Vilka bilmärken har fjärrstyrd P-värmare?

ElSvahnomano
20 september 2020 · 11 Inlägg

Har korta sträckor och klarar mig egentligen med cykel men suget efter en bil har kommit tillbaka. Vintertid blir det problematiskt med is på rutor och en motor som ej hinner bli varm.

Vilka märken har system liknande Volvo ERS fjärrstart eller bara vanlig bensinvärmare?

Honda Civic EG "VTI" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 september 2020 · 13 674 Inlägg

värmare ihop med konta sträckor kommer göra dig VÄLDIGT olycklig väldigt ofta..       bilen måste gå minst lika länge som värmaren gått för att inte tömma batteriet helt.    dessutom ska värmaren vara igång minst 30min när den väl är igång annars kommer den orsaka problem och låsa sig med en massa felkoder och skit..  får riva vrämaren massor av gånger på min buss varje vinter just pga jag kör ur den ur tvätthallen och stänger av den utanför tvätthallen och värmaren råkar hoppa igång för man glömt stänga av den.    dom sotar snabbt igen och måste göras rent innan dom går igen...   på en buss är det 5-10min jobb man kan göra efter vägkanten på en personbil måste halva bilen rivas och värmaren måste plockas loss från fordonet för att lyckats komma in i dom för rengörning     motorvärmare och kupevärmare är mer passande för dig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ElSvahnomano
20 september 2020 · 11 Inlägg

Growe skrev:
värmare ihop med konta sträckor kommer göra dig VÄLDIGT olycklig väldigt ofta..       bilen måste gå minst lika länge som värmaren gått för att inte tömma batteriet helt.    dessutom ska värmaren vara igång minst 30min när den väl är igång annars kommer den orsaka problem och låsa sig med en massa felkoder och skit..  får riva vrämaren massor av gånger på min buss varje vinter just pga jag kör ur den ur tvätthallen och stänger av den utanför tvätthallen och värmaren råkar hoppa igång för man glömt stänga av den.    dom sotar snabbt igen och måste göras rent innan dom går igen...   på en buss är det 5-10min jobb man kan göra efter vägkanten på en personbil måste halva bilen rivas och värmaren måste plockas loss från fordonet för att lyckats komma in i dom för rengörning     motorvärmare och kupevärmare är mer passande för dig

Har förstått detta, tolkar dock Volvos Fjärrstart som något annat än bara en värmare när jag läser. Verkar som att den faktiskt startar motorn i upp till 15 minuter och således bör de problem du beskriver som kommer med korta sträckor undvikas.

https://www.volvocars.com/se/support/to … art-av-bil

Honda Civic EG "VTI" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 september 2020 · 17 386 Inlägg

Körde en Dodge Ram för ett tag sedan. Den har inbyggd fjärrstart av motor i originalnyckeln. Men kanske lite utanför budget misstänker jag.

Men med dina förutsättningar så är det nog motorstart som gäller, ja.
Kan du byta upp parkeringen till en med elstolpe är detta bäst. Om det krävs snabb uppvärmning av bilen går det att eftermontera bensinvärmare och batteriladdare via kupévärmaruttaget.

Vill du ha en modern bil? En bil med automat från 90-talet saknar startspärr och kan utrustas med fjärrstart för i princip inga pengar alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr9409209
20 september 2020 · 716 Inlägg

Endast en mjukvara på Volvo för att få ERS..automat är väl kravet,och endast VEA motorn ,vad jag fattat så går det inte på dom 5 cyl

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang