Audi A4 V8 4.2 Turbo

A4 B5 med 4.2l V8 tvångsmatad med BW 9180 styrt med maxxecu Tanken är att ha en rolig quattro med mycket effekt och en konfiguration som ingen annan har! Hoppas på effekt runt 7-800whp vilket inte borde vore helt orealistiskt med tanke på komponenterna men man vet ju aldrig innan det är färdigt
  • 48 Följare
  • 23 150 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september
Cuefa Kungen av dagspendlande.
19 juli · 2 815 Inlägg
#101

Den kommer nog röra på sig ändå ska du se! yikes
Gott mos o fina kurvor!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
_Shadow_
18 september · 38 Inlägg
#102

Ser ut som att de kommer bli en riktigt trevlig maskin det här ju, håller helt med Cuefa
Har du någon ungefär koll om vad bilen kommer väga när det är klart?
För nästan 100hk per cylinder på motorn, awd och gissningsvis låg vikt kommer ju bli en riktigt härlig kombination ju smile

Är det turbon, spridarna eller motorn i sig självt som stoppar dig från att höja laddtrycket lite mer och nå målet du hade på 700whp?

Mvh Timmy

MatsaBusen
20 september · 509 Inlägg
#103

nja dålig koll på de faktiskt. kan tänka mig att de landar mellan 12-1400 gissningvis men svårt att veta. man plockar ju på rätt mycke prylar tongue

Det är ju standardmaskin så stakarna lär inte gilla så mycket mer i laddtryck misstänker jag.
Sen finns det väl alltid saker man kan göra för att förbättra, grenören e ju bara ihopslängda så de skulle nog gå att göra rätt mycke bättre misstänker jag.

inte riktigt sett några siffror på smidda maskiner men ja mer lär de ju bli wink

_Shadow_
20 september · 38 Inlägg
#104

MatsaBusen skrev:
Det är ju standardmaskin så stakarna lär inte gilla så mycket mer i laddtryck misstänker jag.

Om du testar, så vet jag vart gränsen går till mitt bygge big_smile
Är det A8'ans V8 motor du kör med? Eller har du fått tag i en S8 maskin? smile


Jag hittade givetvis nu ett foto där man faktiskt såg motorkoden AKG på smile


Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 september )

MatsaBusen
20 september · 509 Inlägg
#105

mm AKG, vad jag kommer fram till så skiljer de inte direkt något mot ABZ utan verkar vara att AKG har avgasåterföring till spridarna. skum grej men ja...

jag skulle inte våga gå över 1,5bar på org maskin men de e ju frågan om de e värt o bygga smitt, det lär vi väl få reda på framöver misstänker jag

_Shadow_
20 september · 38 Inlägg
#106

Jag har fått tag i en AHC (donatorbilen) och en AKH (via bildelsbasen) båda två är original på 340hk, sitter i samma bilmodeller osv, men på olika världsmarknader och skiljer åt på kraven om avgasrening, AKH har striktare utsläppskrav, kom jag fram till iallafall. AHC är från Italien, AKH är givetvis svensk big_smile

Slangar osv på AKH var klippta på lite olika ställen, men spridarna har varsin slanganslutning, funderar på om det kan vara samma slang som du nämnde å då ger de lite klarhet åt mig smile

Så det är nog som du säger, motorerna är nästintill helt identiska förutom små detaljer som t.ex spridarna så att de klarar av olika miljökrav på olika världsmarknader.

Mvh Timmy

Manick
20 september · 332 Inlägg
#107

Med risk för att det kanske blir extremt mycket mer jobb så skulle jag rekommendera att du kikar på 40-ventilers maskinerna istället. Topparna på dom flödar väldigt mycket bättre, insuget sitter åt rätt håll för dig, osv.
Tror att den setupen du kör med nu ska du inte försöka klämma ur mer effekt ur i alla fall, gissningsvis har du högre last på passagerasidans cylindrar med tanke på grenrören, har du möjlighet att mäta EGT eller till och med mottryck på kollektorerna? Vad kör du för bränsle?

_Shadow_
21 september · 38 Inlägg
#108

Alright, I see smile
Jag har dock en 40v AQH (360hk NA) chillandes här i garaget, den ser typ identisk ut om man inte synar för noga (topparna är givetvis bredare, blocket är tillverkat på ett annat sätt, avståndet mellan avgasportarna är olika osv) men gasspjäll sitter fortfarande bakom mot torpedväggen, vilket jag tycker är en fördel på alla 4st v8 motorerna jag har.

Så jag misstänker att det är någon form av RS maskin du tänker på med turbos från fabrik?
Dom har jag inte någon jättekoll på förutom att dom är riktigt dyra.

Den undersökningen jag gjorde innan jag köpte AKH, var att de nyare modernare 40v hade mera olika sorters kedjor för olika styrningar, vilket var en svagare länk i uppbyggnaden i jämförelse med de äldre 32v motorerna. De hade även kommit in i en fas där materialbesparing tydligen hade ökat, vilket skapade lite olika svaga partier/länkar. Medans 40v motorerna hade, som du redan påpekade, bättre flöde genom topparna, så hade det vart gott att nyttja.
Jag hittade då fler projekttrådar och diskussionstrådar som pekade på att 32v var ett bättre val. Givetvis är det snart två år sedan och det kan ha kommit fram nyare möjligheter smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc0ab92ba5c9dd65924cda1921da2005.jpg
Mina grenrör är helt hemmasnickrade och kanske inte de snyggaste att titta på, men de bygger på en viss split puls (inte äkta split, men så nära jag kunde komma utan att korsa rören bakom motorn) och att försöka få till något användbart i de lilla utrymmet som är kvar under motorhuven. Jag tog inspiration från Audi världen och gjorde en båge bakåt med turbona placerade på varsin sida växellådan, ovanför drivaxlarna. Tanken är en ny egen värmesköld för att täcka drivaxlarna mer än originalet.
Bra input angående EGT och mottrycket, har tänkt på det och ska definitivt ses över.
Bilen står fortfarande långt ifrån startklar pga lite olika anledningar, men tanken är att den ska gå på 98 eller E85.

I övrigt, så ja, jag är helt färsk när de kommer till Audi. Jag började detta projekt innan jag ens ägt en egen Audi, så jag gör så gott jag kan med de lilla jag har och med hjälp av internet och hyggliga duktiga medbyggare som dig smile

Mvh Timmy

Manick
21 september · 332 Inlägg
#109

Svaret var egentligen menat till Matsabusen som redan fått ihop kärran och mappat med 32V maskinen, men såklart gäller samma rekommendation från mitt håll även andra smile

Jag vet att utformningen på original RS6 grenrören är riiiiiiktigt usel och genererar jättehöga mottryck, vet även folk som rasat maskiner på grund av det, därav tog jag upp den punkten. I den bästa av världar vill man ju ha lika last på bäggebanker, något som lär vara snudd på omöjligt om man kör singelturbo på en V-maskin.

Jo det är RS6 BCY insugen jag tänker på som har spjället framåt. Dom insugen verkar dessutom vara mer genomtänkta utan massa skit i dom för flödets skull, AHC-insugen tex har ju nå skrot i som ska kunna variera beroende på gaspedalsläge, vilket då hämmar flödet med. Om intresse finns är jag rätt säker på att jag har ett extra sånt insug ligger i garaget, bör passa på samtliga 40V maskiner från samma årskull.

I både värme och effektsynpunkt så är E85 klart rekommenderat. Mer bränsle ger mer avgaser, tidigare spool, högre oktantal gör att man kan trycka på ännu lite mer med tändning utan att oroa sig för spik, stakarna ska vad jag hört krokna runt 800hk. Det finns relativt billiga H-profilare att få tag på till dessa, har för mig att jag gav runt 5-6000 för mina, minns dock inte exakt vart jag köpte dom eller vad tillverkaren heter.

I dom gamla maskinerna så är både vatten och oljepump vanliga felkällor, rekommenderas att se över dessa om man ändå har maskin ur. Tätningen till oljepumpsdrevet brukar också ge sig, vanligt ställe där dom brukar börja pinka revir från.

Gammal rutten tätning/lager:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-cd913547d5fac7d1df29729e99c2f7cb.jpg

Gammal till vänster rengjord vs nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-2b8df54b180788f173fd97e1e5c98e74.jpg

MatsaBusen
21 september · 509 Inlägg
#110

aa vågar som sagt inte ladda på mer än nuvarande setup men håller lite koll på en annan som bygger smidd.

min e ju tänkt som budget bygge som sagt o de har jag väl lyckats med antar jag. rasar de så får jag plocka i nästa maskin, mest tid o inte så mycket pengar i den delen.

ABZ/AKG insugen är ju också variabelt innanmäte i men den delen har jag skrotat i det insuget jag nyttjar, rätt lr fel men ville ha mindre rörliga saker o mindre felkällor.
är det något jag skulle göra om så är det väl just grenrör som inte skulle skada att få dit några bättre byggda. jag kommer ju inte heller köra drifting o plåga maxvarv konstant utan försöka mig på bankörningen till en början så får vi se vart det leder.

Inken
6 oktober · 78 Inlägg
#111

blev du nöjd då,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang