Avgaskrav?

jaka54
17 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Besiktiga min 31 år gamla Audi 100 Avant 2,0E (RT-motor) för två veckor sedan
på Dekra i Rotebro och fick nedslag på Co värdet  som var 0,6 (0,5) tomgång och 0,4 (0,3) förhöjd tomgång (2500v/m) samt ojämn bromsverkan bak.

Bytte bromstrumma på höger sida , belägg och för säkerhetsskull även bägge bromsslangarna på vänster resp höger sida bak.

Idag besiktiga jag igen, fast på Bilbesiktningen i Upplands Väsby och bromsarna hade jämna värden men Co värdet låg fortfarande på 0,6 vid tomgång...så jag tänkte att nu är det kört.
Döm om min förvåning när besiktningskillen säger att bilen är  felfri! Besiktningskillen säger också förvånat att "varför fick du nedslag På Dekra för 0,6? -Gränsvärdet för din bil är ju 4,5"!!

Hur är det? Är det lägre Co krav på 30 år gamla bilar?

Men som kuriosa. Hur får jag ner Co värdet till 0 som jag har haft för några år sedan. Har nya NGK stift, inget läckage i avgasröret före lambda-sond, bytt Tempsensorn som ger signal till datorn om vattentemperatur. Ny 5Wx40 olja och nytt luftfilter.
Vad med kan påverka Co värdet? -Lambdasond? Den byttes (Bosch) för 5-6 år sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c17b64304014712f317898bafc282ab0.jpg

Senast redigerat av jaka54 (17 september 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 september 2020 · 14 007 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Besiktiga min 31 år gamla Audi 100 Avant 2,0E (RT-motor) för två veckor sedan
på Dekra i Rotebro och fick nedslag på Co värdet  som var 0,6 (0,5) tomgång och 0,4 (0,3) förhöjd tomgång (2500v/m) samt ojämn bromsverkan bak.

Bytte bromstrumma på höger sida , belägg och för säkerhetsskull även bägge bromsslangarna på vänster resp höger sida bak.

Idag besiktiga jag igen, fast på Bilbesiktningen i Upplands Väsby och bromsarna hade jämna värden men Co värdet låg fortfarande på 0,6 vid tomgång...så jag tänkte att nu är det kört.
Döm om min förvåning när besiktningskillen säger att bilen är  felfri! Besiktningskillen säger också förvånat att "varför fick du nedslag På Dekra för 0,6? -Gränsvärdet för din bil är ju 4,5"!!

Hur är det? Är det lägre Co krav på 30 år gamla bilar?

Men som kuriosa. Hur får jag ner Co värdet till 0 som jag har haft för några år sedan. Har nya NGK stift, inget läckage i avgasröret före lambda-sond, bytt Tempsensorn som ger signal till datorn om vattentemperatur. Ny 5Wx40 olja och nytt luftfilter.
Vad med kan påverka Co värdet? -Lambdasond? Den byttes (Bosch) för 5-6 år sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c17b64304014712f317898bafc282ab0.jpg

På bilar som är minst 30 år räknas som veteranbilar och får ha en CO-halt upp till 4,5. Det skall ICKE göras kontroll med förhöjd tomgång. Fattar inte vad dom sysslar med på Dekra. 0,6 är ju skitbra. Besiktade Trans Amen för tio dagar sedan och CO-halten låg förvånansvärt lågt, endast 0,3. När jag besiktar Vetten ligger CO-halten oftast på 2,5 som också är godkänt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
17 september 2020 · 5 813 Inlägg

Vettemannen skrev:
På bilar som är minst 30 år räknas som veteranbilar och får ha en CO-halt upp till 4,5. Det skall ICKE göras kontroll med förhöjd tomgång. Fattar inte vad dom sysslar med på Dekra. 0,6 är ju skitbra. Besiktade Trans Amen för tio dagar sedan och CO-halten låg förvånansvärt lågt, endast 0,3. När jag besiktar Vetten ligger CO-halten oftast på 2,5 som också är godkänt.

/Benny

Nej, det handlar inte om att bilen är 30 år och veteran, det är nya EU-regler. Förr var ju gränsen vid 1989, från det året var man tvungen att ha katalysator och de strängare avgaskraven. Men den gränsen är flyttad till 1993 nu, så till och med 1992 är det bara CO-halten på max 4,5 som skall mätas. Det borde någon berätta för Dekra, som uppenbarligen inte vet vad de håller på med.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 september 2020 · 14 007 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
På bilar som är minst 30 år räknas som veteranbilar och får ha en CO-halt upp till 4,5. Det skall ICKE göras kontroll med förhöjd tomgång. Fattar inte vad dom sysslar med på Dekra. 0,6 är ju skitbra. Besiktade Trans Amen för tio dagar sedan och CO-halten låg förvånansvärt lågt, endast 0,3. När jag besiktar Vetten ligger CO-halten oftast på 2,5 som också är godkänt.

/Benny

Nej, det handlar inte om att bilen är 30 år och veteran, det är nya EU-regler. Förr var ju gränsen vid 1989, från det året var man tvungen att ha katalysator och de strängare avgaskraven. Men den gränsen är flyttad till 1993 nu, så till och med 1992 är det bara CO-halten på max 4,5 som skall mätas. Det borde någon berätta för Dekra, som uppenbarligen inte vet vad de håller på med.

Tack för ditt klargörande!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
17 september 2020 · 7 198 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
På bilar som är minst 30 år räknas som veteranbilar och får ha en CO-halt upp till 4,5. Det skall ICKE göras kontroll med förhöjd tomgång. Fattar inte vad dom sysslar med på Dekra. 0,6 är ju skitbra. Besiktade Trans Amen för tio dagar sedan och CO-halten låg förvånansvärt lågt, endast 0,3. När jag besiktar Vetten ligger CO-halten oftast på 2,5 som också är godkänt.

/Benny

Nej, det handlar inte om att bilen är 30 år och veteran, det är nya EU-regler. Förr var ju gränsen vid 1989, från det året var man tvungen att ha katalysator och de strängare avgaskraven. Men den gränsen är flyttad till 1993 nu, så till och med 1992 är det bara CO-halten på max 4,5 som skall mätas. Det borde någon berätta för Dekra, som uppenbarligen inte vet vad de håller på med.

Jag tror mig veta att  kravet egentligen inte var katalysator.
Men att de flesta biltillverkare inte klarade emmissionerna utan katalysator.
Dock inte alla.
Honda Civic, med 5-ventilsmotorn, klarade utsläppsgränsen UTAN katalysator.
Vet inte om någon mer kunde klara sig, genom raffinerad motorkonstruktion, från katalysator.

Utmarks-Loke
17 september 2020 · 5 813 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
På bilar som är minst 30 år räknas som veteranbilar och får ha en CO-halt upp till 4,5. Det skall ICKE göras kontroll med förhöjd tomgång. Fattar inte vad dom sysslar med på Dekra. 0,6 är ju skitbra. Besiktade Trans Amen för tio dagar sedan och CO-halten låg förvånansvärt lågt, endast 0,3. När jag besiktar Vetten ligger CO-halten oftast på 2,5 som också är godkänt.

/Benny

Nej, det handlar inte om att bilen är 30 år och veteran, det är nya EU-regler. Förr var ju gränsen vid 1989, från det året var man tvungen att ha katalysator och de strängare avgaskraven. Men den gränsen är flyttad till 1993 nu, så till och med 1992 är det bara CO-halten på max 4,5 som skall mätas. Det borde någon berätta för Dekra, som uppenbarligen inte vet vad de håller på med.

Jag tror mig veta att  kravet egentligen inte var katalysator.
Men att de flesta biltillverkare inte klarade emmissionerna utan katalysator.
Dock inte alla.
Honda Civic, med 5-ventilsmotorn, klarade utsläppsgränsen UTAN katalysator.
Vet inte om någon mer kunde klara sig, genom raffinerad motorkonstruktion, från katalysator.

Ja, så är det förstås, kravet var inte att man måste ha katalysator men det var svårt att klara utan.

jaka54
17 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
OK! Men hur får jag ner Co värdet?? Tidigare låg värdet på 0.
Jag har ju bytt det mesta.

torsen
18 september 2020 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
OK! Men hur får jag ner Co värdet?? Tidigare låg värdet på 0.
Jag har ju bytt det mesta.

Det gamla tricket, som tillämpades när man inte lyckades ställa in/synka dubbla SU var att blanda in alkohol(i tanken)!!!
Prova med lika delar bensin och Etanol.
En chansning.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 september 2020 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
OK! Men hur får jag ner Co värdet?? Tidigare låg värdet på 0.
Jag har ju bytt det mesta.

Det gamla tricket, som tillämpades när man inte lyckades ställa in/synka dubbla SU var att blanda in alkohol(i tanken)!!!
Prova med lika delar bensin och Etanol.
En chansning.

Nostalgi!!! Gick ganska bra när dom var synkade!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
18 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jo jag vet allt det där men jag vill göra det ordentligt, inte hålla på och fuska!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 september 2020 · 17 380 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jo jag vet allt det där men jag vill göra det ordentligt, inte hålla på och fuska!

Vilket jag högaktar fullt ut!
Men det kan inte vara så att den börjar bli till åren helt enkelt? Misstänker att den rullat några mil nu?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
18 september 2020 · 4 014 Inlägg

Hur löd övriga avgasvärden ?   HC och lambda  ?

inte ovanligt att katten är på G efter måånga mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
18 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Den har ju gått 38500mil så visst kan motorn vara lite sliten men den går bra drar ingen olja och startar direkt varm som kall.
Kat:n byttes till ny för 2år sedan , Lambda-sond för 2 år sedan (Bosch), NGK stift för ca 3 år sedan.
Värdena när jag besiktiga den 1/9 i år var:

0,6% (0,5%) tomgång och 0,5% (0,3%) förhöjd tomgång.
Hc 150ppm (200ppm). Lambda 1.02 (0.97-1.03).   

2018 låg värdena på:
Co 0,5% (4,5%) Co 0 (Man har nog inte mätt Co vid förhöjd tomgång då det antagligen inte krävs för en så gammal bil som min).
Hc 0 och Lambda 0.   

2017 låg värdena på:
Co 0,1% (0,5%)   Co 0,2% (0,30) förhöjd tomgång
Hc 82 (100)  Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Senast redigerat av jaka54 (18 september 2020)

husseman
18 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, vill du ha noll på ett värde som e´godkänt av bilprovningen på en bil som gått 38k.. så e´det etanol(som räddat massor av bilar genom bilprovningen)..som gäller. O din bil ska inte gå på etanol.. så ny katt kan säkert få ner siffrorna en stund..om du vill va polare med Greta. Men, du kan inte vara Miljöidiot o samtidigt ha en bil som gått 38k. Det blir bara moment 22 av det,

mvh/husse

spillolja
18 september 2020 · 4 014 Inlägg

Vad kostade katten ?
vanligtvis har billiga kattar ganska kort livslängd  vanligen klarar dom "godkända värden i kanske 3000-6000mil sen är dom slut

besiktningsreglerna ändrades för någa år sedan  som tidigare nämts  till det positiva för dom som äger bil från 1992  eller äldre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
19 september 2020 · 5 813 Inlägg

Den motorn har det beryktade K-jet mekanisk insprutning. Kanske de grejerna är lite slitna efter 38k mil och munstycken och annat blivit lite större av all bensin som gått igenom? Du kommer nog aldrig få veta, för det fanns knappt någon som verkligen kunde K-jet ens när det var nytt, idag är det bara att glömma.

spillolja
19 september 2020 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
19 september 2020 · 5 813 Inlägg

Jag klickade på första länken, och redan på femte sidan kom det något intressant. Ett diagram som visar att för att få så låg CO som möjligt måste man ha ett lambdavärde på minst 1,1. Med ett lambdavärde på 1,02 så kommer CO att vara fortfarande låg, men något över minimum, precis som den är på denna Audi. Men nu när de bara skall mäta CO så kan man ju skruva ner blandningen en aning till man uppnår lambda 1,1, så får man minimal CO och lägre bränsleförbrukning, även om HC-värdet kommer öka en aning

spillolja
19 september 2020 · 4 014 Inlägg

Det TS skulle kunna gör är att blanda i ca 10-20% E85   i bensinen  om detta räcker för att få den att gå lite magert, vanligen klarar ett lambareglerat system som regel minst 30% E85 innan regleringen går i taket, kan vara något lägre på en KE-jetronic

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2020 · 17 380 Inlägg

spillolja skrev:
Det TS skulle kunna gör är att blanda i ca 10-20% E85   i bensinen  om detta räcker för att få den att gå lite magert, vanligen klarar ett lambareglerat system som regel minst 30% E85 innan regleringen går i taket, kan vara något lägre på en KE-jetronic

TS vill ju ha ner värdet till noll utan fusk.
Jag tror inte det går längre med tanke på milen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang