Behöver dessa bromsskivor bytas ut?

Dimman33
20 september · 4 Inlägg
#1

Hej,

Vid senaste servicen fick jag veta av serviceteknikern att mina bromsskivor och bromsbelägg runt om behöver bytas ut.

Vad tycker ni? Behöver bromsskivorna på bilderna nedan bytas ut?

1:a bild - Skivan vänster bak
2:a bild - Skivan vänster fram
3:e bild - Skivan höger fram
4:e https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237192/237192-f3757efa5577e7d4ec0ecce7b3349e93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237192/237192-35c9b5c95309058136355e2c155c889a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237192/237192-94416b9ccef3753978dcd2d346edcbd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237192/237192-723efb22679d9092843aaca96fee76a2.jpg
bild - Skivan höger bak

Tack för alla råd!

spillolja
20 september · 2 570 Inlägg
#2

I eran kläder hade jag inte brytt mig om, låt bilbesiktningen avgöra   smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Xebers76
20 september · 1 821 Inlägg
#3

Min bedömning.

Kör tills klossarna är slut, sen byt allt. Men montera absolut inte nya klossar på dem skivorna

Dimman33
20 september · 4 Inlägg
#4

Tack för svaret!

Bromsbeläggen fram är slut, men inga anmärkningar på bromsbeläggen bak.

Teknikern skrev att bromsskivorna runt om är dåliga och bromsbelägg fram slut.

Därför vill jag ha en extrs åsikt om bromsskivorna bak är slitna

spillolja
20 september · 2 570 Inlägg
#5

Skivorna fram ser hyffasde ut, jag hade bara bytt beläggen smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
jaka54
20 september · 4 004 Inlägg
#6

Hej!
På baksidan av bromsskivor/trummor står hur slitna de får vara ex. om skivan ny är 23mm tjock får den inte slitas ner till mindre än 21mm.

mb_pucken
20 september · 4 586 Inlägg
#7

Kolla insidan. Min erfarenhet är att bromsskivorna brukar bli mera sämst där.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
spillolja
20 september · 2 570 Inlägg
#8

Mao. när om ser ut såhär på insidan kanske man skulle fundera på evt. byte
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 9#p4592309

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
mb_pucken
20 september · 4 586 Inlägg
#9

Rätt sätt är egentligen att mäta tjockleken på skivorna om ytan ser bra ut.
Närmar dom sig eller har passerat min mått så byt.
I min värld så snålar man inte på bromsar och däck.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 september · 4 901 Inlägg
#10

Det bryr jag mig inte om..
Jag snålar in sålänge jag kan för att slippa dessa hemula priser på ovan nämnda detaljer.
Det går för fasiken skam på torra land när man vill tjäna multum på oerfarna körkortsinnehavare som skräms till att köpa nytt när bara halva är slitet..
Har man full koll på slitaget, som jag,  så kommer man undan betydligt billigare..roll
Sen F Ö, kan jag nämna att just idag så gjorde jag ett klipp på blocket ang några ALLROUNDDÄCK,där säljarn ville ha 1000 skr för halvslitna sulor..
Men jag var fräck och prutade friskt eftersom sulorna varit ute en tid och inte blivit sålda..
Så jag fick dom för 200 skr stycket, slå de om ni kan..smile
Nya sulor i den klassen kostar för fasiken mer än 800/däck..och då är dom varken  påsatta eller balanserade..smile

Senast redigerat av axxet (20 september )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Dimman33
20 september · 4 Inlägg
#11

Hur skall jag tolka ditt svar? Att skivorna inte är slitna?

Krusty88
20 september · 14 Inlägg
#12

Bakskivorna skulle jag definitivt byta! Framskivorna går nog ett tag till! Som sagts tidigare bromsar och däck är inget att snåla på!

Utmarks-Loke
20 september · 3 378 Inlägg
#13

Framskivorna ser prima ut och bakskivorna går nog också länge till. Jag hade inte bytt dom, de kommer förmodligen gå flera år till.

Utmarks-Loke
20 september · 3 378 Inlägg
#14

Jag bytte förresten nyss skivor fram. De var så rostiga att det hade svällt ut stora bulor på slitbanan och jag hade ett fruktansvärt dunkande när jag bromsade. Hade tendenser redan i januari när jag besiktade, men bromsvärdena blev bra. Men det är väldigt skönt att kunna bromsa nu, utan att bilen håller på att skaka i bitar.

Myhran
20 september · 374 Inlägg
#15

Det går inte att ge en konkret svar av de bilderna när man bara har halva sanningen, man behöver ha bilder på hur skivorna ser ut på insida, samt bilder på bromssbeläggen,

Av den information vi har skulle jag säga slår det inte i pedalen när man bromsar så kör tills beläggen är slut i bak och byt skivor samt belägg då! Fram skulle jag säga är troligen körda pga skivans mått, man måste tänka ett steg längre och det är, kommer dessa skivor överleva dessa nya belägg,

Med vänlig hälsning,

Lucif3r
21 september · 461 Inlägg
#16

Skivorna är helt klart slitna, men inte så slitna att man behöver få panik.
Jag anser det dock helt poänglöst att byta beläggen men inte skivorna i det här fallet, för SÅ länge till håller inte skivorna. Inte nog med att inkörningen av beläggen sliter en del extra på skivorna, du får det också svårare sen att köra in dom nu använda beläggen mot dom nya skivorna.
Man bör alltid byta beläggen när man byter skivorna för att dra nytta av slipmaterialet som finns på nya belägg.

torsen
21 september · 4 572 Inlägg
#17

jaka54 skrev:
Hej!
På baksidan av bromsskivor/trummor står hur slitna de får vara ex. om skivan ny är 23mm tjock får den inte slitas ner till mindre än 21mm.

Tjockleken på nya bromsskivors minsta tjocklek varierar med fabrikat på bil och bromsar.
Således är nya bromsskivor till Citroen 2CV 7 mm tjocka.
Minsta tillåtna tjocklek är 3 mm.

Men.....s k ventilerade bromsskivor är MYCKET tjockare.
Ser i praktiken ut som 2 skivor med lite material mellan.

Dock anser jag med bestämdhet att  dina bromsskivor inte behöver bytas.
Det som ser ut som att de är slitna, är i praktiken en "rostkant" som vuxit.
Har man otur, eller råkar ut för en okunnig eller lat bilmekaniker, så är det lättare, och mer betalt, för att byta skivorna i stället för att avlägsna rostkanten/-svullnaden = dyrare för kunden!!!!!!

Personligen brukar jag avlägsna rostkanten med en liten vinkelslip.
Underlättar byte av bromsklossar/-"pads".

Myhran
21 september · 374 Inlägg
#18

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
På baksidan av bromsskivor/trummor står hur slitna de får vara ex. om skivan ny är 23mm tjock får den inte slitas ner till mindre än 21mm.

Tjockleken på nya bromsskivors minsta tjocklek varierar med fabrikat på bil och bromsar.
Således är nya bromsskivor till Citroen 2CV 7 mm tjocka.
Minsta tillåtna tjocklek är 3 mm.

Men.....s k ventilerade bromsskivor är MYCKET tjockare.
Ser i praktiken ut som 2 skivor med lite material mellan.

Dock anser jag med bestämdhet att  dina bromsskivor inte behöver bytas.
Det som ser ut som att de är slitna, är i praktiken en "rostkant" som vuxit.
Har man otur, eller råkar ut för en okunnig eller lat bilmekaniker, så är det lättare, och mer betalt, för att byta skivorna i stället för att avlägsna rostkanten/-svullnaden = dyrare för kunden!!!!!!

Personligen brukar jag avlägsna rostkanten med en liten vinkelslip.
Underlättar byte av bromsklossar/-"pads".

Frågan är om det eg är så pass mkt billigare för ett halvgott resultat, absolut om man håller på själv och kan lägga lite tid på det,
Men ha med i beräkningen att verkstaden skall hålla garanti på utfört arbete, samt att de tar säkerligen 1000-2500kr/timme på en auktoriserad verkstad beroende vart i landet vi befinner oss och vilket bilmärke, medans mekonomen ligger kanske 1000-1500kr/timme,
Men när man väger in dessa aspekter, vad blir mest kostnadseffektivt och i längden billigast för bilägaren?

Bromsbelägg i sig är inte billiga idag de heller, så känns inte så roligt att slänga dit belägg på ett par halvdana skivor där man tillslut får byta skivor med belägg igen inom snar framtid,

Men jag tycker vi har för lite information för att kunna avgöra om bromsskivorna är dåliga eller ej!

Senast redigerat av Myhran (21 september )

Dimman33
22 september · 4 Inlägg
#19

Tack alla för era svar och tips. Kollade baksidan på skivorna och de har nåt miniminivån. Nya skivor och belägg är bestälkda.

Tack för alla råd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang