Antipollution fault - Peugeot 307 -04

Username1984
24 juni 2020 · 48 Inlägg

För 3 månader sedan fick jag det felmeddelandet. Då gick också bilen hackigt och gasen tog liksom inte. Peugeot verkstad hade den inne och enligt räkningen så har dom gjort "påfyllning av Pro-tec kemrening samt nedladdning av ny programvara i motorstyrbox". Den var igensotad sa dom. Jag har kört den sedan 2013 och kör mycket i stan så kan förstå att det blir så.

Vrider fram klockan 3 månader tills idag. Idag så kom felet igen. Den här gången dock inga konstiga hackningar när jag kör eller nåt annat som känns fel. Bara felmeddelandet. Har svårt att tro att jag sotat igen den så snabbt då jag numera försöker gå när jag ska korta sträckor. Om det tog 6 år att sota igen den första gången ska det inte gå på 3 månader nästa gång.

Ringde Peugeot verkstad igen och dom sa att jag bara ska fortsätta köra så länge den går bra. Ska man det verkligen?

Känner mig orolig. Har ångestproblematik och mår jättedåligt när sånt här händer och ingen liksom vill ta ansvar (som jag upplever det). Jag upplever att reparationen inte kan ha varit korrekt. Men jag kanske har fel. Därför vänder jag mig till er och ser vad ni har att säga. Kanske kan ni ge mig nåt lugnande besked.

Stefan7neson
25 juni 2020 · 394 Inlägg

Hej.
Det meddelandet kommer i displayen så fort det är något som kan störa avgasvärdena. Det kan vara väldigt många orsaker till att meddelandet dyker upp, läckande slangar, misständning bl a.
Det behöver absolut inte ha med den tidigare reparationen att göra. Det bästa du kan göra är att få läst ut felkoder, och då få mer information vad som kan vara felet denna gången.
Har själv haft en likadan bil, och Anti Pollution kom och gick med jämna mellanrum, även utan att bilen gick märkbart sämre.
Så mitt råd till dig: Läs ut felkoder och se över slangar i motorrummet och sök efter eventuella läckage.
En service med ny olja, oljefilter, luftfilter och tändstift kan göra gott med ifall det inte är gjort nyligen:)

Lycka till, och återkoppla gärna vad felet var.

Username1984
26 september 2020 · 48 Inlägg

Stefan7neson skrev:
återkoppla gärna vad felet var.

PM

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2020 · 4 917 Inlägg

Det var ju bra att vi andra fick veta det..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stefan7neson
29 september 2020 · 394 Inlägg

Peugeot307 skrev:

Stefan7neson skrev:
återkoppla gärna vad felet var.

PM

Skriv gärna ut meddelandet här, fler vill säkert veta felet. På forum hjälper vi varandra:)

Senast redigerat av Stefan7neson (29 september 2020)

Username1984
2 november 2020 · 48 Inlägg

axxet skrev:
Det var ju bra att vi andra fick veta det..sad

Trodde bara Stefan var intresserad för han var den enda som skrev. Förlåt så mycket.

Username1984
2 november 2020 · 48 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Skriv gärna ut meddelandet här, fler vill säkert veta felet. På forum hjälper vi varandra:)

Hej! Sen återkoppling men det dröjde innan jag fick hjälp. En kompis kompis hade en kodavläsare och fick fram felkod P0410 Sekundär Luftpump. Han fixar med gamla bilar på fritiden och grejade lite med slangarna och sånt och fick till sist felkoden att sluta komma tillbaka. Han lagade inget direkt då han sa att han ju inte visste vad som var fel då det inget uppenbart var och det var nog sånt han inte kunde fixa heller. Men han kollade att allt satt fast och blåste lite rent och sånt och det kanske löste felet för det har i alla fall inte kommit tillbaka ännu och det är nog i alla fall 5 veckor sedan jag fick hjälpen.

Fortfarande inte kommit tillbaka så det känns bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang