Sjukt dåliga avgasvärden Opel Astra -01

DiskBengt Inte Feltema
24 september 2020 · 156 Inlägg

Tjena!

Var och besiktade min Opel för ett par veckor sedan. Trots ca 25% E85 i tanken blev alla avgasvärden riktigt dåliga.

CO 9.9 (0.5) - var egentligen på 12 men de kunde skriva max 9.9
HC 617 (200)
CO 2500 7.7 (0.3)
Lambda 0.76 (0.97-1.03)

Den har gått ca 33k mil och var nyservad med olja och filtren. Hade som sagt också tankat lite E85 samt varmkört den ordentligt. Har aldrig varit problem med det här förut så det är nytt. Har inte heller upplevt att den direkt tagit mer soppa, vilket den rimligtvis bör göra, så antingen har felet uppstått nyligen eller så stämmer det bättre när man kör?

Nåt jag tänkt på, något som varit i flera år, är att när man gasar på så är det som att den får en extra knuff när man kommer upp på runt 3000 varv. Men det bör inte ha med saken att göra, men vad vet jag. Tar också en del olja och vatten, kanske 2-4 dl per 100 mil. Men så har det också varit i många år och har gått igenom besiktningen förut utan problem.

Vet också om att jag har en liten läcka vid luftrörsslangen. Tror dock den också funnits ett bra tag dock. Vet inte om det sitter nån LMM eller så innan den, men i så fall lär det ju påverka. Frågan är om det kan vara enda felkällan?

Tacksam för alla tips var man kan börja söka efter fel.. Är ingen bilskruvare längre så vill gärna börja i rätt ände. smile

Senast redigerat av DiskBengt (24 september 2020)

Mvh // DiskBengt aka GRDL
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 september 2020 · 4 917 Inlägg

Själv så hade jag dels gjort ett kompprov och även kollat så att avgassystemet är tätt till att börja med..
Men kan du läsa felkoder och realtidsdata så ligger du bra till..
Om du inte har bytt katalysatorn på dedär milen , så ligger väl den illa till och värd att kolla upp..

Senast redigerat av axxet (24 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
24 september 2020 · 4 014 Inlägg

Lambdavärdet tyder på sond som kan givit upp, men ett fullstädigt igentäpp luftfilter kan ställa till det

vad är det för motorkod ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2020 · 13 674 Inlägg

alltså du lär ju knappast missa att den får lite mycket soppa..  typ väldigt mycket soppa...

gissar på en trasig tempraturgivare eller något liknande..      inte ens en trasig lambda ger sånna där värden.   då går den på nödprogramet och kommer gå på en förprogramerat värde som är långt ifrån så fett..    borde stinka skapligt med sås om den.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DiskBengt Inte Feltema
24 september 2020 · 156 Inlägg

Tack för svaren! smile

axxet skrev:
Själv så hade jag dels gjort ett kompprov och även kollat så att avgassystemet är tätt till att börja med..
Men kan du läsa felkoder och realtidsdata så ligger du bra till..
Om du inte har bytt katalysatorn på dedär milen , så ligger väl den illa till och värd att kolla upp..

Ska försöka få både och gjort. Felkoder ska det väl gå att läsa ut med OBD2 tror jag.. Ska även kolla katalysatorn. Är väl ett under om den är okej antar jag.

spillolja skrev:
Lambdavärdet tyder på sond som kan givit upp, men ett fullstädigt igentäpp luftfilter kan ställa till det

vad är det för motorkod ?

Luftfiltret är nytt så det lär inte vara problemet..

Motorn är en Z16XE.

Growe skrev:
alltså du lär ju knappast missa att den får lite mycket soppa..  typ väldigt mycket soppa...

gissar på en trasig tempraturgivare eller något liknande..      inte ens en trasig lambda ger sånna där värden.   då går den på nödprogramet och kommer gå på en förprogramerat värde som är långt ifrån så fett..    borde stinka skapligt med sås om den.

Jag har inte märkt det direkt nej. Jag gjorde en långtripp på 70 mil t.o.r för en månad sedan och då låg den på sådär sedvanliga 0,7 l/milen. Så det bör ha tillkommit efter det.
Har inte startat upp den sen jag var och besiktade, men går den såhär fett nu lär det ju lukta ja..

Mvh // DiskBengt aka GRDL
spillolja
25 september 2020 · 4 014 Inlägg

Ser i kopplingsschemat att motorn ska ha dubbla lambdasonder, skulle gå på och mäta på tempgivarna  en för kylarvätskan samt en för insugningsluften    som ska vara på ca 2-3 kohm vid 25C+   men runt ca 300-400 ohm vid 80C+

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
25 september 2020 · 2 753 Inlägg

Det blir nödläge oavsett om reglersonden eller analyssonden havererar.

Co 12?
Nja med dom värderna måste motorn gå som en påse nötter.  Vi snackar tre cylindrar av fyra, eller så.

Gick den normalt, vete fan om deras utrustning visade rätt.

För gamla bilar utan kat ligger ju gränsvärdet på 4.0 och det är bara gamla förgasarmotorer som går hyffsat med det. Du skulle inte vara i närheten av 12 om du så tog bort katten alltså.

husseman
26 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe- grymma siffror hos Bilprovningen-de får nog byta maskin efter det..- koppla upp häcken o ta felkoder...radera o ta om. Den här motorn måste gå i nån form av Zombiesäkert läge. Det är bland det värsta ja sett.. borde inte vara körbar.
Lycka till. mvh/husse

spillolja
26 september 2020 · 4 014 Inlägg

Diganostikkontakten ser ut att finnas mellan växelspak och handbromskonsoll

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
26 september 2020 · 1 577 Inlägg

Jupp- sitter ett plastlock att bara rycka upp där.
mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
27 september 2020 · 10 245 Inlägg

DiskBengt skrev:
CO 9.9 (0.5) - var egentligen på 12 men de kunde skriva max 9.9
HC 617 (200)
CO 2500 7.7 (0.3)
Lambda 0.76 (0.97-1.03)

Kan detta verkligen stämma? Alltså, är dessa värden ens rimliga på en bil med insprutning? Går den ens framåt då?

Spontant hade jag nog åkt till en verkstad och testat igen...

Lyser förresten motorlampan? Det står inget om det i tråden? Utgår dock från att den gör det om dessa värden stämmer, men lyser den inte måste bilprovningens maskin vara helt stollig.

Senast redigerat av Brådhis (27 september 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
27 september 2020 · 5 814 Inlägg

Hur verkade besiktaren, var det en gubbe som hållit på ett tag, eller en ungdom rätt ifrån skolan/arbetsförmedlingen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 september 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hur verkade besiktaren, var det en gubbe som hållit på ett tag, eller en ungdom rätt ifrån skolan/arbetsförmedlingen?

Vi får väl hoppas att denne fått relevant utbildning..
Kan man verkligen bli besiktare utan då är det rent åt fanders.. sad
Då skulle t o m husse kunna jobba där..smile

Senast redigerat av axxet (27 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
27 september 2020 · 4 014 Inlägg

kanske läge att köpa en OBS2-läsare:
https://www.wish.com/search/cy300%20%20 … ?share=web

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
30 september 2020 · 1 577 Inlägg

axxet skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur verkade besiktaren, var det en gubbe som hållit på ett tag, eller en ungdom rätt ifrån skolan/arbetsförmedlingen?

Vi får väl hoppas att denne fått relevant utbildning..
Kan man verkligen bli besiktare utan då är det rent åt fanders.. sad
Då skulle t o m husse kunna jobba där..smile

Hehe, besiktningstekniker är oftast misslyckade bilmekar. Eftersom ja lyckas med mina bilmek...så fortsätter ja nog med det. Är tillräckligt ofta där ändå. - fast tror inte det går att få en avgasprovare att visa dessa värden hur du än bär dig åt.
Skulle gissa på att bilen inte går på alla, att katten e´grillad o L-sonden tagit självmord..till o börja med.

mvh/husse

DiskBengt Inte Feltema
5 november 2020 · 156 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det blir nödläge oavsett om reglersonden eller analyssonden havererar.

Co 12?
Nja med dom värderna måste motorn gå som en påse nötter.  Vi snackar tre cylindrar av fyra, eller så.

Gick den normalt, vete fan om deras utrustning visade rätt.

För gamla bilar utan kat ligger ju gränsvärdet på 4.0 och det är bara gamla förgasarmotorer som går hyffsat med det. Du skulle inte vara i närheten av 12 om du så tog bort katten alltså.

husseman skrev:
Hehe- grymma siffror hos Bilprovningen-de får nog byta maskin efter det..- koppla upp häcken o ta felkoder...radera o ta om. Den här motorn måste gå i nån form av Zombiesäkert läge. Det är bland det värsta ja sett.. borde inte vara körbar.
Lycka till. mvh/husse

Brådhis skrev:

DiskBengt skrev:
CO 9.9 (0.5) - var egentligen på 12 men de kunde skriva max 9.9
HC 617 (200)
CO 2500 7.7 (0.3)
Lambda 0.76 (0.97-1.03)

Kan detta verkligen stämma? Alltså, är dessa värden ens rimliga på en bil med insprutning? Går den ens framåt då?

Spontant hade jag nog åkt till en verkstad och testat igen...

Lyser förresten motorlampan? Det står inget om det i tråden? Utgår dock från att den gör det om dessa värden stämmer, men lyser den inte måste bilprovningens maskin vara helt stollig.

axxet skrev:
Vi får väl hoppas att denne fått relevant utbildning..
Kan man verkligen bli besiktare utan då är det rent åt fanders.. sad
Då skulle t o m husse kunna jobba där..smile

Tack för alla svar!

Blev en följetong av detta! 😂 Sent omsider har jag fått bilen igenom besiktningen idag.

Var på verkstan tidigt i morse och kollade avgasvärdena, som där var perfekta. Åkte på besiktningen omgående, men där var då värdena ungefär lika urusla som vid första besiktningen igen. Jag berättade att jag just var på verkstan och att de var bra där, så han åkte ett varv och testade sedan igen och då va de perfekta även där och således blev den godkänd.

Så av fyra avgastester har två varit perfekta och två urusla. 🤔 Borde betyda att felet kommer och går. Jag hade inte åtgärdat så mycket. Kollat över sladdar och sprayat kontakter, bytt tändstift och lite annat smått.

Men då jag som sagt tyckt att bilen varken gått bättre eller sämre än vanligt varken nu eller förut så drog jag en chansning. Har kört ca 7-8 mil sedan första besiktningen och ingenting känns konstigt när man kör, den är pigg och går finfint. Det enda som har varit är att den har studsat till lite nån enstaka gång när man motorbromsar, vilket har hänt några gånger förut.

Vill gärna få det åtgärdat, känns osunt om bilen ska gå bra ena stunden och uruselt (åtminstone på pappret) andra stunden.. Så alla tips mottages tacksamt! smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Brådhis * Voff voff *
5 november 2020 · 10 245 Inlägg

Är båda dom dåliga avgastesten gjorda med samma maskin...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DiskBengt Inte Feltema
5 november 2020 · 156 Inlägg

Brådhis skrev:
Är båda dom dåliga avgastesten gjorda med samma maskin...? smile

Svar nej. Två olika besiktningsstationer.

Och för att svara på din tidigare fråga, motorlampan har inte lyst någon gång.. Eller jo, en gång, men det var självförvållat. Jag gjorde komptest för en månad sen som då visade att en cylinder var helt död. Läste på lite och provade ett "husmorsknep", att hälla fotogen i cylindern som eventuellt kunde lösa sotbildning på kolvringarna. När jag startade efter det lyste motorlampan en stund, men varken före eller efter.

Visade sig dock sen att komptestaren med stor sannolikhet var kass då den visade dåligt komp på flera andra cylindrar sen också. Åkte och fick det testat av en annan och då var kompet bra på alla cylindrar.

Senast redigerat av DiskBengt (5 november 2020)

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Brådhis * Voff voff *
5 november 2020 · 10 245 Inlägg

DiskBengt skrev:

Brådhis skrev:
Är båda dom dåliga avgastesten gjorda med samma maskin...? smile

Svar nej. Två olika besiktningsstationer.

Och för att svara på din tidigare fråga, motorlampan har inte lyst någon gång.. Eller jo, en gång, men det var självförvållat. Jag gjorde komptest för en månad sen som då visade att en cylinder var helt död. Läste på lite och provade ett "husmorsknep", att hälla fotogen i cylindern som eventuellt kunde lösa sotbildning på kolvringarna. När jag startade efter det lyste motorlampan en stund, men varken före eller efter.

Visade sig dock sen att komptestaren med stor sannolikhet var kass då den visade dåligt komp på flera andra cylindrar sen också. Åkte och fick det testat av en annan och då var kompet bra på alla cylindrar.

Då vågar jag nog påstå att mätningarna spökat för dig av någon anledning. Dom värdena som du skriver i ursprungsinlägget skulle få motorlampan att slå frivolter och, som jag nämnde tidigare, borde bilen knappt gå framåt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DiskBengt Inte Feltema
7 november 2020 · 156 Inlägg

Brådhis skrev:
Då vågar jag nog påstå att mätningarna spökat för dig av någon anledning. Dom värdena som du skriver i ursprungsinlägget skulle få motorlampan att slå frivolter och, som jag nämnde tidigare, borde bilen knappt gå framåt.

Det tror jag inte ändå. Besiktningsmannen sa att man inte hade behövt någon mätare vid första testet nu senast, det hade luktat väldigt mycket bensin som sen var som bortblåst till andra testet. Jag har också känt det lite vid något tillfälle.
Har någon teori om att den får fnatt på endast tomgången ibland, men går som den ska när man kör och håller varven uppe. Vid första besiktningen var ju CO på över 12 på tomgång, men 7,7 på förhöjd tomgång. Kanske inte säger så mycket, men lägre blev det ju. Fortfarande märkligt att motorlampan inte tänds dessa gånger dock, lambdan får ju om inte annat väldigt dåliga värden..

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang