Mondeo 2003 tungstyrd

Smurfen40
lördag 21:38 · 621 Inlägg
#1

Hej
Köpte en Mondeo 2003 igår och tycker den är rätt så tungstyrd.
Olja finns i servon.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
lördag 21:41 · 4 852 Inlägg
#2

Ja, då får du som jag, kolla lufttryck, camber och toe.in, till att börja med..
Men du funderar nog på om det är servon förstås..

Senast redigerat av axxet (lördag 21:42)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Mack Forum- och sitemoderator
lördag 22:49 · 24 910 Inlägg
#3

Hur "tungstyrd" är den?
Märks det att den trots allt fungerar eller går det übertungt?
Vissa är rätt så tungstyrda trots så kallad servo.
Fiat Fiorino till exempel, är ett as att styra runt.

Sitter remmen på plats?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Smurfen40
lördag 23:32 · 621 Inlägg
#4

Mack skrev:
Hur "tungstyrd" är den?
Märks det att den trots allt fungerar eller går det übertungt?
Vissa är rätt så tungstyrda trots så kallad servo.
Fiat Fiorino till exempel, är ett as att styra runt.

Sitter remmen på plats?

Det märks att den fungerar men tycker den fungerar på typ halvfart.
Tänkte åka till en bilfirma och prova en likadan som dom ändå ska sälja så vet jag ju.

Smurfen40
lördag 23:35 · 621 Inlägg
#5

axxet skrev:
Ja, då får du som jag, kolla lufttryck, camber och toe.in, till att börja med..
Men du funderar nog på om det är servon förstås..

Kollat lufttrycket och satt det på 2,5 runt om,låg på 1,5 innan.
Ja jag är lite inne på servopumpen faktist.
Kan ju kanske börja med en spolning

Smurfen40
söndag 09:19 · 621 Inlägg
#6

Uppdatering.
Såg nu att det var röd servoolja i den och det ska vara grön.
Kanske ett samband??

Smurfen40
söndag 09:38 · 621 Inlägg
#7

Uppdatering.
Såg nu att det var röd servoolja i den och det ska vara grön.
Kanske ett samband??

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
söndag 09:43 · 12 363 Inlägg
#8

Smurfen40 skrev:
Uppdatering.
Såg nu att det var röd servoolja i den och det ska vara grön.
Kanske ett samband??

Varför 2 likadana inlägg med 20 minuters mellanrum?
Är nivån rätt på max/min samt kall/varm?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Mossan1
söndag 10:25 · 23 Inlägg
#9

Är du helt säker på att oljan verkligen  är röd, och inte mer svart-brun?

För gröna CHF oljan som tex Volvo har, blir svart-brun med tiden.
Ford var ju i samma sfär som Volvo vid den tiden.

Senast redigerat av Mossan1 (söndag 10:31)

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
söndag 10:48 · 12 363 Inlägg
#10

För att vara säker så kan man suga ur så mycket man kan av den gamla oljan och fylla på med ny rätt olja samt lufta ur genom att styra från ände vänster till ände höger några gånger. Kanske det hjälper.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Smurfen40
söndag 10:55 · 621 Inlägg
#11

Vettemannen skrev:
För att vara säker så kan man suga ur så mycket man kan av den gamla oljan och fylla på med ny rätt olja samt lufta ur genom att styra från ände vänster till ände höger några gånger. Kanske det hjälper.

/Benny

Har iallafall köpt 2 liter av rätt olja.
Tänkte ta loss returslangen och tömma ur systemet helt och i med rätt olja
Kan ju inte skada iallafall

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
söndag 10:57 · 12 363 Inlägg
#12

Smurfen40 skrev:

Vettemannen skrev:
För att vara säker så kan man suga ur så mycket man kan av den gamla oljan och fylla på med ny rätt olja samt lufta ur genom att styra från ände vänster till ände höger några gånger. Kanske det hjälper.

/Benny

Har iallafall köpt 2 liter av rätt olja.
Tänkte ta loss returslangen och tömma ur systemet helt och i med rätt olja
Kan ju inte skada iallafall

Absolut inte, det kan bara bli bättre. Tänk på att nivån brukar vara olika beroende på om oljan är kall eller varm.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
xXSammy
söndag 11:49 · 5 879 Inlägg
#13

Mondeo MK2 ska ha WSS-M2C938-A

Röd automatlådeolja.

De/Dem
Smurfen40
söndag 12:19 · 621 Inlägg
#14

xXSammy skrev:
Mondeo MK2 ska ha WSS-M2C938-A

Röd automatlådeolja.

Är mk3 2003 års modell.
Märker även att den på tomgång försöker suga i sig luft på ett konstigt sätt.
Låter ifrån luftburken.
Filtret ser ändå okej ut

Senast redigerat av Smurfen40 (söndag 12:48)

granadadr
söndag 12:47 · 6 308 Inlägg
#15

Mossan1 skrev:
Är du helt säker på att oljan verkligen  är röd, och inte mer svart-brun?

För gröna CHF oljan som tex Volvo har, blir svart-brun med tiden.
Ford var ju i samma sfär som Volvo vid den tiden.

nja volvo å ford var kompanjoner EFTER mk3 meo började vid 2007 ca  på Mondeon

Smurfen40
söndag 12:51 · 621 Inlägg
#16

Har iallafall spolat systemet så rätt olja är i.
Kan det kanske vara så att den är lite tungstyrd i sig själv? Kanske bara en vanesak.
Är van vid saab och nu sist en Citroen c5.

xXSammy
söndag 13:26 · 5 879 Inlägg
#17

Smurfen40 skrev:

xXSammy skrev:
Mondeo MK2 ska ha WSS-M2C938-A

Röd automatlådeolja.

Är mk3 2003 års modell.
Märker även att den på tomgång försöker suga i sig luft på ett konstigt sätt.
Låter ifrån luftburken.
Filtret ser ändå okej ut

mk1 - 1994-2000
mk2 - 2000-2007
mk3 - 2007-2014

Facelifts inkluderat. :>

De/Dem
Smurfen40
söndag 15:01 · 621 Inlägg
#18

xXSammy skrev:

Smurfen40 skrev:

xXSammy skrev:
Mondeo MK2 ska ha WSS-M2C938-A

Röd automatlådeolja.

Är mk3 2003 års modell.
Märker även att den på tomgång försöker suga i sig luft på ett konstigt sätt.
Låter ifrån luftburken.
Filtret ser ändå okej ut

mk1 - 1994-2000
mk2 - 2000-2007
mk3 - 2007-2014

Facelifts inkluderat. :>

Saxat ifrån Wikipedia
MK1 (1993-1996) gick att få med fyrcylindriga bensinmotorer mellan 1,6-2,0 liter samt en diesel. En 2,5 liters V6 motor om 170 hk fanns också att tillgå. 4-stegs automat erbjöds till 2,0 och 2,5 - annars 5 växlad manuell. Modellen fick mycket bra kritik av motorpressen för dess köregenskaper, medan halvljuset ansågs katastrofalt dåligt och pekades ut som en säkerhetsrisk. Karossvarianter: Sedan, Halvkombi och Kombi.

MK2 (1996-2000) Modellen genomgick en större omdesign: Ny inredning, ny front med bättre strålkastare, ny akter, nya färger och nya fälgar etc. Kombivarianten är dock att skilja åt MK1 bakifrån, endast arrangemanget runt nummerplåten är omgjort. Fyrhjulsdriften togs ur sortimentet. 1999 presenterades ST 200 som var en prestandaversion av Mondeo. Sportigt chassi, 24V V6 på 205 hk, dubbla utblås och andra kjolar samt annorlunda inredning med Recarostolar.

MK3 I slutet av 2000 som årsmodell 2001 presenterades en helt ny Mondeo, som storleksmässigt gick förbi bilar som Volvo V70 och SAAB 9-5. Den kom att bli en ny måttstock för körglädje i övre mellanklassen och övertygade motorpressen i det mesta. Dock var kvalitetskänslan inte i klass med till exempel VW Passat, och 2,5 liters V6an som hängt med Mondeo sedan 1993 kändes inte lika pigg längre. Ford valde dock att behålla 2,5 liters sexan men kompletterade med en 3,0 liters V6 på 204 hk. Lilla V6an gick till skillnad från den nya V6an att beställa med 5-växlad "tiptronic" automat. Andra motoralternativ var en ny 2-liters fyrcylindrig motor på 145 hk vilken fick mycket god kritik, dock fick man nöja sig med den gamla 4-stegade automaten om man inte ville växla själv. Varefter kom nya motorer att läggas till i modellprogrammet; till exempel 1,8L bensin 125-130 hk, 2,0tdci diesel 90-130 hk och 2,2tdci 155 hk (se motorlista). Den sistnämnda knattrade mer än vissa konkurrenters tystare dieslar men gick desto bättre. Då ST 200 som lanserades sent i föregångarens livscykel blev en succé lanserade Ford redan 2002 en ST variant. Den kom att kallas ST 220 och innebar 226 hk och en V6 på 3,0 liter - först med 5-växlad låda, men redan 2004 fick den 6-växlad låda. ST 220 blev en riktig försäljningssuccé i Sverige med sitt överlägsna framträdande på vägen, och med ett pris som en snikutrustad V70. Karossvarianter: Sedan, Halvkombi och Kombi.

MK4 Den fjärde versionen kom under våren 2007, och lanserades bland annat i filmen Casino Royale. Den senaste Mondeon bygger på samma bottenplatta som nya Volvo V70 och S80. Detta är ett resultat av samarbetet mellan Ford och Volvo. Modellen kom aldrig att presenteras i någon ST variant. Karossvarianter: Sedan, Halvkombi och Kombi. Sedanen var längre och dyrare än halvkombin och var tänkt att locka de som saknade en modern Scorpio/Granada. Dock sålde inte sedanen som Ford hade hoppats, och slutade successivt att tas in till Sverige. Med faceliftet 2010 togs den ur modellprogrammet, likaså i Tyskland - vilket ger indikation på att Ford gett upp lyxbilsköparna och koncentrerar sig på budgetbilar.

Kombin har något sämre besiktningsresultat än sedanversionen, vilket är normalt då kombibilar används mer som bruksfordon.

Mondeo tillverkas eller monteras i Fordfabrikerna i Belgien, Kina, Sydafrika,

Smurfen40
söndag 15:03 · 621 Inlägg
#19

xXSammy skrev:

Smurfen40 skrev:

xXSammy skrev:
Mondeo MK2 ska ha WSS-M2C938-A

Röd automatlådeolja.

Är mk3 2003 års modell.
Märker även att den på tomgång försöker suga i sig luft på ett konstigt sätt.
Låter ifrån luftburken.
Filtret ser ändå okej ut

mk1 - 1994-2000
mk2 - 2000-2007
mk3 - 2007-2014

Facelifts inkluderat. :>

https://www.vibilagare.se/alltom/ford/mondeo

granadadr
Igår 08:21 · 6 308 Inlägg
#20

xXSammy skrev:

Smurfen40 skrev:

xXSammy skrev:
Mondeo MK2 ska ha WSS-M2C938-A

Röd automatlådeolja.

Är mk3 2003 års modell.
Märker även att den på tomgång försöker suga i sig luft på ett konstigt sätt.
Låter ifrån luftburken.
Filtret ser ändå okej ut

mk1 - 1994-2000
mk2 - 2000-2007
mk3 - 2007-2014

Facelifts inkluderat. :>

ee nää mk1 93 eller 94-96
            mk2  97- 00 typ kan ej brytet på dem,
           mk3 typ 01- 07
           mk4 08-14
           mk5 15 å frammåt

Senast redigerat av granadadr (för 23 timmar sedan)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang