Bilstereo tappar minne

Sophiaandersson
15 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hej!

Jag köpte nyligen en volkswagen transporter 2012 där bilstereon var utbytt. Vet tyvärr inte vad modellen heter men problemet är att den verkar tappa minnet. Varje gång jag startar bilen är den nollställd gällande inställningar/datum.

Den har dessutom bluetooth inbyggt som inte heller verkar fungera. Är det bara att skrota stereon eller finns det något jag kan göra?

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236821/236821-d010b93f37c8bbc3b0e1a86e901616b4.jpg

Pininfarina406
15 augusti 2020 · 535 Inlägg

Sophiaandersson skrev:
Hej!

Jag köpte nyligen en volkswagen transporter 2012 där bilstereon var utbytt. Vet tyvärr inte vad modellen heter men problemet är att den verkar tappa minnet. Varje gång jag startar bilen är den nollställd gällande inställningar/datum.

Den har dessutom bluetooth inbyggt som inte heller verkar fungera. Är det bara att skrota stereon eller finns det något jag kan göra?

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236821/236821-d010b93f37c8bbc3b0e1a86e901616b4.jpg

Hej vad gäller att stereon tappar minnet så beror det sannolikt på att den inte har ström när du har stängt av bilen.
Det kan bero på att någon har kopplat fel vid inkopplingen av den eller på att din bil inte har konstant ström i någon kabel bakom stereon. Vilket man då behöver dra dit, lämpligast från säkringsdosan i bilen.
Gällande bluetooth biten så skulle det underlätta om du kunde skriva vad stereon heter och vilken modell det är.
Mvh T

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
15 augusti 2020 · 1 366 Inlägg

vanligt att man behöver byta plats på den gula och den röda kabeln när man monterar eftermarknadsstereo i vw bilar. Brukar sitta kabelskor på kablarna på stereon, så det bara är att koppla om.
Gul=konstantström (minnet), röd =tändningsström.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Pininfarina406
16 augusti 2020 · 535 Inlägg

vw_audi skrev:
vanligt att man behöver byta plats på den gula och den röda kabeln när man monterar eftermarknadsstereo i vw bilar. Brukar sitta kabelskor på kablarna på stereon, så det bara är att koppla om.
Gul=konstantström (minnet), röd =tändningsström.

Ja och på vissa bilar är det precis tvärtom, tex Peugeot. Och på vissa stereoapparater också. Det var därför jag inte skrev det....

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Lucif3r
16 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Vilken som är vilken, eller om konstantström ens finns, tar man snabbt reda på med en multimeter, ett verktyg alla borde ha i bakfickan wink

Men vilket som, att den tappar minnet beror till 99.9% säkerhet på att den inte får konstantström på rätt kabel. Den övriga 0.1%-orsaken är att stereon är trasig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang