Crafter/speinter vibrerar kraftigt vid acc mellan 40-60kmh

Easyrider666
12 oktober 2020 · 13 Inlägg

Hej

Jag har en crafter som vid relativt kraftig acceleration börjat vibrera ordentligt. Ligger jag på konatant hasrighet känns vibrationerna bara något litet men vid acc så öjar de kraftigt. Det är upp till ca 60 max70 kmh som de känns för att sedan helt försvinna.

Bilen är bakhjuldriven. Alla hjulen är kontrollerae att de sitter fast.

Vad kan det vara för något??

mb_pucken
12 oktober 2020 · 5 087 Inlägg

Åtminstone på sprinter så har jag vart med om att stödlagret eller lagren beroende på kardarnens längd blir glappa eller mjuka och ger vibrationer vid gaspådrag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zzr9409209
12 oktober 2020 · 716 Inlägg

Tänkte säga precis samma sak...

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

+1 på det, vanligt att både stödlager och Hardy-skivorna mot både växellåda och bakaxel blir slitna, med vibrationer som följd.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Easyrider666
13 oktober 2020 · 13 Inlägg

Tack!
Är detta saker man byter utan att byta kardan?  Jag funderade på kardan, men ville inte skriva det för att ofärgat få höra åsikter härifrån. Jag var dock inne på att hela kardanen behöver bytas.  hur är det med knutkorsen, brukar de bli kassa?

hur kontrollerar jag ovan nämnda detaljer på bästa sätt?

Tack för hjälpen!

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Easyrider666 skrev:
Tack!
Är detta saker man byter utan att byta kardan?  Jag funderade på kardan, men ville inte skriva det för att ofärgat få höra åsikter härifrån. Jag var dock inne på att hela kardanen behöver bytas.  hur är det med knutkorsen, brukar de bli kassa?

hur kontrollerar jag ovan nämnda detaljer på bästa sätt?

Tack för hjälpen!

Vad är det för årsmodell/motor i den?
På nästan samtliga Crafters finns Hardyskivorna lösa, likaså mellanlagret.
Om så är fallet på din bil behöver du inte byta hela kardan.
En sak som också kan ge upphov till vibrationer är knutkorsen i ändarna på kardanstängerna.
De finns inte som lös detalj från VW/Mercedes men om du mäter upp dem finns garanterat motsvarande lösa knutkors från eftermarknaden!

Så länge Du inte skadat/böjt/på annat sätt gjort åverkan på själva kardanaxlarna borde de inte behöva bytas.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Easyrider666
13 oktober 2020 · 13 Inlägg

Byter man knutkors lätt eller är det jobbigt?

Easyrider666
13 oktober 2020 · 13 Inlägg

Det är en 2010a.  Motorn är oklar men 100kw enligt trafikverket.

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

En -10 med 136hk är en 2.5l 5-cyl.
Det går att byta knutkors själv men man vill gärna ha tillgång till en verkstadspress.
Det görs med kardan bortplockad från bilen.
Du kan ofta se och känna på knutkorsen om du får upp bilen på en lyft. Tar du tag i kardan med händerna och vrider den så kan du se hur knutkorsen rör sig, de ska vara stumma. Är det glapp i själva korsen är nållagren slut och knuten blir inte 100% centrerad = vibrationer.
Kika t.ex på denna YT-video som förklarar vad som blir galet och hur man åtgärdar det smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Easyrider666
13 oktober 2020 · 13 Inlägg

Tack för infon!
Räcker det med att pressa grejerna på plats? Jag tittade snabbt igår på en video, då svetsade man korset så det fastnade.  jag har tillgång till det mesta i verkstadsväg, men frågar än om jag orkar att fixa det.  Jag skall lyfta och kolla efter det tips jag fick. Tack allesammans!

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Har du verktyg så kan det säkerligen gå, har aldrig testat själv dock smile

Tala gärna om hur det går!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Easyrider666
13 oktober 2020 · 13 Inlägg

Såg nu att du hade vidarebefordrat en videolänk, jag tittar på den! Tack

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Easyrider666 skrev:
Såg nu att du hade vidarebefordrat en videolänk, jag tittar på den! Tack

👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Snurriis
13 oktober 2020 · 761 Inlägg

Har en 2015 crafter och innan det en - 13 och när jag skulle byta till den nyare och lastade ur all verktyg m.m ur bilen så stutsade hela bilen i all hastighet över 30km/t och kan säga det efter den turen på ca 2mil var något speciellt XD

Visade sig senare vid verkstads besök att stödlagret var helt slut och påväg att brisera och den som gjort att det ej vobbla tidigare var enligt mekanikern att bilen var fullastad med verktyg.

Utmarks-Loke
13 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

Cuefa Ain't no place like home...
14 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
14 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Cuefa skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Aha, ja det förklarar saken. På bilar med delad bakaxel har de förstås satt grejerna i den vinkel som minst sliter på knutkorsen.

mb_pucken
14 oktober 2020 · 5 087 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Cuefa skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte väldigt sällsynt med dåliga knutkors på dagens bilar? Jag har aldrig bytt något, och ingen jag känner heller, utom på terrängbilar då. Däremot stödlagret och hardyskivan blir ju dålig ibland

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Aha, ja det förklarar saken. På bilar med delad bakaxel har de förstås satt grejerna i den vinkel som minst sliter på knutkorsen.

På Nissan Navara är det tvärt om. Där är dåliga knutkors mycket vanligare på främre kardarn än på bakre. Trotts att den har stel bakaxel och individuell framvagn.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cuefa Ain't no place like home...
15 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Cuefa skrev:

I stort sett bara bilar med stel axel som får problem som det verkar, de flesta 4wd bilar har ju individuell hjulupphängning och det verkar lugnare för övriga drivlinan när diffen sitter fast monterad.
Craftern har ju en stel bakaxel, Amarok lika så.
På dessa är taskiga knutar inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas i dagens moderna samhälle smile

Aha, ja det förklarar saken. På bilar med delad bakaxel har de förstås satt grejerna i den vinkel som minst sliter på knutkorsen.

På Nissan Navara är det tvärt om. Där är dåliga knutkors mycket vanligare på främre kardarn än på bakre. Trotts att den har stel bakaxel och individuell framvagn.

Minsann.
Man lär så länge man lever 👍🏼😃

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Boyum
23 juli 2023 · 2 Inlägg

Har precis samma problem på vår Crafter. Kollade klippet från Chrisfix, så jäkla grymt. Ska beställa knutkors och byta så fort jag hinner.

Hur långt vågar man köra med dåliga knutkors? Missljuden kom för drygt 30 mil sedan. Vi befinner oss i Tyskland och har ca 100 mil hem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang