Felkod P0101 luftmassemätaren glappkontakt?

Chemist
26 september 2020 · 4 Inlägg

Har en Kia Carnival ex 2006 som gått 23000 mil. Har haft en felkod p0101 luftmassemätare utanför normalt mätområde typ ett tag som kommer och går. Hade tidigare felkoder för låga värden och lite annat som jag lyckats med att ordna. Har testat att rengöra och sedan byta luftmassemätaren, bytt slang mellan luftmassemätare och intaget där det var en stor spricka i gummit, tagit loss och rengjort EGR ventilen, lossat och renoverat dieselspridarna varav två var igenkorkade med sot och hade satt sig som berget i sätet , bytt bränslefilter. Kvar är då p0101. Ibland slocknar den. Ibland är den tänd så att säga. Ibland kör bilen i limp mode för att vid omstart fungera klockrent. Letade upp jordpunkten på karossen och slipade fram ny ren plåt för bra kontakt.
Jag har kollat spänningen vid kontakten och matningen på 12V ligger där och jorden har kontakt med minuspolen på batteriet. Mätspänningen på signalkontakten tänker jag kolla men behöver då skaffa en frekvensmätare typ oscilloskop eftersom signalen är digital. Har ngn tips på vad jag mer kan leta efter för fel? Tips på tillräckligt bra mätinstrument för att mäta frekvensen på signalen?

rawsezx
26 september 2020 · 116 Inlägg

En ny kostar väl 500:- men för att svara på din fråga, eftersom det med all sannolikhet är en PWM signal som genereras av MAFen så kan du mäta den med multimeter, vill du mäta PWM frekvensen och se själva signalen så funkar med all sannolikhet vilket "sketet" oscilloskop som helst. Skulle gissa på en fekvens runt ~1 KHz.

xXSammy
26 september 2020 · 6 566 Inlägg

referensspänning är 5V

Har du mätt och belastningskontrollerat kablaget mellan motorstyrningen och luftmassemätaren?

De/Dem
Chemist
26 september 2020 · 4 Inlägg

Tänkte att ngt enkelt oscilloskop borde fungera. Tack för verifierandet där.

Har inte kollat belastningen mellan ecu och luftmassemätaren. Ska göra det också. Tackar för tipset där.

Chemist
27 september 2020 · 4 Inlägg

Gällande min fråga om frekvens och digital signal så menar jag att spänningen inte ligger på fasta värden om man säger så. De 5v som ligger, inte 12volt som jag skrev tidigare, skickas i pulser varav en vanlig multimeter endast kan mäta skillnader i fasta potentialer så krävs att man kan mäta digitalt med potential och frekvens för att se att signalen variera med mängden luft som passerar mätaren. Multimeter ger falska värden och i mitt fall varierar inte spänningen med .mängden luft som sig bör. Med ett oscilloskop kan man se hur 5v pulser genereras med olika frekvens där genomsnittet blir spänningen som ECUn registrerar och justerar bränslemängden efter detta. Fler 5v pulser ger signal om att mer luft flödar. Vad jag förstår så kan det ibland läcka ut frekvensmodulerad ström exv till jordkontakten via en kortslutning och då kan alla möjliga konstiga fel uppkomma i bilen. Att hitta detta kan vara himla svårt...ScannerDanner har en del bra videos på Youtube om detta.

rawsezx
27 september 2020 · 116 Inlägg

Fast spänning är defacto konstant i den bemärkelsen, då vid tillslag alltid kommer att vara 5 V i ditt fall.

Även frekvensen är fast, exempelvis 1 KHz. Det som ändras är mark to space ration. Vid exempelvis 10% duty cycle så kommer du mäta 0.5 V med en multimeter. Detta är pga att multimetern ger dig ett kvadratisk medelvärde av mätsignalen under en viss tidsperiod av den fyrkantssignal du mäter.

Med oscilloskopet kommer du mäta en 5V signal som är aktiv 10% tiden och 0V 90% av tiden.

Chemist
27 september 2020 · 4 Inlägg

Tack igen för svar...försöker förstå hur det fungerar och hur jag ska lösa felet utan att behöva riva ur allt kablage...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang