Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som antagligen kommer spåra ur...

Går det att få en gammal Cherokee som stått still i nästan 10 år, besiktigad och laglig på en minimal budget? There's only one way to find out!
  • 99 Följare
  • 39 197 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 oktober
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 september · 2 824 Inlägg
#161

Jag håller helt enkelt tummarna för att paketet landar nästa vecka, om det gör det vet jag vad jag ska göra nästa helg... 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
11 september · 215 Inlägg
#162

De brukade ha bra saker i bildelsbasen.
Jag har köpt en el-fläkt ifrån bildelsbasen förut.

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 september · 2 824 Inlägg
#163

Jajamän, det kommer bli den vägen jag går också för den lösningen!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 september · 2 824 Inlägg
#164

Igår hände saker med Jeepen.
Men jag är för trött, förbryllad och rent av förbannad för att skriva om dem nu, så ni får ge er till tåls till imorrn, då kommer mycket text och bilder!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vEight Baronen
20 september · 1 092 Inlägg
#165

Låter allvarligt! Vilken kliffhäänger! Hoppas det inte är så farligt som det låter 😊

I brist på macka får man äta limpa.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 september · 2 824 Inlägg
#166

Sådär, då kommer ett inlägg av varierande karaktär, med mycket teknik och många bilder!

I lördags morse sken solen och en glad Gurf satte sig bakom ratten på Heepen och styrde kosan sydöst, mot jobbet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4096a78eb7e72e2b6e025bef02882477.jpg

Heepen verkade trivas med livet, sånär som på växellådan som, i sedvanlig ordning, tyckte allmänt illa om växel 1-2.
Slog nytt rekord i låg förbrukning t.om!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c059a47c43b0bca5084317cf85c73f78.jpg

2 timmar senare var jag framme och började på att installera mig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c94fdce9146dd7931f4f9c45aa343b6a.jpg

Bilen såg förvånansvärt ren ut på undersidan, den lilla olja som tränger ut här och var verkar i alla fall inte komma från växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-24fd55257036fadab716fc64fcd5f051.jpg

Eftersom amerikaner i allmänhet och Chrysler/MOPAR i synnerhet är muppar, så kan man förstås inte ha en avtappningsplugg i tråget! Nejnejnej, roligare o behöva glänta lite på tråget o sen hälla olja över hela j***a verkstaden... 🙄
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-61c5ea272f3a49f3e2608d7f70e7f935.jpg

Med tråget borta kunde det i alla fall konstateras att det var väldigt rent även på insidan!
Varken tråget eller filtret såg särskilt risigt ut - en välkommen syn då jag lite hade förväntat mig det allra värsta...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e95229743407e1b5bfbcd1bd42340590.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9e7f0f416ee2ef120e67a03e5b2e53fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-781553830c017e2ccbffd040043125c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-62851198f1824878f20e7277808c6d77.jpg

En syn som var mindre rolig var dock denna kontakt, som jag är helt bombsäker på att jag satte dit när jag hade ner tråget sist, för 10 månader sedan... just denna givare har bl.a som uppgift att kontrollera och varna för oljetemperaturen, något som jag har haft strul med, typ sedan jag hade ner tråget sist... 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-631ef18908327341937f407bc99a9d5f.jpg

Skulle ju vara typiskt om det var det enda felet hela den här tiden... och just min otur också i så fall 🙄

Allt eftersom tiden gick ramlade fler och fler pinaler ur lådan, med lite skruvande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3061f343fa3149a78428f425bf5dc584.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e79f3953bc7a718a9f4e462c7cd6f150.jpg

Fick även sällskap av en arbetskollega som har förmånen att köra likadan bil som mig smile
Han skulle få låna min gamla output speed sensor och testa på sin bil, eftersom jag fick en ny med i kitet jag köpte och hans var defekt.
Slutade med att han fick sätta tillbaks sin gamla då min gamla och hans gamla inte såg likadana ut, med resultat att hans bil växlade väldigt konstigt!
Jag monterade den nya på min bil, men har nu monterat tillbaks den gamla igen, mer om det senare...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f23b9adc0a268a339ce1df0437d1331f.jpg

Efter en del pill och mycket svordomar fick jag så äntligen ner ventilpaketet, en förhållandevis smidig sak på dessa lådor ändå, eftersom hela ventilpaketet kommer ner i ett stycke, till skillnad mot många GM-lådor där övre halvan av paketet är integrerat i växellådshuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-03e02ef680065cc47f316ebee9abbab9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e7ae5afab5778dd168e287a4287c5116.jpg

Kvar i lådan blir alla lameller i sina trummor, tillsammans med planetväxlar, spraggar samt det främre och bakre bromsbandet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f809f3baeada437630f7018250530a13.jpg

Ventilpaketet var inte så rent man kunde hoppats men för att ha suttit där, troligen sedan bilen var ny, så var det inte direkt skitigt heller!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-39b3456209627dee57a0d8f75c4e8655.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-172ef8f94fef3e1cb4cef6ac9ef4312a.jpg

På ovansidan av paketet sitter det som benämns "3-4 accumulator spring", dvs en aluminiumkolv med en förhållandevis stark fjäder som ska trycka tillbaks kolven när oljan slutar pumpas in från motsatt håll. En ny sån fjäder, av förstärkt modell, följde med i kitet jag beställde så den byttes ut och det gjordes ordentligt rent där dessa hade suttit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-42c740b5c2e5d7d13d7af2db44d3ea03.jpg

På andra sidan paketet sitter det som benämns "Boost Valve Spring Retainer", ytterligare en detalj som tydligen kan gå sönder. I kitet följde en ny retainer med, oförstörbar sägs det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-88a57010c7992a06484319e14c5e95ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-43e18d9c9a066c44636ac3a2396a5834.jpg

Allt rengjordes så gott det gick och började monteras tillbaks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-417de45f18f5dd18cfd34724d3f02194.jpg

Var väldigt smidigt att ha min bärbara dator redo att söka reda på åtdragningsmoment och annat man kunde fundera på, här tittar jag på hur hårt jag skulle justera det främre och bakre bandet i lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d7e0e47907b6c0298e42460762023add.jpg

Just justeringen var däremot mindre rolig.
Trots att växel- och kickdownlänkage var bortplockat var det trångt nå djävulskt att komma åt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a5338c35551d575279895451e5341790.jpg

Här syns insidan av justerskruven, som skulle dras med 8nm och sen lossas 2 7/8 varv...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c677966699470ba192b0d79f7d3824eb.jpg

Kickdown var det ja... den kabeln satt inte ens på. Har troligen aldrig gjort det så länge jag ägt bilen... visade sig att det inte satt så bra, plastgrunkan som nyper över kulan på den armen är väl lite trött. Ingenting som inte gick att lösa med ett buntband, dock.


Här är en jämförelse mellan bilens gamla ”Governor Pressure Sensor” och den nya.
Identiska, även om den nyare tydligen ska vara förstärkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-efbd69dcbf558b8c47da57cd219bfbe5.jpg

Betydligt större skillnad kunde ses mellan den gamla ”Governor Pressure Solenoid” och den nya.
Den nya har helt klart större ”kropp”, och ska vara en heavy-duty-variant av originalet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0501dd7fe84bb6150911ada0a55baeba.jpg

Bägge dessa sitter i denna alu-konsoll.
Den på bilden sitter med ett clips på insidan, det svarta på mässingsbiten.
Den andra sensorn sitter i hålet mitt på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-373800263a3f7f335fd40d984ec7b626.jpg

Sen monterades ventilpaketet tillbaks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d529f0bd8c192d62b8b291f123647b97.jpg

Att komma åt länkaget till växelväljare och ”kickdown” var inte enkelt men det löste sig.
Till höger på bilden syns ett kontakthus som kommer på rakt uppifrån, mer om det strax.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4177cc3eb396c2ea1fbcb984de660fa6.jpg

Sen dit med nytt filter, ny trågpackning och tillbaks med tråget. Allt momentdrogs enligt Chryslers rekommendationer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-daf20aefdfeefb79ff7631109807c8c5.jpg

Så, vad blev resultatet av allt detta!?
10½ timme senare körde jag hem bilen.
på 3an...
[Insert valfri svordomsramsa här]! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Det verkar som att solenoiderna till overdrive (4ans växel) och lockupen för momentomvandlaren inte får det dom behöver...
De goda nyheterna är ju dock att växel 1-2-3 fungerar väldigt fint istället, bilen växlar nästan okännbart. Men den kommer alltså inte högre än 3an...

Innan den här operationen ville den gärna starta på 3an, allra helst när man stannade o sen skulle iväg igen. Men 3-4 växling och lockup fungerade utmärkt.

Eftersom min gamla hastighetsgivare hade gett så mystiskt resultat monterad i polarens bil, och den nya som följde med mitt kit såg EXAKT ut som hans gamla, så testade jag att montera tillbaks den gamla givaren, men det blev samma resultat efter det, så det var inte så enkelt tydligen.

Jag saknar även ca 1 liter växellådsolja då jag bara hade 6,8 liter och det verkar ha kommit ur betydligt mer än så.
Men nivån är precis på det nedersta sträcket märkt "ok" på oljestickan, så jag tror inte det är hela sanningen heller.

Så, den där kontakten om ni minns?
Jag får inte ner den helt på växellådsdelen. Själva kontakthuset går lixom inte i.
Det är så OTROLIGT dåligt med utrymme så det finns INGEN chans att kunna tvinga den på plats heller.
Jag har inga felkoder från växellådan nu, vilket jag hade gott om innan. Det kan ju dock ha haft o göra med att den där kontakten inte satt i...

Rycker jag ur kontakten så får jag felkoder på massor av saker, men ingenting på solenoiderna.
Med kontakten i försvinner alla felkoder, men jag får ändå ingen indikation på att solenoiderna gör det de ska.
Således misstänker jag att det är något med denna förbenade kontakt som strular...

Summa summarum är alltså, 1 steg framåt, 1 steg tillbaks.

Det som är roligast efter denna helg dock, förutom att lådan växlar så fint på de 3 växlar den vill använda, är att nu när kickdown-funktionen är tillbaks så går ju bilen som en jäkla raket!

Så inte allt har varit pest och kolera, men efter 10½ timmes skruvande hade jag såklart hoppats på ett bättre resultat.

Om det visar sig inte vara kontakten som jäklas, då återstår att ta ner tråget IGEN och montera tillbaks de gamla solenoiderna.
Happy days...

Så, nu vet ni vad som hänt och vad som är på gång!
Over and out...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
21 september · 215 Inlägg
#167

Oj vad det blev mycket jobb med automatlådan!
Det är alltid invecklat med lådan.
Men det kommer bli bra!👍🏻

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Montecarlo
21 september · 414 Inlägg
#168

Drygt men ändå framsteg. Kämpa på! smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 september · 2 824 Inlägg
#170

blazerturbo skrev:
Oj vad det blev mycket jobb med automatlådan!
Det är alltid invecklat med lådan.
Men det kommer bli bra!👍🏻

Jag hoppas verkligen det...

Montecarlo skrev:
Drygt men ändå framsteg. Kämpa på! smile

Tack, jag kämpar!

simonfalun skrev:
Du fixar det, du har ju tre veckor på dig! wink

Haha, jag tänker inte stressa nu utan metodiskt gå igenom allt jag kan på utsidan av lådan först.

Steg 1: mer olja.
Steg 2: få dit den jävla kontakten.
Steg 3? Då blir det väl rivning igen... 🙄

En spännande sak däremot är att jag gick igenom bilder från förra gången jag hade tråget nere, i november 2019...

Ni vet den däringa kontakten som inte satt i?https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-631ef18908327341937f407bc99a9d5f.jpg

Jag kollade på bilderna från i november.
Det här är den sista bilden jag tog innan jag skruvade dit filtret och tråget igen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b2941033a3a6de5440d2e4e43a9712c2.jpg

Där sitter kontakt-fan i...
Så HUR kan den ha hoppat loss? Låsningen är väldigt enkel att få dit men ett helvete att få bort, så den bör rimligtvis INTE ha kunnat lossna av sig självt...

Jag är fortfarande förbryllad över den saken...

Nåja, first things first. Olja!
Ska köpa några flaskor och ta med hem ikväll så får vi se vad det gör för funktionen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 september · 2 824 Inlägg
#171

Mini-uppdatering då.

Köpte 2 liter ATF+4 igår, och direkt när jag kom hem såg jag till att korrigera nivån i lådan. Exakt en liter gick i för att få upp nivån till det övre "OK"-sträcket.
Så långt så bra!

Växlar lådan annorlunda nu då? Självklart inte...

Såååå... kontakt, kanske?
Orkar inte ligga på gruset i mörker så det blir helgens äventyr gissar jag.
Om det inte hjälper blir det att bränna ner till jobbet på 3an igen, tappa ur oljan ännu en gång o försöka förstå vad som har gått galet... 🙄

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 oktober · 2 824 Inlägg
#173

Du fick ju svar i din tråd men jag kan väl skriva här också då ^^
Jag har inte fått fart på'n än, men jag misstänker mer och mer att alla mina problem beror på denna förbenade kontakt som jag inte får i! 😒
Helgen är något bokad också med svärfars bil som behöver uppmärksamhet, men jag ska forska vidare i det hela när tid ges!

Folk har haft liknande problem som mig, både med kontakt som inte går i och symptomen som lådan uppvisar, så jag har mina förhoppningar i alla fall...

Däremot har jag såklart lyckats handla hem mer grejer till bilen nu när den inte går att köra!
Bland annat ska det dit nya gasdämpare till bakluckan, de jag fick från polarn orkar inte riktigt hålla i om det inte är optimala förhållanden.
ThorAuto fick stå till tjänst när det skulle beställas så det blev förhållandevis billigt.

Dessutom snubblade jag över en liten frontbåge på Facebook, den fick också hamna i min ägo.
Den ska väl förhoppningsvis också monteras inom kort, väntar även på klämfästen så jag kan skicka på mina 3 Big Knick som ska matas med 60w xenon!

Glömde jag nämna att bågen är guldfärgad för att matcha resten av dekoren på bilen? ^^

Jag lånar en bild på en bil med en identisk båge så får ni en uppfattning om hur den ser ut smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b147314e2b3d53b391c9f27223af3ce6.jpg

I sedvanlig ordning blir det en fortsättning när framsteg (eller snedsteg) görs... 😬

Senast redigerat av Cuefa (6 oktober )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Lucif3r
6 oktober · 445 Inlägg
#174

Cuefa skrev:
Däremot har jag såklart lyckats handla hem mer grejer till bilen nu när den inte går att köra!

Hehehe, ja visst är det märkligt det där... När bilen är obrukbar kostar den, av någon oförklarig anledning, mer än om den vore i trafik big_smile

blazerturbo
6 oktober · 215 Inlägg
#175

Fränt👍🏻

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 oktober · 2 824 Inlägg
#176

Lucif3r skrev:

Cuefa skrev:
Däremot har jag såklart lyckats handla hem mer grejer till bilen nu när den inte går att köra!

Hehehe, ja visst är det märkligt det där... När bilen är obrukbar kostar den, av någon oförklarig anledning, mer än om den vore i trafik big_smile

Ja jag har aldrig förstått det där riktigt... 🤣

blazerturbo skrev:
Fränt👍🏻

Tack tack smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 oktober · 2 824 Inlägg
#177

Mjaha? Ny helg, nya äventyr kanske?

Blev väl kanske inte riktigt den helg jag hade tänkt mig, men jag fick något litet gjort på bilen i alla fall.
Naturligtvis ingenting som spelar någon roll för hur bilen går, men väl för hur den ser ut!

Råkade ju förlusta mig på en frontbåge...
Monteringsdetaljerna följde med och innanför stötfångaren (som behövde anpassas en smula mha Dremel) fanns färdiga hål för att skruva dit dessa!
Sagt o gjort, det blev första steget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b29ef3baa9bc3db4f72e1539ef2c60da.jpg

Bågen provmonteras, fästena verkar sitta som de ska!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-32be0572602a5c7684bf66fef33bb757.jpg

Slutgiltig montering. Inte världens kaxigast båge (speciellt inte då den är gjort i aluminium) men tanken är heller inte att den ska stå emot några större påfrestningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5320cd0ff32a833ff70a0613eebb0c12.jpg

Sen blev det dags att ta en sväng ner till gården och leka med korna innan jag kunde fortsätta.
Men då kan man å andra sidan se hur resultatet kommer bli! Notera även det svarta fästet...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-68db8c8c03de4323f9dd34b915e80f23.jpg

Det här var den egentliga anledningen till bågen. Blir så mycket snyggare att montera mina Bosch Big Knick på den än på ett mesigt regskyltsfäste! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6e18b949691419a4c7b9181fa5b1b9b1.jpg

Alu-fästena till bågen kommer från Jula, är även de gjorda i bastant aluminium och kostar förnämliga 99kr/2-pack 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0b0e2e6fcbad2fe5c8adf6819f77fdc5.jpg

Med 2st flood och 1st pencilbeam, alla 3 matade med 60W xenon, så borde jag se älgen långt innan jag behöver bli orolig för den...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8585ed380c658b9f4952ab8cfe4ceb0f.jpg

Med lite roliga stag så borde de dessutom sitta mer än lovligt stadigt vilket ju är trevligt.
Dallrande extraljus blir man sjösjuk av! 🤢
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a478ed96a710e67cdad9f5e8afbd4471.jpg

Det enda andra jag hunnit med är annars att montera nya gasdämpare till bakluckan, men det var fantastiskt skönt att inte längre behöva oroa sig för att få luckan i bakhuvvet... Värt varenda krona!

De gamla bestod av hemsnickrade Audi-dämpare på rätt demolerade Jeep-fästen... Varken tillräckligt kraftiga eller att lita på direkt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d7003068e27cab61c985cbd6e69ccc06.jpg

Dessa fina dämpare kostade 167kr/st från Thorauto och det var SÅ värt att bara kunna skruva dit dem med minimala modifikationer. Att de sen var Lesjöfors-fjädrar kändes kanske som att gå över ån efter vatten, men de kostar 2ggr så mycket här i Sverige som från Lettland 😳
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5fd267d3d9baafd8519a7c89b239c179.jpg


Har även en ny multirem som ska på istället för den gnisslande rackarn jag har nu.
Men det är ett senare problem...

Har inte heller kommit någonstans med växellådan, ÄN! Börjar bli långdraget det här nu...
Ska eventuellt ta ner bilen till jobbet igen o dona lite med den, det GÅR tamigfan inte att komma åt om man inte har en lyft, det finns INGET utrymme att få in ett finger, ens...

Vi får väl se vad som händer helt enkelt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
12 oktober · 215 Inlägg
#178

Grymt! Snyggt👍🏻👍🏻👍🏻

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 oktober · 2 824 Inlägg
#179

blazerturbo skrev:
Grymt! Snyggt👍🏻👍🏻👍🏻

Tack 🙂
Vi får se hur slutresultatet blir men borde bli bättre än det som satt på innan i alla fall 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Lucif3r
13 oktober · 445 Inlägg
#180

Hehe, bakluckedämpare ja... Det är en sån där grej man nästan vänjer sig vid ("jamen om jag står i lite uppförslut så stannar den ju uppe!"), och när man väl byter dom så står man där och undrar varför i h-e man inte bytt dom tidigare tongue


.... På tal om det, borde byta mina på 945an också.... Nåja, "jag gör det sen" big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang