ID.3 Spotting

torpis Forummoderator
17 september · 9 780 Inlägg
#1

Såg min första ID.3 idag. Upplevs som ganska stor, hög. Påminner om Leaf till formatet. Spontant vettigare än en SUV men inte direkt ett sportigt intryck. Ganska lagom utan att bli för vulgär, nästan lite för nedtonad. Kan tänka att Skodas och Seats varianter poppar lite mer. Svarta plasten på huven gör att den ser kort ut, men frågan är om man jämför mot tex Leaf

Detta måste bli bra, annars blir det inget VW kvar(!)

https://i.imgur.com/ZcouLCW.jpg

https://i.imgur.com/wuLEUY7.jpg

https://i.imgur.com/0CEKPpY.jpg

https://i.imgur.com/YV51ngP.jpg

https://i.imgur.com/EqiUM9y.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
torpis Forummoderator
17 september · 9 780 Inlägg
#2

Woho, hittade som ni sett en ID.3 på stan och fick provköra den. Inte ens leveransservad än så det satt folie och sätesskydd på den hehe.

Jag är positivt överraskad! Vettig ljudnivå i bilen trots störa hjul. Lite sävlig på gasen men okej acceleration. Verkar som att den coastar i läge D vilket är positivt. Instrumenthuset följer med ratten så man alltid ser det vilket var positivt.

Visst är det inte som att sitta i en passat med en murrig instrumentbräda men jag upplevde den inte som plastig i dålig bemärkelse.

Rattknapparna var lite sliskiga dock och mjukvaran har en del att önska. Farthållaren läser skyltar och justerar hastigheten själv. Jättebra ända tills den fick för sig att det var 30 på en 90väg och bromsade in haha...

Men generellt så hade jag baserat på kortare provturer valt ID.3 före Kona, Soul, Niro eller Leaf.

Provade Peugeot 208e här om dagen, den ser ju kul ut men säger bara gör inte det! Låt bilden av en liten sportig bil leva kvar orörd istället wink

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 september · 2 811 Inlägg
#3

Har inte hunnit köra ID.3 än men ser fram emot det!
Rattknapparna är ju lite speciella.
Den adaptiva farthållaren kan man ställa så den skiter i skyltarna, det gör jag varenda gång jag kör en bil utrustad med det livsfarliga tillvalet.

Jag åker varje vardag genom orten Österfärnebo. Förbi Österfärnebo Skola verkar samtliga "skylt/navigationssstyrda" farthållare få för sig att det är 90km/h istället för de 50km/h som det faktiskt är. Helt galet! Jag tar gärna hand om den saken själv, tack...

Men ja, jag tror VW är något på spåren med denna bil, ID.4 kommer också bli intressant att titta på även om Skoda Enyaq ligger närmre hjärtat...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
torpis Forummoderator
6 oktober · 9 780 Inlägg
#4

Första testen av 77kWh varianten på youtube. Det är en stor skillnad och det är att den har LÄGRE spänning än 58kWh versionen!!

58kWh är full på 459volt vilket tyder på 112 celler i serie, 77kWh verkar ha 98celler i serie och betydligt lägre spänning. *Spännande*

Den verkar klara gränsen för att kunna få full malle på en 50kW laddare dock, det är ju bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 oktober · 2 811 Inlägg
#5

Inte illa!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang