Gnisslande ljud Nissan micra 2015

Misans
22 september 2020 · 3 Inlägg

Hej! Är helt ny på det här med bilar men har nyligen köpt en Nissan micra. Problemet är att när jag kört ett tag (ca 30-40 min) så börjar bilen gnissla. Ljudet låter i både låga och höga farter. Den gnisslar när jag inte trycker ner någon pedal eller svänger med ratten (i låg fart) och i högre farter så gnisslar det när jag svänger med ratten åt höger. Någon som kan hjälpa mig att reda ut vad det kan vara?

Xebers76
22 september 2020 · 2 250 Inlägg

Blir det tyst när du bromsar så är det antagligen en kant på bromsskivorna. Oftast yttrar sig detta fel på bromsarna fram

Misans
22 september 2020 · 3 Inlägg

Okej, jag ska testa att bromsa nästa gång. Tack! Om det skulle vara detta som är felet, vet du om det är dyrt att fixa?

Xebers76
22 september 2020 · 2 250 Inlägg

Även hyffsat nya bromsar kan börja låta sådär, men kan ju också vara att det snart är dags för byte av bromsskivor och klossar fram.

Pris vet jag inte, lämnar i princip aldrig in mina bilar, det får någon annan svara på tongue

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 september 2020 · 4 917 Inlägg

Xebers76 skrev:
Även hyffsat nya bromsar kan börja låta sådär, men kan ju också vara att det snart är dags för byte av bromsskivor och klossar fram.

Pris vet jag inte, lämnar i princip aldrig in mina bilar, det får någon annan svara på tongue

Lämna in !?
Nä, så tokig har man ännu inte blivit..
Men är det nåt tungt eller omöjligt, så kanske..tongue

Senast redigerat av axxet (22 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
22 september 2020 · 5 813 Inlägg

Hur låter gnisslandet, är det ett högfrekvent, pipande gnissel, eller snarare lågfrekvent, mer åt det morrande hållet? Att det blir skillnad när man svänger höger gör ju att man tänker på hjullager

Misans
23 september 2020 · 3 Inlägg

Det är ett högfrekvent ljud. Det låter nästan som fågelkvitter. Alltså ett pipande gnissel. Tack för tipset! Ska kolla på det också. 🙏

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang