Demontera luftfjädring?

Vinnie_
21 september 2020 · 5 Inlägg

Jag har köpt en tidigare färdtjänstbuss (Ford Transit, 2013) för att bygga camper av.
Den är utrustad med höj och sänkbar luftfjädring som jag inte har någon användning av och funderar på om det då mest är en potentiell källa till problem (ifall någon bälg eller slang börjar läcka eller så)  och det vore bättre att plocka bort den?

Är det någon som plockat bort luftfjädring från en bil? Vad ersätter man bälgarna med?

Är luftfjädring eller kompressor något folk köper begagnat?

torsen
21 september 2020 · 7 198 Inlägg

Tjaa.
Både Citroen och Land Rover erbjuder skruvfjädrar som alternativ till dem som inte vill vara mjukt avfjädrade och/eller vill ha reglerbar markfrigång.

Kanske kan vara ett föredöme?

Cuefa Ain't no place like home...
22 september 2020 · 4 628 Inlägg

Min rekommendation är nog att Du kör med luftfjädringen, det gör mycket för komforten i bussen.
Möjligen komplettera med en nivåsensor så du kan få "huset" rakt när du parkerar på en ojämn campingplats.
En färdtjänstbuss används betydligt hårdare än en campingbuss, så nog lär grejorna hålla, allt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 september 2020 · 10 244 Inlägg

Cuefa skrev:
Min rekommendation är nog att Du kör med luftfjädringen, det gör mycket för komforten i bussen.
Möjligen komplettera med en nivåsensor så du kan få "huset" rakt när du parkerar på en ojämn campingplats.
En färdtjänstbuss används betydligt hårdare än en campingbuss, så nog lär grejorna hålla, allt.

Problemet är väl om det börjar läcka/strula ute i skogen. Dessa bussar blir extremt(!) låga när luften går ur dom. Regleringen är mellan "chassit på marken"-låg och normal från start... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr9409209
22 september 2020 · 716 Inlägg

Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Vinnie_
22 september 2020 · 5 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Ja precis, det går ju inte att köra när man släppt ur luften. Om den står i 4-5 dagar så sjunker den ju ihop och man lär vänta på att kompressorn jobbar upp trycket innan man kan köra iväg och mardrömmen är ju så klart att stå jävligt dåligt till med chassit på marken.

Jag är helt novis på såna här konstruktioner men kan man alltså byta ut bälgarna mot fjädrar?
Heter dessa något särskilt eller är det något standard som troligen satt där innan den färdtjänstanpassades?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2020 · 17 380 Inlägg

Vinnie_ skrev:

zzr9409209 skrev:
Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Ja precis, det går ju inte att köra när man släppt ur luften. Om den står i 4-5 dagar så sjunker den ju ihop och man lär vänta på att kompressorn jobbar upp trycket innan man kan köra iväg och mardrömmen är ju så klart att stå jävligt dåligt till med chassit på marken.

Jag är helt novis på såna här konstruktioner men kan man alltså byta ut bälgarna mot fjädrar?
Heter dessa något särskilt eller är det något standard som troligen satt där innan den färdtjänstanpassades?

Nej, det satt vanliga skruvfjädrar innan så det bör man kunna hitta på en skrot. Antar att den rullat rätt långt? Bäst och byta då. Sitta ute på en random rastplats i Europa och den inte orkar resa på sig pga trasigt system? Nej du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vinnie_
23 september 2020 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vinnie_ skrev:

zzr9409209 skrev:
Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Ja precis, det går ju inte att köra när man släppt ur luften. Om den står i 4-5 dagar så sjunker den ju ihop och man lär vänta på att kompressorn jobbar upp trycket innan man kan köra iväg och mardrömmen är ju så klart att stå jävligt dåligt till med chassit på marken.

Jag är helt novis på såna här konstruktioner men kan man alltså byta ut bälgarna mot fjädrar?
Heter dessa något särskilt eller är det något standard som troligen satt där innan den färdtjänstanpassades?

Nej, det satt vanliga skruvfjädrar innan så det bör man kunna hitta på en skrot. Antar att den rullat rätt långt? Bäst och byta då. Sitta ute på en random rastplats i Europa och den inte orkar resa på sig pga trasigt system? Nej du.

Okej, jag ska kolla upp det genast. Tack för infon!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2020 · 17 380 Inlägg

Gick av en händelse förbi en radda nya Transiter av både vanlig bussmodell och handikapp/taxibussar idag.

De med luftfjädring har ju en vagga med bälgen bak som ersättning för fjädern, så långt så väl. Sen fick jag se att standardvarianten har bladfjädring bak! Vet inte om luftbälgen även agerar som stötdämpare? I så fall blir det lite pyssel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang