Vw caddy 1.9 Tdi

Semics
1 september 2020 · 3 Inlägg

Tjaba!
Jaha då vart det min tur att lägga upp en forum post för första gången 😶

Det är så att jag har en Caddy 1.9Tdi 2009 års modell. Vart strandad ute i ett naturreservat 8mil hemifrån med 3% batteri i mobilen. Ren jäkla tur att jag fick tag i rätt person innan mobilen låg av haha....

Aja hur som så när jag körde bilen upptäckte jag att varv räknaren dog, hastighet mätaren, temp och bensin mätaren. Själva skärmen lös inte heller förutom när jag öppna dörrarna. Tänkte inte så mycket på det utan jag parkerade plocka ut hunden. När jag sen skulle åka iväg så starta motorn fast dog efter 1sekund. Ingenting lyser i instrumentpanelen som kanske kan ge en liten hint varför inte fanstyget startar.

Men väl hemma så mätte jag alla säkringar och samtliga var hela.

Jag antar att det är imobilizern som kliver in och dödar motorn.

Då till min fråga. Kan det vara instrumentpanelen som gör så att imobilizern spökar?

Kan man byta instrumentpanelen utan att kåda om bilen?

Kan det vara anten ringen? Men den skall väll inte göra så instrumentpanelen blir svart?

Sorry om det blir lite rörigt. 

Sjukt tacksam om det finns någon med kunskap inom detta område!

Mvh/L

simlar
1 september 2020 · 5 525 Inlägg

Immobilizer sitter inbyggt i instrumentpanelen.
Så får du liv i mätarhuset lär du få liv i bilen.

Byte av instrumentpanel kräver inkodning pga immobilizer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Semics
1 september 2020 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Immobilizer sitter inbyggt i instrumentpanelen.
Så får du liv i mätarhuset lär du få liv i bilen.

Byte av instrumentpanel kräver inkodning pga immobilizer.

Ah okej.. suck.. misstänkte att det var något sådant. Jag tog den hela panelen och strippade ner den så jag kunde se alla lödningar. Men dom såg helt ok ut. Jag får testa ändå att löda om punkterna. Har inget att förlora ändå? ☹

Myhran
2 september 2020 · 452 Inlägg

Det har inte tagit i någonstans under bilen så du kortslutit någon kabel! Kontrollera spänning enl kretsschema till kombi!

Semics
28 september 2020 · 3 Inlägg

Myhran skrev:
Det har inte tagit i någonstans under bilen så du kortslutit någon kabel! Kontrollera spänning enl kretsschema till kombi!

Nu har jag hunnit med det mesta. För att svara kort jo. Bilen tog i under till och slet lös kablaget till olje givaren som för övrigt sitter åt helv... fel placerad "Tycker jag " Hur som så stack instrument panelen. Så nu har jag eller möller bil kodat om bilen så den går att köra iallafall. Men nu kom nästa bajslast. Abs , Antisladd och motorlampan? ((!)) Blinkar och tjuter så det gäller att ha peltor kåporna på sig.. enligt verkstaden så hittar dom inte Abs enheten?! Men jag har testat att pallnita bilen och då tuggar abs:en som den skall. Vette tusan hur jag går vidare just nu då verkstaden inte har tid förens 2 veckor fram... Jag ska testa byta "alla" säkringar i bilen men skulle tro att det inte hjälper. Batteriet har full spänning också. Råd? Hjälp?! ;/

AxelH
23 augusti 2022 · 1 Inlägg

Hej! Fick du ordning på detta lider av samma problem hur fick du igång mätarhuset? Tacksam för svar!!
Mvh

candyweiss
24 augusti 2022 · 875 Inlägg

AxelH skrev:
Hej! Fick du ordning på detta lider av samma problem hur fick du igång mätarhuset? Tacksam för svar!!
Mvh

TS var inloggad för 2 år sedan och det var bara i samband med problemet. Så du lär nog inte få något svar från TS...., tyvärr.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang