Bulten till spännrullen går sönder på min AUDI A4 2.0 TDI Q 2007

Audi1974
19 augusti 2020 · 1 Inlägg

Har köpt på mig en Audi som "det går troll i" säger den förre ägaren. Vid 4 tillfällen har bulten till spännrullen antingen rallat upp eller så har den gått sönder (motorn hade gått drygt 24000 mil). Han bytte kamrem men det blev likadant. Till slut tröttnade han och köpte en likadan motor (som gått ungefär lika långt) från bildemonteringen. Fick den isatt på auktoriserad VAG-verkstad,hann köra ett par veckor och samma visa igen!
Hur fasen kan det kvarstå samma problem efter det att motorn är utbytt??
Den har ingen ork alls och rasslar som en gammal diesel. Inget "jämnt" rassel utan mer som typ morsekod.
Nån som har nån aning???

Utmarks-Loke
19 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

De där bultarna är kända för att krångla, oftast är det gängan i toppens aluminiumgods som ger sig och så lossnar pinnbulten. Därför finns det en ny pinnbult som är M10 i ena änden istället för M8, så kan man borra upp hålet och gänga M10 med en gängtapp. Men det är ju märkligt att det hände direkt på en annan motor, efter att auktoriserade mekaniker bytt kamrem.

volvoraggare97
25 juli 2021 · 14 Inlägg

Audi1974 skrev:
Har köpt på mig en Audi som "det går troll i" säger den förre ägaren. Vid 4 tillfällen har bulten till spännrullen antingen rallat upp eller så har den gått sönder (motorn hade gått drygt 24000 mil). Han bytte kamrem men det blev likadant. Till slut tröttnade han och köpte en likadan motor (som gått ungefär lika långt) från bildemonteringen. Fick den isatt på auktoriserad VAG-verkstad,hann köra ett par veckor och samma visa igen!
Hur fasen kan det kvarstå samma problem efter det att motorn är utbytt??
Den har ingen ork alls och rasslar som en gammal diesel. Inget "jämnt" rassel utan mer som typ morsekod.
Nån som har nån aning???

Har motorn klarar sig varje gång bulten gick av?

Volvo v70 "mr gray" (1999)
Mossan1
26 juli 2021 · 2 796 Inlägg

Så det är spännrulle till kamrem, och inte multirem?

Om multirem skulle jag undersöka om det är ett frihjul någonstans som gett upp.  Oftast i generatorns remskiva, men kan vara ryckutjämnare i vevaxelns remskiva också.

Om det är kamremmens spännare så vete katten. Borde vara jämn belastning.

bjlulive
4 november 2022 · 1 Inlägg

Hej Audi1974
Har samma problem på min Audi, kom du fram till vad som var problemet?

Senast redigerat av bjlulive (4 november 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang