Avtagbart drag, krånglar

Dalkulla76
11 oktober 2020 · 5 Inlägg

Jag har ett avtagbart låsbart drag och nu kan jag inte låsa upp det och ta av det? Helt igen rostat, har ni några tips på hur jag får bort låset så jag kan ta av draget? Fattar inte finessen med avtagbart drag, helt idiotiskt.

Svenska_bil
11 oktober 2020 · 218 Inlägg

För att en utstickande dragkrok är ful, därav avtagbart drag smile

Smörj, smörj och smörj. Flera dagar på raken. Funkar inte det så blir det våld.

Dalkulla76
11 oktober 2020 · 5 Inlägg

Då får det bli våld😇har smörjt rejält om å om igen😉

torsen
11 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Svenska_bil skrev:
För att en utstickande dragkrok är ful, därav avtagbart drag smile

Smörj, smörj och smörj. Flera dagar på raken. Funkar inte det så blir det våld.

Håller fullständigt med om att det är fult med fast drag.
Även "stumpen" från det avtagbara draget är vämjeligt.
Därför har jag infällbart drag på min Honda.
Syns inte  alls.
När hustrun besiktade Hondan i början på månaden frågade hon om det inte ingick kontroll av draget.
Har bilen drag, var besiktningsteknikerns kommentar?
Det såg jag inte.
Hustrun fick instruera besiktningsteknikern om hur man fäller ut- och in "kulan".

Även sonens BMW har "dold" draganordning.

Orsaken till att alla inte har infällbar "kula" är kostnaden.

Ett fast drag av fabrikat Steinhof, till Suzuki Jimny, kostar 890:- inkl frakt(om man passar på att köpa när alla erbjudanden sammanfaller, vilket de gjorde för mig förra månaden).

Till Honda kostade det infällbara draget ungefär 12.000:-.
Till BMW:n drygt 20.000:-.

Skönhet kostar!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Svenska_bil skrev:
För att en utstickande dragkrok är ful, därav avtagbart drag smile

Smörj, smörj och smörj. Flera dagar på raken. Funkar inte det så blir det våld.

För mig spelar det ingen roll om det är utstickande drag på en dailydriver. Även om det råkade sitta avtagbart drag på min Volvo. Nu vet inte jag hur länge TS har haft bilen men jag drar sällan nåt nu för tiden så jag har inte draget sitter på utan dragskyddet sitter där och jag smörjer då och då upp fästet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Christian S
11 oktober 2020 · 4 815 Inlägg

Dalkulla76 skrev:
Jag har ett avtagbart låsbart drag och nu kan jag inte låsa upp det och ta av det? Helt igen rostat, har ni några tips på hur jag får bort låset så jag kan ta av draget? Fattar inte finessen med avtagbart drag, helt idiotiskt.

för att man kanske inte vill ha en utstickande krok när man inte använder den?
och meningen är att man ska ha kuldelen liggandes inne i bilen när man inte använder den och inte låta den sitta på för då fastnar den med tiden vilket du nu har fått erfara.
så mitt tips är att när du fått av den (vilket du måste då den måste gå att ta bort på besiktningen) är att smörja upp den ordentligt och sedan lägga den inne i bilen i bagagen och montera på den när du ska använda den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Dalkulla76
12 oktober 2020 · 5 Inlägg

Så nu har vi lyckats få bort draget💃😃

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Dalkulla76 skrev:
Så nu har vi lyckats få bort draget💃😃

Bra!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kkinggkkongg
12 oktober 2020 · 56 Inlägg

Besiktningen brukar väl inte gå igenom om inte draget fungerar som det skall ?

Presidento Of World
12 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

kingkongg skrev:
Besiktningen brukar väl inte gå igenom om inte draget fungerar som det skall ?

Ju, den skall gå att ta av och sätta på lätt samt att låset funkar så den sitter fast och numera så även nyckeln och kolven i där funkar precis som det är tänkt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

kingkongg skrev:
Besiktningen brukar väl inte gå igenom om inte draget fungerar som det skall ?

Ju, den skall gå att ta av och sätta på lätt samt att låset funkar så den sitter fast och numera så även nyckeln och kolven i där funkar precis som det är tänkt.

Helt riktigt.
Bilprovningarna har blivit nitiska på gränsen till fanatiska på detta nu.

Nu har inte TS skrivit vad det är för bil men om profilbilden stämmer är det en Golf, då är det troligen ett Westfalia-drag och det är nog en av de sämsta konstruktioner jag har varit med om.
Det räcker nästan att tänka ordet "smuts" så sitter skiten fast.

Och tappar man bort nyckeln? Jamen välkommen in och låna vår nyckelknippa med 40(!) nycklar o testa vilken det ska vara, för att bara skriva koden på låscylindern, som andra tillverkare gör, det hade varit för enkelt.

Behöver du reservdelar till ett Westfalia? Kul för dig! Dammskyddet till låscylindern finns löst, that's it.
Behöver man något annat, typ låscylinder eller vred, så är det en ny kul-del á 4000kr-6000kr.

Braaaaaa.... 😑

Min Superb har tack och lov infällbart drag och det är en välsignelse.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
13 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Cuefa skrev:

Presidento skrev:

kingkongg skrev:
Besiktningen brukar väl inte gå igenom om inte draget fungerar som det skall ?

Ju, den skall gå att ta av och sätta på lätt samt att låset funkar så den sitter fast och numera så även nyckeln och kolven i där funkar precis som det är tänkt.

Helt riktigt.
Bilprovningarna har blivit nitiska på gränsen till fanatiska på detta nu.

Nu har inte TS skrivit vad det är för bil men om profilbilden stämmer är det en Golf, då är det troligen ett Westfalia-drag och det är nog en av de sämsta konstruktioner jag har varit med om.
Det räcker nästan att tänka ordet "smuts" så sitter skiten fast.

Och tappar man bort nyckeln? Jamen välkommen in och låna vår nyckelknippa med 40(!) nycklar o testa vilken det ska vara, för att bara skriva koden på låscylindern, som andra tillverkare gör, det hade varit för enkelt.

Behöver du reservdelar till ett Westfalia? Kul för dig! Dammskyddet till låscylindern finns löst, that's it.
Behöver man något annat, typ låscylinder eller vred, så är det en ny kul-del á 4000kr-6000kr.

Braaaaaa.... 😑

Min Superb har tack och lov infällbart drag och det är en välsignelse.

Instämmer!
Men hur länge fungerar ett infällbart "drag" utan service?
Har själv haft det i drygt 5 år utan problem.

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:

Presidento skrev:

Ju, den skall gå att ta av och sätta på lätt samt att låset funkar så den sitter fast och numera så även nyckeln och kolven i där funkar precis som det är tänkt.

Helt riktigt.
Bilprovningarna har blivit nitiska på gränsen till fanatiska på detta nu.

Nu har inte TS skrivit vad det är för bil men om profilbilden stämmer är det en Golf, då är det troligen ett Westfalia-drag och det är nog en av de sämsta konstruktioner jag har varit med om.
Det räcker nästan att tänka ordet "smuts" så sitter skiten fast.

Och tappar man bort nyckeln? Jamen välkommen in och låna vår nyckelknippa med 40(!) nycklar o testa vilken det ska vara, för att bara skriva koden på låscylindern, som andra tillverkare gör, det hade varit för enkelt.

Behöver du reservdelar till ett Westfalia? Kul för dig! Dammskyddet till låscylindern finns löst, that's it.
Behöver man något annat, typ låscylinder eller vred, så är det en ny kul-del á 4000kr-6000kr.

Braaaaaa.... 😑

Min Superb har tack och lov infällbart drag och det är en välsignelse.

Instämmer!
Men hur länge fungerar ett infällbart "drag" utan service?
Har själv haft det i drygt 5 år utan problem.

Tror Audi a6 C6 var först ut i VAG-familjen att ha dessa drag, 2004 som 2005 års modell.
Jag har hittills aldrig hört om någon som fått byta drag pga strul med mekaniken, annat än problem med strömmatningen till elektromagneten som låser draget i utfällt resp infällt läge, eller att tryckknappen för manövreringen har gått sönder.
I de fallen har det räckt med att reparera kablaget eller byta knappen så har enheten fungerat igen. 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Dalkulla76
3 mars 2021 · 5 Inlägg

Dalkulla76 skrev:
Jag har ett avtagbart låsbart drag och nu kan jag inte låsa upp det och ta av det? Helt igen rostat, har ni några tips på hur jag får bort låset så jag kan ta av draget? Fattar inte finessen med avtagbart drag, helt idiotiskt.

Jag glömde att skriva och berätta att det gick bra att besikta med draget fastän det inte är låsbart längre.

Brådhis * Voff voff *
3 mars 2021 · 10 245 Inlägg

Dalkulla76 skrev:

Dalkulla76 skrev:
Jag har ett avtagbart låsbart drag och nu kan jag inte låsa upp det och ta av det? Helt igen rostat, har ni några tips på hur jag får bort låset så jag kan ta av draget? Fattar inte finessen med avtagbart drag, helt idiotiskt.

Jag glömde att skriva och berätta att det gick bra att besikta med draget fastän det inte är låsbart längre.

Då gjorde faktiskt den besiktningsstationen fel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang