Audi A4 2.0 TDI tappar kraft vid acceleration

Fest4ever Maskinförare
29 september 2020 · 23 Inlägg

Tja!
Har problem med en Audi jag nyligen köpt.
Audi A4 2.0 TDI Quattro 8E 2007 ca 24.000 mil.

Problemet är att när jag ska trycka på lite vid tex omkörning eller accelerera i uppförsbacke, så tappar bilen i stort sett all kraft och glögdlampan börjar blinka. Detta avhjälps med att slå av och på bilen. Brukar göra det i farten, men efter denna omstart funkar inte farthållaren. Om man däremot slår av bilen och låter den stå i ca 10 min så funkar farthållaren.

Problemet uppstår vid gaspådrag på högre växlar (5-6). Vid runt 2.200-2.400 rpm. Det händer inte alla gånger, det händer när man belastar motorn lite hårdare, tex trycker gasen i botten på 5ans växel vid ca 2.000rpm i uppförsbacke. Om jag har ett släp bakom bilen så räcker det med en mindre uppförsbacke så uppstår problemet.

Några idéer på vad problemet kan vara?

Over And Out.....
Audi_VW
29 september 2020 · 53 Inlägg

Låter väldigt likt ett problem jag hade på min A3 2.0 TDI -12. Denna gången visade sig att felet var EGR ventilen. Detta ska givetvis ge en felkod så koppla in VCDS eller liknande så får du snabbt fram felkoden och kan gå vidare.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 september 2020 · 4 917 Inlägg

En GAMMAL bil med mycket mil tappar väl ett antal hästkrafter förmodar jag..
Kanske ett kompprov kan ge besked..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
29 september 2020 · 5 524 Inlägg

Låter som problem med laddtrycksregleringen.

Kontrollera vakuumsystemet, får inte vara läckage.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Fest4ever Maskinförare
29 september 2020 · 23 Inlägg

Har också funderat på EGR ventilen.
Får helt enkelt låna en felkodare av en polare och kolla.

Men borde jag då inte ha samma fel hela tiden om det är läckage? Känns dock konstigt att det enbart sker på 5an och 6an.

Tackar för svar och tips!

Over And Out.....
simlar
29 september 2020 · 5 524 Inlägg

Fest4ever skrev:
Har också funderat på EGR ventilen.
Får helt enkelt låna en felkodare av en polare och kolla.

Men borde jag då inte ha samma fel hela tiden om det är läckage? Känns dock konstigt att det enbart sker på 5an och 6an.

Tackar för svar och tips!

Vid vakuumläckage är det nästan alltid vid segdragning man får fram det.
Detta eftersom vakuumet inte räcker till att reglera när man håller full gas en längre stund, ecu går då in i limpmode när laddtrycket avviker för mycket från begärt värde.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Cuefa Ain't no place like home...
30 september 2020 · 4 628 Inlägg

Det borde finnas en lagrad felkod i motorstyrdonet, men jag håller med föregående talare och pekar också mot EGR-ventilen.
Hade samma problem på min 8E 2.0TDI.
Tog loss och gjorde rent EGR-ventilen, sen fungerade den tillfredställande igen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Fest4ever Maskinförare
1 oktober 2020 · 23 Inlägg

*Update"
Har nu skaffat felkodsläsare. Får fram kod P0299 (Turboladdare "A", för lågt laddtryck. Circuit: Control limit not reach.) Idéer?
Värt att ta av Egr ventilen och kolla? Men om de skulle va så får man lämna in för provtryckning av vakumsystemt.

Tack igen!

Senast redigerat av Fest4ever (1 oktober 2020)

Over And Out.....
skoowgis
4 april 2022 · 12 Inlägg

Fest4ever skrev:
*Update"
Har nu skaffat felkodsläsare. Får fram kod P0299 (Turboladdare "A", för lågt laddtryck. Circuit: Control limit not reach.) Idéer?
Värt att ta av Egr ventilen och kolla? Men om de skulle va så får man lämna in för provtryckning av vakumsystemt.

Tack igen!

Tjenis! Jag har nu börjat få exakt samma problem. Audi a6 C6 3.0tdi. Har egr & dpf delete, så är inget av dom som strular.

Hittade du någonsin orsaken?
Tacksam för svar!

Hané

JBaudi
10 november 2022 · 4 Inlägg

Hittade du felet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang