilen är det självklart att han ska laga bilen. Tycker man om sin bil så spelar det ofta ingen större roll vad saker och ting kostar, hurvida det är värt det eller ej rent ekonomiskt.

Jag känner typ likadant om min V70. Finns egentligen inget på den som gör att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att lägga några större summor på reparation på den, men jag gillar den bilen sjukt mycket så jag kommer göra det jag kan för att ha kvar den rullandes, tills den dag JAG känner att det inte längre är värt det smile

Visst är 6 laxar mycket på en bil värd kanske 15-20k, men om dom 6 laxarna "garanterar"(så gott det nu går på en gammal bil) en bil som kommer leva länge till så är det ju inte så dyrt ändå.
Man vet ju vad man har, men man vet aldrig vad man får. Det är extra sant när det är gamla bilar det är tal om.

Jag fick med många extradelar för att kunna hålla bilen på vägen under en längre tid, tex fabriksny turbo och generator. Bara det blir flera tusenlappar. Och att låta rosten bita mer känns inte kul då. Vill liksom komma till det där turbobytet någon gång smile.

Kommer att lämna in bilen, men fortfarande inte någon som vet en verkstad som gör ett kanon jobb runt om västra götaland?

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Hammer-man
15 augusti 2020 · 2 Inlägg

Hej! Jag vill bara uppmärksamma dig på att dom här bilarna kan se riktigt fina ut, ända till man bänder  bort plasten på tröskellådorna. Jag har egen erfarenhet av detta, då jag lagade en sån här bil för  10 år sedan.
Fick svetsa dit ny bottenplåt på tröskellådorna båda sidor. Blästrade skärmkanterna, epoxigrundning innan spackling och  lackering med billack.
Inget snabbfix om du frågar mig.
Bilen höll sedan bra skick i 6 år innan det börja komma brunt i skärmkanterna igen. Tilläggas att jag sprutade tröskelhålrummen och insidan skärmar med biltemas linolja efter rostlagning.
6000kr låter för billigt i mina ögon.  Mvh Janne

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Inte om det är kontant..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang