Problem med förvärmningen till bakre lambdasonden

ihe
1 oktober 2020 · 2 Inlägg

Hej!
Efter en hel del klurande så behöver jag hjälp från experterna!

Fick felkoden på att förvärmningen till den bakre lambdasonden krånglar, bytte till en ny original, samma fel. Hittar ett kabelbrott på matningen och skarvar. Mäter upp 12V från matningen och jord från motorblocket, däremot mot jordkabeln noll. Sumrar och har bra kontinuitet för matning, jord, signaljord och signal mellan kontakt och styrenheten. Mäter motståndet och får låga värden. Testar volten vid styrenheten samma sak där, noll mellan matning och jord men 12V med jord från karossen.

Får inga andra felkoder och allt annat fungerar.
Kan det vara styrenheten som är felet?  Eller behöver styrenheten "nollställas" efter att kabelbrottet är lagat (har testat att radera felkoden)?

Hur pass känslig är styrenheten för ökningen av motståndet som skarvningen ger?

/Isac

spillolja
1 oktober 2020 · 4 020 Inlägg

Jag har på Golfen haft liknande  fenomen för bakre sonden, dock inte genom fel utan det har handlat om sond som flyttas bak i systement med förlängningsledning   ca 2 meter med 4x26AWG ledare, sondens värme-element har ganska låg resistans när den är kall  ca 1-2 ohm

vad är det för bil ?  Motorkod ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ihe
1 oktober 2020 · 2 Inlägg

Felkoden jag får är "P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)".
Det är en nissan almera 1.8 från 01.

Myhran
1 oktober 2020 · 452 Inlägg

Jordsignalen från styrboxen torde du bara få när sonden skall vara aktiv, plusmatningen borde gå direkt till säkring, så brukar det generellt fungera, har du testat ”belasta” ledningarna med ex en 5w lampa och se om kontinuiteten fortfarande är bra?

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang