Tesla Model S Plaid 1100hk

viccoA
25 september 2020 · 3 109 Inlägg

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:
Blir kul att se om de lyckas att hålla jämt mot Porsche på ringen

Sen har jag länge funderat på varför de inte ger sig in i racing?!

Det jag hört när jag varit nere på Ringen är att en Tesla inte klarar ett helt varv med full attack pga värmen. Men jag har inget annat belägg för det än att jag hört det på plats, så...

I övrigt, visst är det kul med 1100 hk. Men jag fortsätter vänta på en mer normal bil som går på el. En för oss vanliga människor med hund och släp... wink

Ja de var ju där nere och gjorde en massa olika försök, men där kom aldrig någon officiell tid. Antar att det var pga överhettning

Det har kommit en tid, men den är inte officiell eftersom bilen inte var färdigutvecklad, med andra ord tror sig Tesla kunna kapa ett par eller kanske ett gäng sekunder till.

viccoA
25 september 2020 · 3 109 Inlägg

Off skrev:
Alltså det känns som att Tesla fokuserar på fel saker, eller är det bara jag som tycker det?

Vilken glädje kommer Tesla-köparna ha utav detta? Den enda glädjen de har är att de kan skryta om siffror framför bilentusiaster som kör snabba bilar med förbränningsmotorer. Det är ju trots allt ungefär ingen som faktiskt använder accelerationens potential i Tesla-bilarna.

What about bygga bilar som är snygga? Alla Teslas bilar är fula utvändigt. Det ser ut som bilar KIA skulle kunna tillverka år 2025. Tänk om de kunde bygga bilar som var lika snygga som till exempel Mercedes eller Audis bilar? Kom igen Elon, du har råd att anställa folk från dessa företag för att designa Tesla-bilar istället.

Vad är fel fokus? De gör bilar som går ungefär som andra medelmåttigt snabba elbilar (audi, jaguar) och sen gör de några som är snabbare.

Jag kör fullgas ganska ofta med min tesla vid omkörning eller accleration ut på motorväg. Så snabb är den inte att man behöver hålla igen.

Bilens utseende är en diskussionsfråga och tycke/smak men efter att ha sett nya BMW 7-serie och Maybach GLS behöver man absolut ingen designers därifrån iaf (rejält kinesiskt dollargrin på den nosarna).

Senast redigerat av viccoA (25 september 2020)

viccoA
25 september 2020 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:
Blir kul att se om de lyckas att hålla jämt mot Porsche på ringen

Sen har jag länge funderat på varför de inte ger sig in i racing?!

Det jag hört när jag varit nere på Ringen är att en Tesla inte klarar ett helt varv med full attack pga värmen. Men jag har inget annat belägg för det än att jag hört det på plats, så...

I övrigt, visst är det kul med 1100 hk. Men jag fortsätter vänta på en mer normal bil som går på el. En för oss vanliga människor med hund och släp... wink

Hur många varv klarar en BMW 7 serie eller Mercedes S-klass på ringen med full attack innan bromsarna börjar koka etc.
Hur många varv på ringen innan en Bugatti Veyrons bensintank är tom? Kanske 3 varv?

Man kör i regel inte FULL attack med en standardbil i mer än ett par varv i taget på ringen.
Nyare Teslor går utmärkt att köra på ringen men det blir varmt och efter ett par varv kan effekten reduceras.

Senast redigerat av viccoA (25 september 2020)

torpis Forummoderator
25 september 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Man kör i regel inte FULL attack med en standardbil i mer än ett par varv i taget på ringen.
Nyare Teslor går utmärkt att köra på ringen men det blir varmt och efter ett par varv kan effekten reduceras.

Jag skulle vilja vända på det hela och undra hur ofta man egentligen är på Ringen eller på strippen?

Det är ju för de flesta betydligt vanligare med att det är en regnkulen höstkväll och 10 rödljus på raken. Där kommer en Model S alltid att vinna. Det är även så att även om Ingrid kör Teslan så vinner hon om det så är Niki Lauda som står jämte.

För mig, för många, för de flesta så är även en 2012 P85 galet snabb. Sen råkar vi nu diskutera på ett forum riktat mot motorintresserad ungdom, ja då är ju övervikten mot racing lite överrepresenterad helt klart.

På Teslaforumet är diskussionen ofta snedvriden åt räckviddshållet och allt som inte har Superchargers och 50mil räckvidd i 150kph är stadsbilar. haha

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
25 september 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Man kör i regel inte FULL attack med en standardbil i mer än ett par varv i taget på ringen.
Nyare Teslor går utmärkt att köra på ringen men det blir varmt och efter ett par varv kan effekten reduceras.

Jag skulle vilja vända på det hela och undra hur ofta man egentligen är på Ringen eller på strippen?

Det är ju för de flesta betydligt vanligare med att det är en regnkulen höstkväll och 10 rödljus på raken. Där kommer en Model S alltid att vinna. Det är även så att även om Ingrid kör Teslan så vinner hon om det så är Niki Lauda som står jämte.

För mig, för många, för de flesta så är även en 2012 P85 galet snabb. Sen råkar vi nu diskutera på ett forum riktat mot motorintresserad ungdom, ja då är ju övervikten mot racing lite överrepresenterad helt klart.

På Teslaforumet är diskussionen ofta snedvriden åt räckviddshållet och allt som inte har Superchargers och 50mil räckvidd i 150kph är stadsbilar. haha

Att Teslan är en dräpare vid rödljusen trodde jag var ett så självklart faktum att det inte behövde diskuteras smile Elbilar är hållbara och billiga i drift - prestandan är en oerhört trevlig bonus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang