Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 175 Följare
  • 531 245 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 oktober
HG_
10 september · 2 376 Inlägg
#1901

Uppdaterar lite.......
Alla små grejer har nu åtgärdats förutom co halten.
Men som allt annat så ska det strula, precis när dom skulle kolla co halten så börjar bilen börja gå väldigt konstigt,
Låter ungefär som en gammal traktor. 🙄
Men efter en del fel sökning & byte av en å annan tändkabel.
Ändrade lite på brytarspetsen, vridit lite på fördelaren & kollat runt lite så börjar motorn gå lite bättre, men inte så bra som den gjorde innan jag rullade ner bilen till verksta’n.

Nu funderar man på va f-n som har hänt? Eftersom motorn gick jämnt & fint
Innan & helt plötsligt bara gå som en potta skit.

Kan det vara någon där ute som har någon som helst vettig idée om vad som kan ha hänt, kommer att gå igenom bilen igen imorgon.
Men det mest troliga är något med tändsystemet.

Uppdatering följer inom en framtid.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
vEight Baronen
10 september · 1 090 Inlägg
#1902

Kondensatorn!

I brist på macka får man äta limpa.
HG_
10 september · 2 376 Inlägg
#1903

vEight skrev:
Kondensatorn!

Va, igen! Men va f-N den är ju spritt ny.
Jag har bytat ut 3 stycken nu.
🤔 Du har inget annat som du tror det kan vara?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Bob-Miller
10 september · 1 098 Inlägg
#1904

Grannen mekar 50 tal Cadillac,han tömde ett gammalt lager på kondingar för alla han köper nya lägger av,så de mkt troligt konding tyvärr..

HG_
10 september · 2 376 Inlägg
#1905

Bob-Miller skrev:
Grannen mekar 50 tal Cadillac,han tömde ett gammalt lager på kondingar för alla han köper nya lägger av,så de mkt troligt konding tyvärr..

Men om kondingen inte fungerar, borde inte motorn vara död då? 🤔

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Bob-Miller
10 september · 1 098 Inlägg
#1906

Kan gå illa om kondingen funkar hjälpligt..

HG_
10 september · 2 376 Inlägg
#1907

Bob-Miller skrev:
Kan gå illa om kondingen funkar hjälpligt..

Får kolla den med då. 😔🙄

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
vEight Baronen
10 september · 1 090 Inlägg
#1908

Kondningar av idag är värdelösa tyvärr.. Dom brukar gå med dålig kondning men som en påse skit ungefär. I mitt gäng här hemma så händer det titt som tätt. Svågerns bil står just nu med trasig kondning och den är inte heller gammal. smile

I brist på macka får man äta limpa.
HG_
11 september · 2 376 Inlägg
#1909

vEight skrev:
Kondningar av idag är värdelösa tyvärr.. Dom brukar gå med dålig kondning men som en påse skit ungefär. I mitt gäng här hemma så händer det titt som tätt. Svågerns bil står just nu med trasig kondning och den är inte heller gammal. smile

🤔 Ja, alltid e det något. Får kolla upp detta.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Bob-Miller
11 september · 1 098 Inlägg
#1910

Konstigt dom inte kan tillverka bättre idag,köp såna om du ser på veteranmarknader,polaren köper alla han ser..till sina gamla jänkare.

HG_
11 september · 2 376 Inlägg
#1911

Uppdatering dårå,
Bytade kondensatorn, gick över tändkablar & gjorde en grundinställning på motorn då............
& vet ni vad!
Motor j——n startade på första försöket!
& med en liten justering på fördelaren så blev motorn betydligt piggare. 😁
Men, som allt annat, så fick jag se att det läckte olja från oljefiltret. Någon packning har gett sig. Så nu är det ”bara” å fixa den åxå. 🙄 det ena avlöser nästa grej. 😔
Men va f-n besiktningen har inte dött av lite olja. 😁

Fortsättning följer. 😋

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
MR_T
11 september · 2 321 Inlägg
#1912

Det tar sig, lite bök måste det vara så man får njuta när allt lirar.

HG_
12 september · 2 376 Inlägg
#1913

MR_T skrev:
Det tar sig, lite bök måste det vara så man får njuta när allt lirar.

😂 Ja, lite strul kan man leva med.
Nu fungerar tändning & motorn, nästa grej, läckage av olja.
Inte bara vid oljefilter utan från packboxen vid utgående axel till kardan.
Dessutom en droppe vid pinjongen vid bakaxeln.
Oljefiltret går ju å fixa ganska snart & packboxen vid lådan, men bakaxeln kommer bli lite bökigt.
Hoppas bara det blir mild höst så man kan pilla lite med detta.
Annars så blir det att ta detta i vår.

Besiktningen behöver ju något att gnälla på åxå, kanske ska spara olje läckagen till efter bes. 😋

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
HG_
17 september · 2 376 Inlägg
#1914

Uppdaterar lite så tråden inte dör ut.
Bilen fungerade bra ända till igår......

Hade pillat lite med växellådan pga att den inte växlar upp som den ska.
Bytat modulatorn (vacuumklockan.)
& insåg att det var dåligt drag i vacuum slangen, som jag snabbt ordnade genom å byta plats vid insuget.
Startade bilen utan problem & drog iväg.
Ca 100 meter hemifrån så dör bilen helt plötsligt?!?!?
Startar bilen igen, bilen dör, provar att startar igen med lite varv på motorn så kan jag vända om & komma hem.
Står på tomgång ca 10 min & tvär dör igen. (??????)

Första tanken, soppa torsk. Har ju inte tankat sedan början av sommaren.
Hällde i ca 20 liter & soppa får motorn.

Kollade runt tändningen, kablar.
Kommer inte ström till tändkablarna en gång & kommer bara fram till att tändspolen har givit upp. 🤯🤬🤬🤬🤬

Eller kan detta bero på något annat?
Har ställt batteriet på laddning, men tycker att det var tillräckligt med kräma för köra runt motorn utan problem.

Hade ju beställt tid till besiktningen till måndag så naturligtvis så ska det ju bara trilskas in i det sista. 🤬

Meeeeen som vanligt så kommer uppdatering inom kort. 😁

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
vEight Baronen
17 september · 1 090 Inlägg
#1915

Tändspolen kan ju faktiskt blitt dö. Kolla vad det är för spole så det inte är en som ska ha ett förkopplingsmotstånd. Får den för mycket kräm kan den bli bränd. 🙂

I brist på macka får man äta limpa.
HG_
18 september · 2 376 Inlägg
#1916

vEight skrev:
Tändspolen kan ju faktiskt blitt dö. Kolla vad det är för spole så det inte är en som ska ha ett förkopplingsmotstånd. Får den för mycket kräm kan den bli bränd. 🙂

Kollade när jag köpte den, är modellen med inbyggt motstånd.
(Var mycket bestämd på den punkten.)

Kom på nu i efterhand att Spolen var ovanligt varm när jag grejade med tändningen igår.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Bob-Miller
18 september · 1 098 Inlägg
#1917

Sätt på tändning,ta av fördelar locket öppna brytaren me en mejsel slår de gnista funkar spolen.

HG_
18 september · 2 376 Inlägg
#1918

Bob-Miller skrev:
Sätt på tändning,ta av fördelar locket öppna brytaren me en mejsel slår de gnista funkar spolen.

Bra idee, tänkte inte på detta.
Ska bara hitta en vettig mejsel först.
Råkade öppna brytaren vid ett annat tillfälle & fick mig en stöt. Bra kräma i dessa grejer. 🤣

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
HG_
18 september · 2 376 Inlägg
#1919

Kollade brytaren & det går inte igenom den kräman av el som det brukar göra.
Öppnade brytaren, gnistrar lite grann, om jag jämför med gnistan innan så är detta ljusår ifrån varann.

Ingen loppa eller skräp på brytarspetsen heller.
Batteriet är full laddat & full kräma till spolen.

Jag misstänker att det är något med spolen i alla fall.

Ska vara en spole med inbyggt motstånd, så funderingarna går åt om motståndet har gett sig. 😔

Naturligtvis så hittar jag inte kvittot på spolen så det blir att åka å köpa en ny....

Uppdatering följer. 😋

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
HG_
19 september · 2 376 Inlägg
#1920

Jahapp, då blir det en liiiiiiiten uppdatering i alla fall.
Var iväg & fick tag på en billig spole & köpte även en ny ljuddämpare på samma gång.

Kommer hem å ska koppla in, märker att det blir konstigt varmt vid rotorn......
🤔 mmmmmm........ va i, det ska ju inte bli varmt i fördelaren.
Hörde även att det sprakade lite.
Plockar ner hela fördelaren & plockar ur insatsen till insprutningen.
(Sitter som en kasset nedanför fördelar locket.)
Denna motor är inte insprutare så bort med skiten & gör ett lock med packning så det blir tätt där kassetten satt & montera tillbaka hela klabbet igen.

Sedan ser man att brytarspetsen saknar klacken som ligger mot axeln i fördelaren. 🤬

Nollar hela motorn, ställer tändningen &
nu startar bilen igen. 😁 (HURRA!)
Var ute & drog en sväng bara för å få upp tempen i växellådan så jag kunde se om det var rätt mängd i lådan,
Var inga problem så långt.
Kommer hem kollar oljan & skulle ut en liten sväng till.
& när jag backar ut från uppfarten ser jag att det blir en FET sträng med olja efter bilen! 🤬🤬🤬🤬

Kör upp bilen på uppfarten igen & får se att en av slangarna till oljekylet har gett sig. Bytar ut slangen & drar en liten runda igen, nu utan några större problem, nu växlar lådan betydligt bättre. 😁

Nu har jag ett par saker jag behöver fixa innan besiktningen.
*Få låst huven, som öppnar sig vid gas    på drag över 50.
*få hastighetsmätaren på plats.
*montera den nya ljuddämpar burken.
*Få huvudströmbrytaren på plats.
  (Som egentligen är mer för försäkringsbolaget än besiktningen.)

Så på måndag morgon så får jag se vad besiktningen säger om alla special grejer i bilen.
Nu är det ju faktiskt så att bilen inte har varit besiktigad på många år.
Många andra föregående ägare har tydligen fått nedslag på något & sedan sålt bilen strax efter nedslaget.
😂 Jag undrar varför, titta i början av projekttråden så får ni svar.

Uppdatering följer inom kort.
(Har ju lite att göra imorgon åxå.😋)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang