Självurladdning? Liten förbrukning 24/7?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2020 · 17 386 Inlägg

Ett standard start-blybatteri på 110Ah (950A). Avsett för större dieselmotor. Detta är kopplat till min nödströmsanläggning som laddas med solcell dagtid. Men... Är det snöstorm och kraftigt molnigt i flera dagar så blir i princip ingen laddning alls.

Tänkte koppla in 2 stycken små LED-ljus i taket, en uppe och en nere. Då dessa är aktiverade fullt ut får man ut 900lm styck (7,5W max styck). Räcker för att lysa upp huset vid strömavbrott, har provat...

Bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6be954448317edcf5b55ea6ddf3dbab8.jpg

Då de är avstängda lyser knappen med ett mycket svagt rött sken. Men frågan då:
- I avstängt läge drar de bägge tillsammans 1,5-2,0 mA. Alltså max 0,002A. Vill att de lyser upp "påknappen" dygnet runt för lättare kunna hitta dessa vid ev. strömavbrott.

- Kan batteriet ens känna av denna lilla förbrukning på ett par-tre dagar?
- SJälvurladdningen är nog större?
- Har köpt ytterligare 4 styck av dessa ljuskällor. Funderar på om de ska kopplas in med eller utan brytare? Vill dock ha en på varje våning med "Ledljus i knappen"

Blev lite snurrigt kanske men fråga om något är oklart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
23 september 2020 · 5 083 Inlägg

Exempel. Med ett batteri på 12 V och 100 Ah vill man veta hur länge man kan driva en lampa på 75 W. Joules lag säger att effekten (W) är spänningen (V) multiplicerat med strömmen (A). Antalet amperetimmar dividerat på mängden ström bör således ge antalet timmar som lampan kan drivas eftersom Ah / A = h.
Källa Wikipedia.

Så 110/0.002=55000 timmar.
55000 timmar motsvarar väll ca 6.3 år.
Räknat på 2 lampor då.

Dock bör väll det räknas till dess att batteriet har laddat ur alla 110ah.

Skulle inte oroa mig för den förbrukningen utan tvärt om. Tror faktiskt batteriet mår bättre av att laddas ur lite ibland.

Senast redigerat av mb_pucken (23 september 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
23 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, ditt batteri kommer fixa detta lätt, du skrev att du hade solpaneler. Även om de e´det sämsta skit som finns..typ Wish, så lär de fixa den lilla ström som förbrukas av ditt turboljus.O förmodligen ladda lite oxå. Men kolla spänningen på batteriet, för att vara säker.
Inga batterier mår bra av urladdning.

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2020 · 17 386 Inlägg

mb_pucken skrev:
Exempel. Med ett batteri på 12 V och 100 Ah vill man veta hur länge man kan driva en lampa på 75 W. Joules lag säger att effekten (W) är spänningen (V) multiplicerat med strömmen (A). Antalet amperetimmar dividerat på mängden ström bör således ge antalet timmar som lampan kan drivas eftersom Ah / A = h.
Källa Wikipedia.

Så 110/0.002=55000 timmar.
55000 timmar motsvarar väll ca 6.3 år.
Räknat på 2 lampor då.

Dock bör väll det räknas till dess att batteriet har laddat ur alla 110ah.

Skulle inte oroa mig för den förbrukningen utan tvärt om. Tror faktiskt batteriet mår bättre av att laddas ur lite ibland.

Det där borde jag orkat räkna ut själv. Känner till både Ohm- och effektlagen. Men då är det nog som "dom" säger. Batteriets inre motstånd är större. På 110Ah kan man plocka ut 55Ah utan att skada grejerna. Men räcker gör det ju. Regulatorn klipper av spänningen vid 11,5 volt. (Går att reglera)

Husseman:
Det är bra grejer som lämnar 110w. I verkligheten 90w. Laddar även i den halvskymning som nu råder. Bra regulator, förvisso PWM.

Tackar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang