Går det inte att ha navringar på dessa plåtfälgar?

lill_sankan
17 september 2020 · 346 Inlägg

Hej.

Har en bil med navmått 60,1. Funderar på att köpa en uppsättning plåtfälgar som har navmått 54,1. Läser att navringar inte passar på plåtfälgar men det måste väl fungera om fälgen har en liten kant?  Fälgen ser ut som på bilden nedan:

https://i.ibb.co/BjRh8wX/rim.jpg

Varför skulle det inte fungera? Tar gärna svar från folk som vet smile

Tack på förhand!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Mew
17 september 2020 · 2 152 Inlägg

Men fälgens hål är mindre än bilens nav? Då hjälper det ju inte med navringar oavsett vilken typ av fälgar det är.

lill_sankan
17 september 2020 · 346 Inlägg

Sorry! Vände på det. Tvärtom ska det vara! 🙂

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
torsen
18 september 2020 · 7 198 Inlägg

Navringar behövs över huvud taget INTE.
Konorna på hjulskruvarna/-muttrarna styr mer än väl upp fälgarna.
På vissa fälgar, de som inte har kona "i botten" och muttrar/skruvar med påvalsad planbricka vet jag inte hur det är.
Har ALLTID haft originalfälgar på mina Land Rovers.
Där är CB och nav anpassade till varandra.

På många andra bilar, vare sig med koniska eller sfäriska säten(japaner), har jag aldrig använt navringar.

Navringar är bara ett sätt att ytterligare pungslå okunniga bilägare på onödiga kostnader.

Hur skulle en navring av plast kunna motstå kraften av 5 koniska skruvar/muttrar?

Har hjälpt andra, som haft navringar, att skifta hjul.
För det mesta har navringarna av plast varit sönderklämda och i bitar.

Senast redigerat av torsen (18 september 2020)

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 september 2020 · 3 352 Inlägg

lill_sankan skrev:
Sorry! Vände på det. Tvärtom ska det vara! 🙂

Inga problem att ha navringar på dem där. Går alltid om fälgen har större diameter än navet. Navringen gör så att fälgen sitter stabilt mot navet. Den centrerar fälgen. Utan den så kan det bli vibrationer som ökar mer och mer. Då börjar bult/bulthål glappa i varandra och skära upp varandra. Finns de som har tappat hjulen pga att fälgen har skurit/brutit av bultarna. Eller att bulthålen blivit uppslitna.  Så det är inget man vill råka ut för smile

Senast redigerat av Marcus_89 (18 september 2020)

Bmsone Reservdelsnisse
18 september 2020 · 182 Inlägg

torsen skrev:
Navringar behövs över huvud taget INTE.
Konorna på hjulskruvarna/-muttrarna styr mer än väl upp fälgarna.
På vissa fälgar, de som inte har kona "i botten" och muttrar/skruvar med påvalsad planbricka vet jag inte hur det är.
Har ALLTID haft originalfälgar på mina Land Rovers.
Där är CB och nav anpassade till varandra.

På många andra bilar, vare sig med koniska eller sfäriska säten(japaner), har jag aldrig använt navringar.

Navringar är bara ett sätt att ytterligare pungslå okunniga bilägare på onödiga kostnader.

Hur skulle en navring av plast kunna motstå kraften av 5 koniska skruvar/muttrar?

Har hjälpt andra, som haft navringar, att skifta hjul.
För det mesta har navringarna av plast varit sönderklämda och i bitar.

Har själv blivit tvungen att montera navringar på en bil, gick inte att få bort obalansen annars. Balanserade hjulen 3 ggr, men efter montering av navringar försvann vibrationen. Så den centrerar på navet också.

Har även jobbat på däckverkstad, där hade vi kunder som inte fick bort vibrationer förens rätt ringar blev monterade.

Men en plåtfälg är mindre känslig helt klart.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
zzr9409209
18 september 2020 · 716 Inlägg

Navringar är ett måste,men förr i tiden fanns det ingen navstyrning, typ vw.
Har aldrig varit med om trasiga navringar, och för övrigt så är det kona på "alla" fälgar/muttrar/bult,,men det hjälper inte..

Cuefa Ain't no place like home...
18 september 2020 · 4 628 Inlägg

Har varit med om gott om spräckta navringar, men de går oftast sönder när de ska bort från naven efter en säsong. Det är sällan de följer med fälgarna av utan de blir kvar på navstyrningen, sen yxar folk bort dem och vips är de trasiga...
Jag lärde mig läxan och körde med navringar i aluminium, som verkade fungera bättre under de år jag använde dem i alla fall.
Att köra fälgar utan navstyrning är inte jätteroligt ens med koniska muttrar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
18 september 2020 · 7 198 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Navringar är ett måste,men förr i tiden fanns det ingen navstyrning, typ vw.
Har aldrig varit med om trasiga navringar, och för övrigt så är det kona på "alla" fälgar/muttrar/bult,,men det hjälper inte..

Fel fel fel fel.

Min nuvarande CR-V har INTE konor utan i stället sfäriska säten i fälgarna.
Tror, men vet inte säkert, att flera kvalitetsbilar = japanska - har sfäriska säten.

Mina Land Rovers har INTE haft fälgar med konor.
Kan inte påminna mig just nu vilka fler bilar som INTE har konor.
De fälgarna har i stället "plant" "bottenhål" tillsammans med muttrar eller skruvar som har en kraftig planbricka påvalsad.
Men då har ifrågavarande fälgars CB varit avsedda för naven.

Så de då!

Men, det finns/fanns bilar där CB var exakt samma som navet.
Minns att jag på några Oplar fick skära ett kryss/slitsar med vinkelslip i fälgarna för att få bort dem.
I "vanliga" fall räcker det med att lossa hjulmuttrarna/skruvarna något drygt varv och sedan köra i en "åtta" tills de knäpper till och fälgarna släpper från naven.

Beträffande navringar så hävdar jag vad jag tidigare skrivit!
Baserat på många bilars och års erfarenhet.

Basta Cosi.

Xebers76
18 september 2020 · 2 250 Inlägg

Jag har klarat mig utan navringar på både originalfälgar och eftermarknadsfälgar, plåt som alu. Absolut noll vibration.

Detta har varit på diverse Honda sedan året 2012.

Men gör såhär:


testa



tongue

torsen
18 september 2020 · 7 198 Inlägg

Xebers76 skrev:
Jag har klarat mig utan navringar på både originalfälgar och eftermarknadsfälgar, plåt som alu. Absolut noll vibration.

Detta har varit på diverse Honda sedan året 2012.

Men gör såhär:

testa

Mycket bra förslag!tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang