Verkstadstips: klimatfel.

Filij
22 september 2020 · 2 Inlägg

Hej forumbor!

Tänkte få in lite tips om repverkstäder som kan klimatanläggningar. På min Nissan Primera (2001) finns ett svårlöst fläktfel som ingen riktigt lyckas fixa. Anläggningen i bilen är automatisk och ska upprätthålla förinställd temperatur, men beter sig konstigt: blåser både varm och kall luft samtidigt från olika utlopp, reagerar inte på förinställd temperatur med rätt fläktstyrka, ignorerar inställningar för vilka utlopp som ska användas osv. Bilen har varit inlämnad på ett antal verkstäder, och diagnosen har varit allt från fläktmotor, elektronik och tempgivare till kondisläckage. Och säkert kan det röra sig om flera fel samtidigt, då det efter vissa inlämningar har känts fungera bättre, men lagat är det inte. Dessa halvlagningar har dock kostat både tid och pengar, och någon med kunskap om just klimatanläggningar hos japanska bilar med ett antal år på nacken har nog aldrig varit inblandad.

Kan någon tipsa om en lämplig verkstad i mitt fall? Är själv i Uppland, så gärna Mälardalen med omnejd, men kan tänkta mig en större sväng om det finns någon med spetskompetens längre bort.

torsen
23 september 2020 · 7 202 Inlägg

Är ventilationssystemet vacuumstyrt?
I så fall läckage någonstans som varierar med hur slangarna "byter läge" av vibrationer och annat.
Hade ungefär samma problem som du har med en JEEP -05
Börja med att kolla slangen mellan insugsröret och "vacuumburken".
Fortsätt med att försäkra dig om att "vacuumburken" är tät.
Sök vidare från "vacuumburken" in under instrumentbrädan och kolla att slangarna är fräscha.

Om nu din bil har vacuumstyrd luftkonditionering?

mb_pucken
23 september 2020 · 5 083 Inlägg

Har själv pysslat lite med dessa system och vill minnas att dom är väldigt speciella i sin uppbyggnad.
Är ganska tidig elektronik så det krånglar till det.
Kolla med lite Nissan verkstäder i din närhet om dom har någon gammal räv i personalstyrkan.
Många gånger har dom stött på dom flesta fel igenom tiderna.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Filij
24 september 2020 · 2 Inlägg

Hade du några konkreta Nissan-verkstäder i åtanke i Mälardalen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang