Kona fast i fälg

bmwglidare
21 september 2020 · 7 Inlägg

Tjenare!

De är så här att jag var lite klantig och slängde på några andra bultar på min japan racing och nu har konan fastnat, har försökt slå ut den men den kommer ingen vart.

Har ni några tips på vad man kan göra? Mina funderingar är att man kanske kan borra då de har satt sig lite och borra upp?

Eller har ni några bättre förslag till de här klantiga misstaget?


Med vänliga hälsningar

zzr9409209
21 september 2020 · 716 Inlägg

Ingen kant på konan från"insidan/baksidan",som du kan knacka på?

bmwglidare
21 september 2020 · 7 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Ingen kant på konan från"insidan/baksidan",som du kan knacka på?

Jo ytterst lite, har bankat som bara den men de blir bara som ett jack i den och den rör sig knappt utåt.

torsen
21 september 2020 · 7 198 Inlägg

Menar du att du har monterat hjulmuttar eller hjulskruvar (INTE BULTAR) med kona på fälgar med sfäriska säten?

Eller vad menar du med din kryptiska(och otekniska) problembeskrivning?

bmwglidare
22 september 2020 · 7 Inlägg

torsen skrev:
Menar du att du har monterat hjulmuttar eller hjulskruvar (INTE BULTAR) med kona på fälgar med sfäriska säten?

Eller vad menar du med din kryptiska(och otekniska) problembeskrivning?

Visste inte att med japan racing fälgar så måste man ha hjulbultar med mindre kona, så jag köpte en vanliga bultar med flytande kona. Så den konan är ju avtagbar och har fastnat i själva bulthålet i fälgen och sitter stenhårt.

Utmarks-Loke
22 september 2020 · 5 809 Inlägg

Jag tror inte du kan borra, konan är mycket hårdare än lättmetallfälgarna. När konan är väck kommer du ha mycket skador runt om i hålet. Du måste nog knacka ur dom inifrån ändå. Knacka med en vettig dorn och runt om på konan så den inte sätter sig snett i hålet för då blir det ännu värre.

torsen
22 september 2020 · 7 198 Inlägg

Eventuellt får du, om det finns en liten kant, från insidan sett, använda en hydraulisk press på en dorn som passar på kanten.
Om du knackar med en dorn på kanten riskerar du "byrålådeeffekt" - och då är det kört.

Och du, min otekniske vän, använd inte ordet "hjulbultar" i fortsättningen, tack!

Senast redigerat av torsen (22 september 2020)

Brådhis * Voff voff *
22 september 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Och du, min otekniske vän, använd inte ordet "hjulbultar" i fortsättningen, tack!

Vill du att jag som vanligt länkar till inlägget där jag länkar till bland annat Svensk Ordbok som visar att bultar kan ha gängor?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2020 · 17 379 Inlägg

Bultar, muttrar, skruvar. Whatever! /mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 september 2020 · 9 296 Inlägg

... och tänk på tonen. Tack!

//mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang