Sjukt dåliga avgasvärden Opel Astra -01

DiskBengt Inte Feltema
24 september · 152 Inlägg
#1

Tjena!

Var och besiktade min Opel för ett par veckor sedan. Trots ca 25% E85 i tanken blev alla avgasvärden riktigt dåliga.

CO 9.9 (0.5) - var egentligen på 12 men de kunde skriva max 9.9
HC 617 (200)
CO 2500 7.7 (0.3)
Lambda 0.76 (0.97-1.03)

Den har gått ca 33k mil och var nyservad med olja och filtren. Hade som sagt också tankat lite E85 samt varmkört den ordentligt. Har aldrig varit problem med det här förut så det är nytt. Har inte heller upplevt att den direkt tagit mer soppa, vilket den rimligtvis bör göra, så antingen har felet uppstått nyligen eller så stämmer det bättre när man kör?

Nåt jag tänkt på, något som varit i flera år, är att när man gasar på så är det som att den får en extra knuff när man kommer upp på runt 3000 varv. Men det bör inte ha med saken att göra, men vad vet jag. Tar också en del olja och vatten, kanske 2-4 dl per 100 mil. Men så har det också varit i många år och har gått igenom besiktningen förut utan problem.

Vet också om att jag har en liten läcka vid luftrörsslangen. Tror dock den också funnits ett bra tag dock. Vet inte om det sitter nån LMM eller så innan den, men i så fall lär det ju påverka. Frågan är om det kan vara enda felkällan?

Tacksam för alla tips var man kan börja söka efter fel.. Är ingen bilskruvare längre så vill gärna börja i rätt ände. smile

Senast redigerat av DiskBengt (24 september )

Mvh // DiskBengt aka GRDL
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 september · 4 897 Inlägg
#2

Själv så hade jag dels gjort ett kompprov och även kollat så att avgassystemet är tätt till att börja med..
Men kan du läsa felkoder och realtidsdata så ligger du bra till..
Om du inte har bytt katalysatorn på dedär milen , så ligger väl den illa till och värd att kolla upp..

Senast redigerat av axxet (24 september )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
24 september · 2 570 Inlägg
#3

Lambdavärdet tyder på sond som kan givit upp, men ett fullstädigt igentäpp luftfilter kan ställa till det

vad är det för motorkod ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september · 10 287 Inlägg
#4

alltså du lär ju knappast missa att den får lite mycket soppa..  typ väldigt mycket soppa...

gissar på en trasig tempraturgivare eller något liknande..      inte ens en trasig lambda ger sånna där värden.   då går den på nödprogramet och kommer gå på en förprogramerat värde som är långt ifrån så fett..    borde stinka skapligt med sås om den.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
DiskBengt Inte Feltema
24 september · 152 Inlägg
#5

Tack för svaren! smile

axxet skrev:
Själv så hade jag dels gjort ett kompprov och även kollat så att avgassystemet är tätt till att börja med..
Men kan du läsa felkoder och realtidsdata så ligger du bra till..
Om du inte har bytt katalysatorn på dedär milen , så ligger väl den illa till och värd att kolla upp..

Ska försöka få både och gjort. Felkoder ska det väl gå att läsa ut med OBD2 tror jag.. Ska även kolla katalysatorn. Är väl ett under om den är okej antar jag.

spillolja skrev:
Lambdavärdet tyder på sond som kan givit upp, men ett fullstädigt igentäpp luftfilter kan ställa till det

vad är det för motorkod ?

Luftfiltret är nytt så det lär inte vara problemet..

Motorn är en Z16XE.

Growe skrev:
alltså du lär ju knappast missa att den får lite mycket soppa..  typ väldigt mycket soppa...

gissar på en trasig tempraturgivare eller något liknande..      inte ens en trasig lambda ger sånna där värden.   då går den på nödprogramet och kommer gå på en förprogramerat värde som är långt ifrån så fett..    borde stinka skapligt med sås om den.

Jag har inte märkt det direkt nej. Jag gjorde en långtripp på 70 mil t.o.r för en månad sedan och då låg den på sådär sedvanliga 0,7 l/milen. Så det bör ha tillkommit efter det.
Har inte startat upp den sen jag var och besiktade, men går den såhär fett nu lär det ju lukta ja..

Mvh // DiskBengt aka GRDL
spillolja
25 september · 2 570 Inlägg
#6

Ser i kopplingsschemat att motorn ska ha dubbla lambdasonder, skulle gå på och mäta på tempgivarna  en för kylarvätskan samt en för insugningsluften    som ska vara på ca 2-3 kohm vid 25C+   men runt ca 300-400 ohm vid 80C+

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Mossan1
25 september · 31 Inlägg
#7

Det blir nödläge oavsett om reglersonden eller analyssonden havererar.

Co 12?
Nja med dom värderna måste motorn gå som en påse nötter.  Vi snackar tre cylindrar av fyra, eller så.

Gick den normalt, vete fan om deras utrustning visade rätt.

För gamla bilar utan kat ligger ju gränsvärdet på 4.0 och det är bara gamla förgasarmotorer som går hyffsat med det. Du skulle inte vara i närheten av 12 om du så tog bort katten alltså.

husseman
26 september · 696 Inlägg
#8

Hehe- grymma siffror hos Bilprovningen-de får nog byta maskin efter det..- koppla upp häcken o ta felkoder...radera o ta om. Den här motorn måste gå i nån form av Zombiesäkert läge. Det är bland det värsta ja sett.. borde inte vara körbar.
Lycka till. mvh/husse

spillolja
26 september · 2 570 Inlägg
#9

Diganostikkontakten ser ut att finnas mellan växelspak och handbromskonsoll

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
husseman
26 september · 696 Inlägg
#10

Jupp- sitter ett plastlock att bara rycka upp där.
mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
27 september · 5 484 Inlägg
#11

DiskBengt skrev:
CO 9.9 (0.5) - var egentligen på 12 men de kunde skriva max 9.9
HC 617 (200)
CO 2500 7.7 (0.3)
Lambda 0.76 (0.97-1.03)

Kan detta verkligen stämma? Alltså, är dessa värden ens rimliga på en bil med insprutning? Går den ens framåt då?

Spontant hade jag nog åkt till en verkstad och testat igen...

Lyser förresten motorlampan? Det står inget om det i tråden? Utgår dock från att den gör det om dessa värden stämmer, men lyser den inte måste bilprovningens maskin vara helt stollig.

Senast redigerat av Brådhis (27 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Utmarks-Loke
27 september · 3 373 Inlägg
#12

Hur verkade besiktaren, var det en gubbe som hållit på ett tag, eller en ungdom rätt ifrån skolan/arbetsförmedlingen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 september · 4 897 Inlägg
#13

Utmarks-Loke skrev:
Hur verkade besiktaren, var det en gubbe som hållit på ett tag, eller en ungdom rätt ifrån skolan/arbetsförmedlingen?

Vi får väl hoppas att denne fått relevant utbildning..
Kan man verkligen bli besiktare utan då är det rent åt fanders.. sad
Då skulle t o m husse kunna jobba där..smile

Senast redigerat av axxet (27 september )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
27 september · 2 570 Inlägg
#14

kanske läge att köpa en OBS2-läsare:
https://www.wish.com/search/cy300%20%20 … ?share=web

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
husseman
30 september · 696 Inlägg
#15

axxet skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur verkade besiktaren, var det en gubbe som hållit på ett tag, eller en ungdom rätt ifrån skolan/arbetsförmedlingen?

Vi får väl hoppas att denne fått relevant utbildning..
Kan man verkligen bli besiktare utan då är det rent åt fanders.. sad
Då skulle t o m husse kunna jobba där..smile

Hehe, besiktningstekniker är oftast misslyckade bilmekar. Eftersom ja lyckas med mina bilmek...så fortsätter ja nog med det. Är tillräckligt ofta där ändå. - fast tror inte det går att få en avgasprovare att visa dessa värden hur du än bär dig åt.
Skulle gissa på att bilen inte går på alla, att katten e´grillad o L-sonden tagit självmord..till o börja med.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang