240 -87 (b6304s)

Tjena allihopa, detta är första gången som jag skapar en blogg/tråd här på garaget. Efter många tankar och funderingarna så skaffade jag äntligen in min 240 78a med b230f m47. Nån månad efter ha ägt bilen så kom jag på idén av att lägga in en rak 6a utan turbo, en b6304s från en 960 94a motronic 4.4 som har gått 27xxx. Det enda eventuella problemet är att motorn har stått ett år och att startmotorn är sönder därav att den ställdes. Planen är att möjligtvis senare fixa en 2 turbos och göra om den till en 3.0Liters T6a från en 960 motor. För er som vill följa ett riktigt risigt projekt till att bli hyfsat fin i slutändan samt få höra hur det går till. Jag ligger på en väldigt tight budget men tror ändå detta går att fixa väldigt billigt.
  • 30 Följare
  • 8 681 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti
Veteranaren
14 maj · 46 Inlägg
#61

Det tar sig smile

MrJackePacke
29 maj · 88 Inlägg
#62

Påbörjad blästring av blocket. Förr och efter bilder kommer senare big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-8815579b593da03756ea3a560b08cb57.jpg

MrJackePacke
4 juli · 88 Inlägg
#63

Då vi inte kom åt alla ställen för att blästra pga den stora oljepannan så plockade vi av den, klämde imellan urskuren kartong och klämde ihop med såna plast stripes. Nu ska det va enklare att blästra samt lackera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-6e82beb4354cdb1ec7e7fbf62e11fc79.jpg

MrJackePacke
7 juli · 88 Inlägg
#64

Efter långt tid så har det blivit bra och snyggt med blocket. Blästningen och lackering klar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-bbd4cb62e951d9e84c7d5d3efe802409.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-4f37daf56d3aed742d630137b03dda31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-df5201f2c95977dbcd395cdd96663c8c.jpg

Ny vattenpumps packning blev det oxå. Nästa är att den "nya" toppen ska dit wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-a3226a2ed01727d6b568ae7fcef6023c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-7e92f550d871e35f9660d0dd701ef54b.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (11 juli )

MrJackePacke
11 juli · 88 Inlägg
#65

Tagit ner hela framvagnen för att förbereda för lackering. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-1ed59c309b4779a96edf51f200f96d90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-3643b3bfb2466c57d0461852b181d5a8.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (11 juli )

MrJackePacke
11 juli · 88 Inlägg
#66

Lite inbränd tektyl på händerna får en att vilja få bort skiten så snabbt som möjligt. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-db7b2c3a04a601541ce7561245d6248d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-fb40c43d90f59713a52854570bdb3139.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-1fb49b5edf426eb9e2daa6eb78673f53.jpg

MrJackePacke
12 juli · 88 Inlägg
#67

Rengjorde så gott som möjligt och la på lite rostskyddsprimer för att skydda mot flygrost nu under veckan. Tyvärr så har jag inte hunnit med något med motorutrymmet än men det kommer. Planen är att lackera det svart så att det kontra bra mot den silvriga motorn. Tips och idéer tas gärna imot big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-70ee6d12c4d1ed540824fba0925be0fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-34f1728078371234722ff44c17c0573e.jpg

MrJackePacke
8 augusti · 88 Inlägg
#68

Inte hunnit med mer än vad jag hade velat men kommit en bit ändå, ska fortsätta imon med och försöka hinna att lägga primer över hela motorutrymet och vänstra sidan av bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-85b7f4f94a980f3b077b93d70e96bbf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-71a42d66723e5298bd57919b9f11337c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-799c0b196c72f029861c9f149aba6c2f.jpg

Oggejay
10 augusti · 120 Inlägg
#69

Hur gör du med växellådan?
tänkte med att det är automat från början och styrboxen är väl för motor med automat? smile

Jag har för mig att det går att köpa nya hastighetskransar på bakaxeldelar.se

MrJackePacke
10 augusti · 88 Inlägg
#70

Växellådan ska säljas. M90h låda blir det. Nja vet faktiskt inte hur det ligger till där men det kan ju inte vara så avancerat. Jag menar att byta från automat till manuell i en v70n 07a så behöver man bara lägga i parkeringsläge o sedan byta lådan. Så borde ju inte vara så svårt på en bil som är 10 år äldre typ.

MrJackePacke
10 augusti · 88 Inlägg
#71

Aa jag har sett hastighetskrans där tidigare, sedan har jag mätarhuset kvar så blir att parkoppla ihop 240 o 960ins mätarhus så allting funkar med hastighetssensorn. Söker därimot en del som är lite svårare att hitta... en bromsreduceringsventil, den ser ut såhär. Om någon har en sån liggandes i bra skick, skriv gärna!https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-38edd3eb3b4cbd3024d48e5e6e92d65b.jpg

Lucif3r
11 augusti · 378 Inlägg
#72

Eftersom det är motronic4.4 så är det bara att skippa styrboxen för växellådan, då det är en egen tämligen fristående box.
Mjukvaran i motorstyrboxen skiljer ju lite mellan aut. och manuell, men för att märka det så behöver man jämnföra 2 identiska motorer med aut. resp. manuell styrbox, och det är ju lite svårt att göra eftersom dom äldre 3.0orna aldrig fanns med manuell låda tongue

Så, det enda du behöver göra är att koppla förbi startspärren("P"-läget).

Men... Blir lite fundersam... Motronic4.4 kom ju först -96 på både 960(dom tidigare hade M1.8) och 850, men din motor är från -94... Är styrsystemet/kabelhärvan tagen ifrån en annan bil än motorn eller?
Tänk också på att M4.4 har startspärr, så den lär du krångla dig förbi. Finns många lösningar på det, vissa svårare än andra, men kom ihåg det så du inte står det med skägget i brevlådan när det är dags för provstart smile

MrJackePacke
13 augusti · 88 Inlägg
#73

Kan vara ett tidigare system än 4.4, tyvärr har jag ingen aning. Jag tar det projektet som det kommer. Min motor är från 95 har jag för mig. Startspärren behövs ju kopplas ur om det nu finns nån så tips på det tas gärna imot.

Senast redigerat av MrJackePacke (13 augusti )

Lucif3r
13 augusti · 378 Inlägg
#74

Tidigare 960 hade Motronic1.8 om jag inte minns helt galet. Den inbyggda startspärren kom -96 på volvo, samtidigt som M4.4. Även M4.3, LH2.4 och Fenix5.2 fick inbyggd startspärr då.
-95 och tidigare hade en helt extern startspärr(inte alla, tror det var tillval), med en svart "pinne" man stoppade in i ett hål innan man startade bilen. Den typen går lätt att koppla ur(eller i ett fall av motorbyte som i det här fallet, ignorera).

Det enklaste sättet att komma förbi den inbyggda startspärren är att jaga reda på en startspärrbox med tillhörande nyckel, och tejpa fast nyckeln på antennringen tongue Själva motorstyrboxarna lyssnar bara efter en "OK" signal från startspärrsboxen.

MrJackePacke
13 augusti · 88 Inlägg
#75

Min motorkod är iaf b6304s men är ganska säker att motorn plockades ur en bil från 95... problemet är att den motorn gjorde bara mellan 96-98 så min kanske är en väldigt tidig modell.

Senast redigerat av MrJackePacke (15 augusti )

Lucif3r
13 augusti · 378 Inlägg
#76

Men, har du styrboxen till hands? Isf är det ju faktiskt bara att läsa på den smile

Oskar_Thompson
14 augusti · 197 Inlägg
#77

Följer!

MrJackePacke
15 augusti · 88 Inlägg
#78

Jajo visst är det så, ska gräva fram lådan med alla grejerna bara när tiden räcker till big_smile

Senast redigerat av MrJackePacke (15 augusti )

MrJackePacke
15 augusti · 88 Inlägg
#79

Någon som har tips på nån bra färg som är hållbar för tex framvagnsbalken o slitdelar, nån svart halvblank, gärna på burk.

JN1975
15 augusti · 116 Inlägg
#80

Kirjo Ferrex , finns bla på Swedol. Den är lite mörkgrå metallic, rostskyddsfärg som blir halvblank. Har målat axlar på Jeep med den bla, flyter ut bra och blir snyggt. Lite dyrare, typ 250kr/L.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang