En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 841 Följare
  • 673 494 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 oktober
MeatWeed
3 juli · 7 Inlägg
#1301

Galet fränt hoppas du får till det som du vill


Berglund_89 skrev:
Kanske står tidigare i tråden, men hur många HK / NM ligger maskineriet på? Galet är det iaf lol

Kolla första posten i tråden wink

MaskinarN
27 september · 411 Inlägg
#1302

Det här var när jag monterade ihop den innan förra testkörningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a31b1fb8afc849bc16563f1ef9f88570.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aff8f2fd93ce9f478dd77b09310f4b8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ccf547b34eedca113a361862c629e8c8.jpg
Köpte även en ny servopump för den gamla har en rutten bottenplatta vilket gör att rotorn i motorn tar i huset och leder till kortslutning tongue Ska försöka svarva ett nytt sånt lock och använda den som primerpump till oljan, men till servot har jag en fräsch nu iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0e2e06b62eac1147b753be48bd2d1b2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-616efc3d6cd0ce6231aa8d555230ab89.jpg
Och så blev det provkörningen som jag lade upp sist
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-00780f9549efeb42f0d6dd6064b0de03.jpg
Växeln kräkte dock olja överallt och det visade sig varför när jag rev igen roll
Hade inte tänkt på att bara halva pinnen gick fritt, så den blev ihoptryckt när jag skruvade dit adapterplattan, rejält hål i den också, men blev ändå en springa som oljan läckte ut ur.
Slipade till pinnen lite så den skulle sluta tätt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-88d1153b90c9787add5f69ff5a1129d8.jpg
Börjar se använd ut big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-573c7645e3dd7b809fb0a82bd4e560db.jpg

MaskinarN
27 september · 411 Inlägg
#1303

Gjorde ett försök att modifiera regulatorn och slippa pulseringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7d11eb690f412086c453b94b0770c28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ea6991465725661f1a04f14728f802a6.jpg
Fjädern spänns upp till kanske 70-80% vilket gör att gaspådraget inte kan öka mer än pedalen rör sig. I orginalutförande kan motorn i princip ge full gas även om man inte rör pedalen, om varvtalet sjunker under tomgångsvarv.
Om man gasar mer än förspänningen (70% gas, 1400-1600 varv) börjar regulatorn fungera som vanligt, alltså finns varvstoppet kvar, vilket var ett krav. Jag kan eventuellt öka förspänningen sen om det verkar fungera bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-123bbb0d88054a8569a8393084f9626d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4b09a339cba4669653f295b148547032.jpg
Och det fungerade faktiskt rätt bra. Den svarar betydligt lugnare på gaspådrag nu. En nackdel är att tomgången är borta, och det funkade inte riktigt att ställa en fast tomgång på pedalen, den ökar eller minskar i varv långsamt oavsett inställning. Så det skulle behövas en tomgångsfjäder som kan reglera det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b12a9fab815ff6ab1e14753999773dc3.jpg
Köpte även luftfilter till den, 3,5" big_smile Tänkte det var bäst innan jag suger in ett spännband i den här motorn också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f3a6f22a5ba92e075d329d271a28c9ce.jpg
Sen blev det början till en oljetank, 3 mm stålplåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-fe0fd9eeb4ee58c06b900be17d945c4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9ca10b5bd948a7421a6b9d75f885210a.jpg
Fick hamna precis framför kylaren. Jag har tidigare haft fungeringar på att använda ramen som oljetank, men då hamnar ytan lägre än inloppet i pumpen så det kändes lämpligare att göra såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0f532993f0aff40a9021a919f28cd074.jpg
Den sitter ganska högt så jag tänker mig att kylaren får luft underifrån ändå. Det är fritt lopp från frontens grill under tanken. Primerpumpen ska sitta i botten på tanken, så jag behöver svarva en adapter till den.
Med tiden kan det bli kylare i skuffen istället eftersom jag inte tror storleken räcker.
Utrymmet framför oljetanken ska dieseltanken ta upp, och den ska då bli så stor som möjligt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-87d63479af646dd57d898f21a4b2af4b.jpg
Läcktestade och tätade med TIG:en.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d4f1a72f29d528ef65fe607234ca992f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-03ea3e8f37fe4c0392be6496c4db59b3.jpg
Blev även lite bafflar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0a3a73d75d6add42249442bed197be7b.jpg
Och började svarva nipplar, blir in och ut till oljepumpen, stort hål med adapter till primerpumpen och två små nipplar till läckledningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d4549f85df0bbe24a14ac8ee366563ec.jpg
Till expansionskärl och dieseltank tänkte jag använda aluminium istället, och kanske även oljetanken då jag inte blev helt nöjd med resultatet.
Och då måste jag ju lära mig TIG:a aluminium först, så jag har gjort lite försök på det, inte det lättaste kan jag meddela roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9ec200d5a788eb34c6a116c6131bd18f.jpg

MrCrankyface
27 september · 305 Inlägg
#1304

Känns som den vänstra kanske kan läcka lite. lol

Så otroligt bra kämpat med detta projekt!

Jag är inget proffs på TIG men om stål är känsligt så är aluminium myyycket värre.
Ytterst viktigt att slipa av oxidskiktet och använd gärna aceton på en trasa för att torka riktigt rent.
Passningen på bitarna som ska svetsas ihop är mycket viktigare än med stål, gärna kontakt mellan stycke längs hela sömmen.
Superviktigt att man låter "pölen" bli ren innan man börjar mata i 'filler'.
Så tänd TIGen och titta noggrant så att det smälta materialet blir nästan spegelblankt innan du faktiskt kör vidare.
Det är mycket lättare att se detta beteende om man provar på en bit plattstång först. smile
Fotpedal är nästan ett måste(enligt mig..) då man kontinuerligt behöver justera strömstyrkan, man kommer till en punkt där biten blir mättad med värme och då behöver man verkligen backa av på strömmen.
Testa även justera AC balansen ifall du har problem med att få en ren svets, ser ut som den högra inte riktigt rengjort ordentligt.

Senast redigerat av MrCrankyface (27 september )

vEight Baronen
27 september · 1 092 Inlägg
#1305

Håller med föregående talare. Sen ska man ha en rostfri stålborste att rugga av med precis innan och den får BARA användas till det för den blir kontaminerad om man använder den till något annat och det märks direkt 🙂

I brist på macka får man äta limpa.
MaskinarN
28 september · 411 Inlägg
#1306

MrCrankyface skrev:
Känns som den vänstra kanske kan läcka lite. lol

Så otroligt bra kämpat med detta projekt!

Jag är inget proffs på TIG men om stål är känsligt så är aluminium myyycket värre.
Ytterst viktigt att slipa av oxidskiktet och använd gärna aceton på en trasa för att torka riktigt rent.
Passningen på bitarna som ska svetsas ihop är mycket viktigare än med stål, gärna kontakt mellan stycke längs hela sömmen.
Superviktigt att man låter "pölen" bli ren innan man börjar mata i 'filler'.
Så tänd TIGen och titta noggrant så att det smälta materialet blir nästan spegelblankt innan du faktiskt kör vidare.
Det är mycket lättare att se detta beteende om man provar på en bit plattstång först. smile
Fotpedal är nästan ett måste(enligt mig..) då man kontinuerligt behöver justera strömstyrkan, man kommer till en punkt där biten blir mättad med värme och då behöver man verkligen backa av på strömmen.
Testa även justera AC balansen ifall du har problem med att få en ren svets, ser ut som den högra inte riktigt rengjort ordentligt.

vEight skrev:
Håller med föregående talare. Sen ska man ha en rostfri stålborste att rugga av med precis innan och den får BARA användas till det för den blir kontaminerad om man använder den till något annat och det märks direkt 🙂

Bra tips! Fotpedal har jag ingen dessvärre, men jag har helt klart märkt att det blir bråttom som faan när biten är varm lol
Ska se om jag kan fixa en sådan.

Hade en del problem med att det ville smälta under ytan innan den blev blank, kanske är rengöring/AC-balans som spökar där? Rinner iväg som en seg blobb..

Hade varit gött att kunna få ihop det hyfsat, snyggt med alu, och man slipper lacka cool

MrCrankyface
28 september · 305 Inlägg
#1307

Att det smälter "under ytan" är ett typiskt tecken på att du inte slipat bort oxidlagret.
Oxiden som automatiskt bildas på aluminium(reagerar på luft) smälter vid typ 2000c medans aluminiumet smälter redan vid 700c.
Därav effekten av smält aluminium som hålls ihop av skalet!
Jag var riktigt förvirrad av dessa fenomen när jag började ...  lol

Ska man vara riktigt pedant, vilket jag kan lova underlättar för dig sen när du ska svetsa ihop sakerna, så följ detta:

1. Avfetta/rengör med typ aceton och trasa.
2. Slipa av ytan med t.ex roterande rostfri stålborste.
3. Avfetta igen specifikt där du ska svetsa, man kan gnugga rätt ordentligt och fortfarande få bort skit..
4.Svetsa!

Gör du steg 2 innan steg 1 så kommer du bara trycka ner fett och smuts i aluminiumet, vilket blir nästintill omöjligt att bli av med sen.
Använder du inte en rostfri stålborste, eller använder en rostfri stålborste som du använt på andra material så får du samma problem = andra material och skräp nertryckt i aluminiumet.

AC balans är viktigt men har du inte gjort steg 1 och 2 så kommer ingen mängd AC balans hjälpa.

För mig som amatör... Kör jag utan pedal så kan jag bara köra VÄLDIGT korta bitar innan biten måste kylas ner igen vilket både sabbar arbetstempot(som om inte TIG är långsamt nog) och riskerar att skita ner biten.
Större bit = mer termisk massa = möjlighet att köra lite längre.
Men hade definitivt rekommenderat att införskaffa en pedal alternativt lära dig pulsa på avtryckaren, det blir lite som att springa ner för en väldigt brant nerförsbacke annars...

Senast redigerat av MrCrankyface (28 september )

MaskinarN
1 oktober · 411 Inlägg
#1308

Blev inbjuden till en liten träff med traktorer och tändkulemotorer ett par kilometer bort, så fixade så jag kunde dra den med traktorn big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f10569c0179240c19a5687b6049f75f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9297ff851c5d07d9b2d92a4825b0bcaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b66f6fd3f16a57e57787857e5637f072.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5eddf92611d136e772449e8d1fdf6571.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d0f6932516fcc17d3822e5c41134c90b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1096a7749243cdf2d8f612a946d99c18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aaa236bd9e054b75923bed1d3f9bd6e6.jpg
Fick ta stöd så långt fram som möjligt på rambalkarna. Den sitter skruvad på undersidan av framvagnsbalken och på de här stöttorna, så den går att ta bort om man behöver plocka framvagnen eller om man inte vill ha ett mordvapen i fronten tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6e25f095e83389d47ca0027e82338680.jpg
Fick ta upp hålet lite pga vinkeln, och det blev lite lite material kvar i "öglan" så får lägga till nåt där vid tillfälle. Men annars funkade det fint och jag kom till och från träffen utan problem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a14b52aaae7ccc26cd10fa565b7a7172.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6340e820b078255e2d9fb77a4d830d0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5e4ff47b6993393d4e6e46719afcfdde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c678037b78a27e4b81d322d5ade68607.jpg
Blev två uppstarter på plats, så nu tänkte jag riva och kolla så inget har lossnat. Om skruvarna som håller mässingsringen har lossnat tänkte jag popnita dit den istället med försänkta stålnitar.

Provade även svetsa en runda till, körde med rampning och pulsa knappen, det funkade bättre. Lade även plåten så den överlappade istället för att mötas jämnt, vilket gjorde det mycket lättare att få det att rinna ihop. Ska prova slipa kanten 45 grader nästa gång och se hur det går. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4bf7cb01ad96b833dcb47f56b8308049.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang