Förbrukad kWh ?

KenthIJ
20 september 2020 · 1 429 Inlägg

Vår Prius 2015 Plug In har ju ett litiumjonbatteri på 4.4 kWh. Betyder det att jag förbrukat 4.4 kWh från laddutaget när jag laddat billens batteri fullt?

Senast redigerat av KenthIJ (20 september 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 september 2020 · 17 386 Inlägg

Hur långt kör du på el innan det är slut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
20 september 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur långt kör du på el innan det är slut?

Om det är 15 plusgrader och uppåt ute och om jag har Acn på 20 så kör jag 20km och om det är 5-7 plusgrader ute och Acn på 22 så kör jag 16km.                                    Jag hade fått för mig/ hört att det skulle gå åt ca 2kw för att få bilen fulladdad men det kanske är fel

Senast redigerat av KenthIJ (20 september 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 september 2020 · 17 386 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Hur långt kör du på el innan det är slut?

Om det är 15 plusgrader och uppåt ute och om jag har Acn på 20 så kör jag 20km och om det är 5-7 plusgrader ute och Acn på 22 så kör jag 16km

Normalt drar en äldre elbil cirka 2kW per mil så låter rimligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
20 september 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Hur långt kör du på el innan det är slut?

Om det är 15 plusgrader och uppåt ute och om jag har Acn på 20 så kör jag 20km och om det är 5-7 plusgrader ute och Acn på 22 så kör jag 16km

Normalt drar en äldre elbil cirka 2kW per mil så låter rimligt.

Såg du min editering?

KenthIJ
20 september 2020 · 1 429 Inlägg

De siffrorna som jag angav i körda km är utan att bensinmotorn går i gång och värmer bilen ( har räknat bort det). Om jag slår av fläkten helt och det är 16 grader ute så gpr bilen 22 km på enbart el.

Rensvinf
20 september 2020 · 528 Inlägg

Så som jag tolkar frågan så är svaret nog Nej.  För att ladda ditt batteri på X kwh, så kommer det nog gå åt mer energi än vad du laddar batteriet med.  Ofrånkomligt blir det en del värme och andra förluster.

viccoA
20 september 2020 · 3 109 Inlägg

Räkna kanske 10% i förluster när du laddar. Har du laddat 4kwh har du kanske 0.4kwh i förlust.
Kostnad för elen? Beroende på landsände och elavtal men mellan 50 öre och 1kr per kwh brukar vara vanligt. Knappt 2kr per mil med andra ord inkl förlust.

KenthIJ
20 september 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar Hybrid_  Rensvinf och viccoA för svar och engagemang.

Efter en snabb koll i minnet har jag för mig att vi ligger på 49 öre /kWh för vår hushållsel.

Sedan har vi ganska gott om (ett tjugotal) "gratis" ladduttag här i vår lilla stad.

Några laddutag kostar 2.50 sek/per kWh  att ladda ifrån och det skulle väl bli ca 5 sek milen och ca 10 sek för full laddning, för vår del då.

Vi har hittills kört vår Prius 2015 Plug In drygt 400 mil till en kostnad av totalt 100 sek ur egen ficka.

torpis Forummoderator
26 september 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vår Prius 2015 Plug In har ju ett litiumjonbatteri på 4.4 kWh. Betyder det att jag förbrukat 4.4 kWh från laddutaget när jag laddat billens batteri fullt?

Nej, det hela är väldigt suddigt. Vi kan ta Nissan som exempel. De säljer en 40kWh Leaf. Du kan bara använda ca 35kWh av de 40 som står i reklamen och när du laddar bilen så stoppar du in 3.7kW från vägguttaget men bara 3.3kW når batteriet.

Nästa exempel är Renault Zoe 40, den har som reklamen säger 40kWh men en sämre laddare du tappar mycket mer än Leaf.

Praktiskt så laddar du för 10mil in förbrukningen gånger sträckan gånger verkningsgraden på laddaren. I en Leaf (1.4kWh*10)/(3.3/3.7) = 15.7kWh. I en Zoe (1.65*10)/(2.2/3.0) = 22.6kWh

På din prius gissar jag att batteriets hela kapacitet är 4,4kWh att du får använda ganska lite av det eftersom antalet cykler blir väldigt många i en hybrid. kanske hälften gånger verkningsgraden så i häraden 2.5-3kWh från vägguttaget

Åh, Baloo...  När jag skrivit hit så googlade jag och det står fasen på wikipedia att man inkl förluster får in 2.73kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pr … -in_Hybrid

Gött, men vi lärde väl oss något av detta iaf

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2020 · 17 386 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Vår Prius 2015 Plug In har ju ett litiumjonbatteri på 4.4 kWh. Betyder det att jag förbrukat 4.4 kWh från laddutaget när jag laddat billens batteri fullt?

Nej, det hela är väldigt suddigt. Vi kan ta Nissan som exempel. De säljer en 40kWh Leaf. Du kan bara använda ca 35kWh av de 40 som står i reklamen och när du laddar bilen så stoppar du in 3.7kW från vägguttaget men bara 3.3kW når batteriet.

Nästa exempel är Renault Zoe 40, den har som reklamen säger 40kWh men en sämre laddare du tappar mycket mer än Leaf.

Praktiskt så laddar du för 10mil in förbrukningen gånger sträckan gånger verkningsgraden på laddaren. I en Leaf (1.4kWh*10)/(3.3/3.7) = 15.7kWh. I en Zoe (1.65*10)/(2.2/3.0) = 22.6kWh

På din prius gissar jag att batteriets hela kapacitet är 4,4kWh att du får använda ganska lite av det eftersom antalet cykler blir väldigt många i en hybrid. kanske hälften gånger verkningsgraden så i häraden 2.5-3kWh från vägguttaget

Åh, Baloo...  När jag skrivit hit så googlade jag och det står fasen på wikipedia att man inkl förluster får in 2.73kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pr … -in_Hybrid

Gött, men vi lärde väl oss något av detta iaf

Nu skevar jag iväg igen men du verkar väl insatt i laddningsförfarandet. Det är en blank sida för min del, skruvar mest med bilarnas hård/mjukvara.  Så en snabb fråga:

Den "nödladdare" med schuckoanslutning  som skickas med bilar, är det bara en kabel med strömbegränsare eller gör den något annat också?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
26 september 2020 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den "nödladdare" med schuckoanslutning  som skickas med bilar, är det bara en kabel med strömbegränsare eller gör den något annat också?

Jag vill inte kalla det nödladdare utan det är faktiskt den huvudsakliga laddningen du behöver. Detta med elbil är inte som man tror. Det spelar egentligen ingen roll om du har stort eller litet batteri utan det som spelar roll är hur långt du kör. I mitt exempel blir det exakt samma resultat för Mistubishi imiev med 10mil räckvidd, min Ioniq med 25mil räckvidd eller en Model 3 med 60mil räckvidd.

Jag pendlar ganska långt 5+5mil, dvs 10mil gånger 1.3kWh i snitt över ett år, det är liksom 70+80väg.

Jag kör alltså långt och behöver 13kWh om dagen. 13kWh + 10% laddförluster blir alltså 14.3kWh som skall återladdas på natten. Natten är 8timmar lång. 14,3/8=1.8kW

1800W dividerat på 230volt blir knappt 8Ampere.   Att dra 8A ut ett vägguttag är inge som helst problem och det räcker även för mig som pendlar "långt".

Skillnaden på bilarna är att imiev behöver laddas 0-100%, Ioniq 40-80% och Teslan 60-80%.

Bilen laddas med sin interna laddare, den skall ha 230v på 1-3faser. Bilen måste dock snacka med både laddsladden och vägguttaget/vallboxen/laddstolpen och kolla hur fort den får ladda. Okej, min Ioniq säger 32A tack, min laddsladd säger 32A, OK! men laddboxen på stan säger att du får bara 16A. Okej säger bilen, det blir bra så laddar den med 16A. Alternativt kan både bil eller laddsladd säga lägre effekt och då är det begränsande.

Laddsladden med stickpropp är alltså en "wallbox" eller "laddstople" som säger till bilen att du får ladda med max 16A (vanligt att man valt lite lägre så som 13 eller tom 10A) Då har du interfacet som handskakar med bilen och släpper på spänning.

Så i mitt fall ställer jag ner det ytterligare i bilen så den bara drar 8A, det räcker liksom.

Laddsladden, "fuskladdaren" har dessutom inbyggd tempsensor i stickproppen som håller koll på ev varmgång.

Den där sladden är alltså inte helt dum och jag rekommenderar att köra på den. En wallbox hemma kostar ledigt över 10lök innan allt är uppe, kanske närmare 20 trots bidrag. Det blir många mil att köra in de pengarna på eftersom det inte ger din ett jota.

Blir du gladare om bilen är laddad till kl 12 på natten när du ändå sover till klockan 6? hm näää

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
26 september 2020 · 10 572 Inlägg

Det som gör att du kan behöva en wallbox är om du har flera bilar och behöver lastbalansering. Om du har en väldigt törstig bil typ Audi e-tron.  Inte nödvändigtvis om du kör väldigt långt eftersom det går så oerhört snabbt att ladda längs vägen. 1h i vägguttaget motsvarar 2minuter på Ultracharger med min bil(!)

Eller... ironiskt nog om du har en plug-in-hybrid för dom är ofta väldigt törstiga mot vad en elbil är. Du har dessutom så litet batteri att du måste ladda för att alls komma någonstans.

Min stackars Ioniq är liksom en instegsbil och jag körde från Halmstad idag med 94% laddning, stannar till hemma efter 5mil och ämnar åka till Växjö och tillbaka hem igen (8+8mil)och behöver inte ladda....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2020 · 17 386 Inlägg

torpis skrev:

Hybrid_ skrev:
Den "nödladdare" med schuckoanslutning  som skickas med bilar, är det bara en kabel med strömbegränsare eller gör den något annat också?

Jag vill inte kalla det nödladdare utan det är faktiskt den huvudsakliga laddningen du behöver. Detta med elbil är inte som man tror. Det spelar egentligen ingen roll om du har stort eller litet batteri utan det som spelar roll är hur långt du kör. I mitt exempel blir det exakt samma resultat för Mistubishi imiev med 10mil räckvidd, min Ioniq med 25mil räckvidd eller en Model 3 med 60mil räckvidd.

Jag pendlar ganska långt 5+5mil, dvs 10mil gånger 1.3kWh i snitt över ett år, det är liksom 70+80väg.

Jag kör alltså långt och behöver 13kWh om dagen. 13kWh + 10% laddförluster blir alltså 14.3kWh som skall återladdas på natten. Natten är 8timmar lång. 14,3/8=1.8kW

1800W dividerat på 230volt blir knappt 8Ampere.   Att dra 8A ut ett vägguttag är inge som helst problem och det räcker även för mig som pendlar "långt".

Skillnaden på bilarna är att imiev behöver laddas 0-100%, Ioniq 40-80% och Teslan 60-80%.

Bilen laddas med sin interna laddare, den skall ha 230v på 1-3faser. Bilen måste dock snacka med både laddsladden och vägguttaget/vallboxen/laddstolpen och kolla hur fort den får ladda. Okej, min Ioniq säger 32A tack, min laddsladd säger 32A, OK! men laddboxen på stan säger att du får bara 16A. Okej säger bilen, det blir bra så laddar den med 16A. Alternativt kan både bil eller laddsladd säga lägre effekt och då är det begränsande.

Laddsladden med stickpropp är alltså en "wallbox" eller "laddstople" som säger till bilen att du får ladda med max 16A (vanligt att man valt lite lägre så som 13 eller tom 10A) Då har du interfacet som handskakar med bilen och släpper på spänning.

Så i mitt fall ställer jag ner det ytterligare i bilen så den bara drar 8A, det räcker liksom.

Laddsladden, "fuskladdaren" har dessutom inbyggd tempsensor i stickproppen som håller koll på ev varmgång.

Den där sladden är alltså inte helt dum och jag rekommenderar att köra på den. En wallbox hemma kostar ledigt över 10lök innan allt är uppe, kanske närmare 20 trots bidrag. Det blir många mil att köra in de pengarna på eftersom det inte ger din ett jota.

Blir du gladare om bilen är laddad till kl 12 på natten när du ändå sover till klockan 6? hm näää

Sant. Jag har en DEFA som ska ge 100A för att ladda min nuvarande testbil. Vem bryr sig? Bilen är fulladdad klockan 0600 som du säger...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
27 september 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Vår Prius 2015 Plug In har ju ett litiumjonbatteri på 4.4 kWh. Betyder det att jag förbrukat 4.4 kWh från laddutaget när jag laddat billens batteri fullt?

Nej, det hela är väldigt suddigt. Vi kan ta Nissan som exempel. De säljer en 40kWh Leaf. Du kan bara använda ca 35kWh av de 40 som står i reklamen och när du laddar bilen så stoppar du in 3.7kW från vägguttaget men bara 3.3kW når batteriet.

Nästa exempel är Renault Zoe 40, den har som reklamen säger 40kWh men en sämre laddare du tappar mycket mer än Leaf.

Praktiskt så laddar du för 10mil in förbrukningen gånger sträckan gånger verkningsgraden på laddaren. I en Leaf (1.4kWh*10)/(3.3/3.7) = 15.7kWh. I en Zoe (1.65*10)/(2.2/3.0) = 22.6kWh

På din prius gissar jag att batteriets hela kapacitet är 4,4kWh att du får använda ganska lite av det eftersom antalet cykler blir väldigt många i en hybrid. kanske hälften gånger verkningsgraden så i häraden 2.5-3kWh från vägguttaget

Åh, Baloo...  När jag skrivit hit så googlade jag och det står fasen på wikipedia att man inkl förluster får in 2.73kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pr … -in_Hybrid

Gött, men vi lärde väl oss något av detta iaf

Tackar för tips och engagemang. Spännande och informativ läsning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang