Audi a4 1.8t 2002 går ryckigt och ojämt

drakgurra
8 oktober 2020 · 19 Inlägg

Audi a4 b6 1.8t

2002

22000 mil nästan exakt

Inga bakreljuddämpare

Hej, känns som att bilen beter sig illa när man gasar. Den går ryckigt ibland som att den får kraft sen tappar den och ibland får den väldigt lite men jämt och ibland går den precis som den ska.

Min tanke är att det kan ha med soppafilter, insprutning eller laddtrycket från turbon.

Enda som är bytt i min ägo är vevhusventilationen, har ägt bilen 2 månader isch.

Tacksam för svar MVH
Gustav

Marcus_89 Biltokig elektriker
8 oktober 2020 · 3 352 Inlägg

När byttes tändstiften senast? Kanske tom sitter lite löst, då kan det bli detta symptom. Enkel grej att börja kolla innan man går vidare smile

drakgurra
9 oktober 2020 · 19 Inlägg

Tändstiften är relativt nybakta gått 100mil ungefär

Mossan1
11 oktober 2020 · 2 823 Inlägg

Reglerventilen till Watergate som styr turbotrycket kan fela utan att tända motorlampa. Då går inte turbon in, och den är svag.  Ventilen kan ju fungera emellanåt, men inte alltid, tänker jag....

drakgurra
7 november 2020 · 19 Inlägg

Jag tänkte att soppa filtret kan vara igensatt med..?

Marcus_89 Biltokig elektriker
7 november 2020 · 3 352 Inlägg

drakgurra skrev:
Jag tänkte att soppa filtret kan vara igensatt med..?

Ja, det kan det vara. Är inte det bytt på ett tag så är det lika bra att göra. Kör du med original luftfilterbox? Kolla hur filtret mår. Så det inte ligger en massa skit där.

En tanke jag har med är om alla tryckslangar till tryckrören är hela? Om det är en spricka i dem så är det inte lätt att se, men när bilen bygger laddtryck så smiter det ut.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2020 · 13 742 Inlägg

drakgurra skrev:
Tändstiften är relativt nybakta gått 100mil ungefär

Ngk får jag hoppas.. annars har du nog problemet där smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang