Adblue

Braap88
20 september 2020 · 38 Inlägg

Ursäkta dum fråga men är helt nytt för mig.

Har lite fundering kring adblue, hur vet man om en bil behöver adblue? kan man på tex motorkoden se om den behöver det?


Om en modell på bil heter Bluemotion  behöver den bilen adblue då?


Håller på att kolla efter bil men vill inte att bilen ska ha adblue.

Tack på förhand

simlar
20 september 2020 · 5 516 Inlägg

Bluemotion har inget med AdBlue att göra.
Bluemotion är vad VW kallar sina "miljödieslar".

Årsmodell på bilen?
Bilmärke?
Bilmodell?

VW började med AdBlue på Sharan årsmodell 2011
VW började med AdBlue på Passat årsmodell 2015 med nya B8-modellen. Där är det däremot lite lurvigt med AdBlue då det finns vissa med manuell växellåda som klarade sig utan.
VW började med AdBlue på Golf årsmodell 2019.

Har du möjlighet att öppna tankluckan på bilen så är AdBlue-påfyllningen där på samtliga VW personbilar förutom Sharan.
På Sharan fylls AdBlue bakom en liten lucka längst ner i bagagets vänstra sida.

Har du inte möjligt att söka efter AdBlue-påfyllningen så är det enklast att se om bilen har AdBlue eller ej genom att kolla om den har såkallat SCR-system (Selective Catalytic Reduction), detta system använder AdBlue-vätskan för att konvertera NOx till kväve och vattenånga.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
viccoA
20 september 2020 · 3 109 Inlägg

Köp en bil som uppfyller miljöklass 6, troligen klarar den sig bättre vid höjning av fordonsskatt och det kommer komma fler och fler förbud mot att köra in fordon i sämre miljlöklasser i städer.
De flesta miljöklass 6 kräver adblue men inte alla. Vissa fordon klara miljöklass 6 med god marginal andra gör det sämre, tex Volvo hade länge ingen adblue men de var också på gränsen till godkänd klass 6.

SvarreE
21 september 2020 · 239 Inlägg

Hur kommer det sig att man har det som kriterie att bilen inte ska ha adblue?
menar som en nyfiken och allvarligt menad fråga.
Min Audi vill ha adblue, den säger till 200mil innan det blir tomt, när det är 100mil kvar brukar jag fylla på då går det iaf i 10l (ev mer, har inte provat). 10l kostar sådär 80-100kr beroende på var man köper och dunken kommer med pip så det blir inte enklare. Jo om det gått att släppa in luft i dunken när man fyller kunde det ju gått snabbare men det är väl det man har kniven i bilen till.

Det kommer jag nästan 700mil på.

Det jag vill få fram är att det är inte direkt krångligt, det är inget som dyker upp plötsligt och det är inte speciellt dyrt.
Enda är väl att visst ett moment till och att man inte kan ha en dunk i garaget för den får tydligen inte frysa (hur det praktiskt fungerar i bilen vet jag inte för den har jag inte i frostfritt...)

simlar
21 september 2020 · 5 516 Inlägg

Pga problem vid kraftig kyla.
Bytt hundratals om inte tusentals AdBlue ledningar här i norra Sverige.
Det värsta är att bilen kan endast köras 100mil utan att det åtgärdas, sen spärrar AdBlue-systemet bilen från att starta.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
SvarreE
21 september 2020 · 239 Inlägg

simlar skrev:
Pga problem vid kraftig kyla.
Bytt hundratals om inte tusentals AdBlue ledningar här i norra Sverige.
Det värsta är att bilen kan endast köras 100mil utan att det åtgärdas, sen spärrar AdBlue-systemet bilen från att starta.

Aha
Check på den!
Bor man som jag i mellersta.... Halland missar man ju gärna att Norrland har lite andra bekymmer än många av oss andra.

Utmarks-Loke
21 september 2020 · 5 809 Inlägg

Men det borde väl gå att programmera bort AD-blue? Nej, jag vill inte ha sån skit, det är bara ytterligare en grej att hålla reda på och betala för, och en potentiell felkälla. Dessutom 20kg extra vikt som bilen måste rulla omkring med.

viccoA
21 september 2020 · 3 109 Inlägg

På min gamla bil fylldes Adbluetanken bara på service, gick 3000mil mellan påfyllningarna, dvs jag som kund behövde aldrig röra systemet eller tanka vätska.

De som frusit har väl främst varit bilar med dåligt isolerade adblueledningar, (Volkswagen) och till viss del Volvo. Har bilarna haft problem efter bytet till de uppdaterade slangarna?

Braap88
21 september 2020 · 38 Inlägg

simlar skrev:
Bluemotion har inget med AdBlue att göra.
Bluemotion är vad VW kallar sina "miljödieslar".

Årsmodell på bilen?
Bilmärke?
Bilmodell?

VW började med AdBlue på Sharan årsmodell 2011
VW började med AdBlue på Passat årsmodell 2015 med nya B8-modellen. Där är det däremot lite lurvigt med AdBlue då det finns vissa med manuell växellåda som klarade sig utan.
VW började med AdBlue på Golf årsmodell 2019.

Har du möjlighet att öppna tankluckan på bilen så är AdBlue-påfyllningen där på samtliga VW personbilar förutom Sharan.
På Sharan fylls AdBlue bakom en liten lucka längst ner i bagagets vänstrasida.

Har du inte möjligt att söka efter AdBlue-påfyllningen så är det enklast att se om bilen har AdBlue eller ej genom att kolla om den har såkallat SCR-system (Selective Catalytic Reduction), detta system använder AdBlue-vätskan för att konvertera NOx till kväve och vattenånga.

tackar för infon

candyweiss
21 september 2020 · 863 Inlägg

• Om AdBlue-behållaren är på väg att bli tom, och det tänds en varningslampa, måste man snarast fylla på ny vätska. Om man kör ”soppatorsk” på AdBlue kan det bli dyra skador på systemet.

https://www.wayke.se/artiklar/aga-bil/a … -dieselbil

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2020 · 17 379 Inlägg

Mina föräldrar köpte en MB S350 Bluetec 2017. En ny. Den krånglade friskt med ad-bluesystemet. Var på verkstad 5-6 gånger första året... Det slutade med återköp efter att farsgubben fått ett frispel då han skulle åka 1 mil och handla några dagar efter den var tillbaka från verkstad och sedan vägrade starta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
21 september 2020 · 863 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar köpte en MB S350 Bluetec 2017. En ny. Den krånglade friskt med ad-bluesystemet. Var på verkstad 5-6 gånger första året... Det slutade med återköp efter att farsgubben fått ett frispel då han skulle åka 1 mil och handla några dagar efter den var tillbaka från verkstad och sedan vägrade starta.

Vad jag förstått/hört så har väl MB överlag stora problem med AdBlue? Men det är kanske fixat på deras nya/senaste bilar?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang