Gnisslande ljud från bromsar

Loefgren123
29 september 2020 · 4 Inlägg

Hej!

Toyota Corolla, troligtvis årsmodell 2006. Gått ca 12000 mil.

För ett tag sedan byttes bromsskivor och bromsar på vår Toyota av en privat mekaniker som jobbat 30 år i yrket. Originaldelar beställdes.

Nyligen har det börjat komma ett ihållande gnisslande ljud från bakdelen av bilen, vilket släpper när jag ”stöter till” bromsen och rullar. Så fort jag börjar gasa igen fortsätter ljudet.

Detta har skett två gånger, efter att jag har kört ca 30 minuter.

1. Vad kan detta bero på? Läst om dåligt smorda och rengjorda bromsar. Alternativt två, sten mellan bromsskivor.

2. Är detta farligt att köra med? Har bilen i Sthlm och killen som gjort det bor 4h norrut. Den ska hem i november och tänker att jag kan be honom göra om jobbet då.

Är amatör så funderar mest på om jag kan använda bilen fram till dess då och då, samt om det finns något jag kan göra själv smile alternativet är att jag lämnar in den här nere så den tar sig hem.

Mvh
Anton

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 september 2020 · 4 917 Inlägg

Känn efter på fäljarna om dom blir varma..
Blir dom inte det så är det lugnt..

Senast redigerat av axxet (29 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Loefgren123
29 september 2020 · 4 Inlägg

axxet skrev:
Känn efter på fäljarna om dom blir varma..
Blir dom inte det så är det lugnt..

Tack för svar!

Loefgren123
30 september 2020 · 4 Inlägg

Uppdatering: körde bilen kortare sträcka idag och då hördes inget!

Loefgren123
3 oktober 2020 · 4 Inlägg

Hej igen! Bumbar tråden.

Har kört en längre sträcka idag där jag hörde ljud från höger bak. Ihållande ljud som försvinner när jag nuddar bromspedalen.

När jag kom fram var fäljen varm på höger bak men ej de andra. Vad betyder detta? Ligger bromsen på när jag kör och är det farligt att köra med?

Kmr lämnas in oavsett, kör hem härifrån på söndag men tar mindre vägar då för att köra långsamt.

husseman
3 oktober 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, du kan ha en lätt anliggande broms HB.  Vilket kan tyda på kärvande bromsok. Inget som ryker eller luktar- så e´det kanonlugnt att åka med. Ta några stopp så grejerna får kallna. Att åka sakta o va i vägen för folk kommer inte hjälpa.
Undvik att använda handbromsen innan nån Mek. får kolla på saken. Lycka till
mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

husseman skrev:
Undvik att använda handbromsen innan nån Mek. får kolla på saken. Lycka till
mvh/husse

Eller använd den jättemycket så kanske det slutar kärva... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
3 oktober 2020 · 1 588 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Undvik att använda handbromsen innan nån Mek. får kolla på saken. Lycka till
mvh/husse

Eller använd den jättemycket så kanske det slutar kärva... wink

Hehe, mjo..men eftersom bilen ska till en Mek. så vore det ju dumt att få en riktigt anliggande broms på vägen dit...eller?

mvh/husse

ricebridge
5 oktober 2020 · 51 Inlägg

Nu är det kanske överspelat vid det här laget, men mitt tips blir annars att åka ut på en torr och fin raksträcka utan trafik, få upp lite fart, tvärbromsa stenhårt, repetera några gånger. Brukar få kärvande bromsok att röra på sig.
Problemet med vår goda ekonomiska körning med mycket motorbromsning är att bromsarna aldrig får röra på sig särskilt mycket, speciellt bak. Då rostar och kärvar de ihop efter några säsonger med regn och vägsalt och slask och lera och allmänt urrrk.
Bromsar är som muskler — de behöver motion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang