Samma blockpackning saab 9-5

turbonova gillar en riktig burnout
19 september 2020 · 1 174 Inlägg

Tja

Är det samma topplockspackning på en 2,0 turbo som aero?
Behöver byta på min aero och har en ny packning till en 2,0 turbo liggandes.
Så undrar om det är samma eller behöver jag köpa en ny? 😊

Eller funkar det med nån sån där flaska med "packningscement"?

Läcker lite olja ut i kylvattnet inget vatten i oljan.

Tack på förhand

uhlin
19 september 2020 · 2 831 Inlägg

Vet inte svaret på frågan om packningen..

Men en sak...... Ha inte i nån slags cement eller andra mirakelmedel i kylsystemet. Tätar det läckor så tätar det element med och säkert annat också.

Kylsystemet ska det va kylvätska i och inget sånt skit.

husseman
19 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja nån smörja från Feltema lär knappast hjälpa, men finns ju faktiskt "mirakelmedel" som funkar om skadan på packning är "måttlig". Har faktiskt lyckas få både en MC 750 Fz tät o en Saab 9.5 tät oxå. Medlet heter Rislone eller nåt sånt. Goggla , så lär du hitta. Detta "mirakelmedel" påverkar inte nåt annat än läckan, kanonvärme i Saaben o Yamaha Fz750,n går som ett skott- utan vattenstråle från påfyllningen. Kan vara värt att testa..

mvh/husse

turbonova gillar en riktig burnout
20 september 2020 · 1 174 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ja nån smörja från Feltema lär knappast hjälpa, men finns ju faktiskt "mirakelmedel" som funkar om skadan på packning är "måttlig". Har faktiskt lyckas få både en MC 750 Fz tät o en Saab 9.5 tät oxå. Medlet heter Rislone eller nåt sånt. Goggla , så lär du hitta. Detta "mirakelmedel" påverkar inte nåt annat än läckan, kanonvärme i Saaben o Yamaha Fz750,n går som ett skott- utan vattenstråle från påfyllningen. Kan vara värt att testa..

mvh/husse

Ok har faktiskt kikat på det medlet(finns på mekonomen) men undrade om det fanns nått bättre, men har du testat och det funkar så får jag väl pröva, värsta som kan hända är väl att jag får riva topp och byta packning.

Tips på att få rent vattensystemet från olja?

Mvh Andreas

Brådhis * Voff voff *
20 september 2020 · 10 244 Inlägg

Ett mirakelmedel är inget annat än en rejäl chansning. Det funkar, ibland, för vissa, om man har tur. Har man inte tur har man bara skapat sig en massa merjobb när man dels ska byta det som var trasigt från början och dels ska få bort mirakelmedlet...

Gör rätt från början, det är både billigare och enklare i längden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang