Trimmade bilar - Försäkring

Fadel
18 oktober · 12 Inlägg
#1

Hej!

Jag undrar hur det ser ut med trimmade bilar och försäkring. Till exempel Nissan GT-R 2012.

Ringde runt till en del försäkringsbolag, och alla nekar ersättning om bilarna är trimmade. (Inkl BilSportMc enligt handläggaren)

Hur försäkrar folk sina trimmade bilar?
Hur får dealerships sälja trimmade bilar med försäkring i kampanj hos försäkringsbolagen?

Senast redigerat av Fadel (18 oktober )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober · 13 149 Inlägg
#2

Folk försäkrar bilarna men talar inte om detta för FB. Är de ändrade/trimmade gäller inte försäkringen om nu bolaget i fråga ser detta. Helbilsgodkända bilar... Jag har själv en bil med vassare kammar och mappad. En sugis. Ska mycket till om FB ser att den är trimmad.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Fadel
18 oktober · 12 Inlägg
#3

Hybrid_ skrev:
Folk försäkrar bilarna men talar inte om detta för FB. Är de ändrade/trimmade gäller inte försäkringen om nu bolaget i fråga ser detta. Helbilsgodkända bilar... Jag har själv en bil med vassare kammar och mappad. En sugis. Ska mycket till om FB ser att den är trimmad.

Tack för svaret!

Men hur blir det om man hamnar i en olycka och försäkringsbolaget/verkstaden vill kolla på bilen osv?

Senast redigerat av Fadel (18 oktober )

Lucif3r
18 oktober · 449 Inlägg
#4

Om dom upptäcker att den är trimmad/ändrad så får du inte ett korvöre av FB.

Fadel
18 oktober · 12 Inlägg
#5

Lucif3r skrev:
Om dom upptäcker att den är trimmad/ändrad så får du inte ett korvöre av FB.

Ok! Så om jag har förstått detta korrekt så gamblar folk med deras bilar för extra prestanda (?)

Senast redigerat av Fadel (18 oktober )

Lucif3r
18 oktober · 449 Inlägg
#6

Typ så, ja.
Sen kan man såklart spekulera i hur vanligt det är att dom gör en sådan noggrann granskning av bilen.

Fadel
18 oktober · 12 Inlägg
#7

Lucif3r skrev:
Typ så, ja.
Sen kan man såklart spekulera i hur vanligt det är att dom gör en sådan noggrann granskning av bilen.

Tror att bilar som anses vara "lite dyrare" är i större chans att bli inspekterade då det omfattar mer pengar.

Men tusen tack för svaret!

Janneutanb
19 oktober · 7 162 Inlägg
#8

Finns det någon som faktiskt varit med om utebliven ersättning eller känner någon som blivit det pga ändring av bilen/motorn?
Jag har aldrig hört att det har hänt.

Fadel
20 oktober · 12 Inlägg
#9

Janneutanb skrev:
Finns det någon som faktiskt varit med om utebliven ersättning eller känner någon som blivit det pga ändring av bilen/motorn?
Jag har aldrig hört att det har hänt.

Det undrar jag också!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
tisdag 18:45 · 13 149 Inlägg
#10

Fadel skrev:

Janneutanb skrev:
Finns det någon som faktiskt varit med om utebliven ersättning eller känner någon som blivit det pga ändring av bilen/motorn?
Jag har aldrig hört att det har hänt.

Det undrar jag också!

Fast jag vet folk även här på garaget som torskat på Skenförsäkring och inte fått en spänn av FB vid skada. Men trimmat? Nix.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Fadel
tisdag 21:45 · 12 Inlägg
#11

Hybrid_ skrev:

Fadel skrev:

Janneutanb skrev:
Finns det någon som faktiskt varit med om utebliven ersättning eller känner någon som blivit det pga ändring av bilen/motorn?
Jag har aldrig hört att det har hänt.

Det undrar jag också!

Fast jag vet folk även här på garaget som torskat på Skenförsäkring och inte fått en spänn av FB vid skada. Men trimmat? Nix.

Kanske är skillnad på bilar av lite högre värde?

Är det någon här som blivit nekad försäkring med en trimmad bil av lite högre värde?

caromania Forummoderator
onsdag 07:39 · 9 017 Inlägg
#12

Har inte heller jag konkreta exempel förutom när fordonen varit involverade i illegala streetrace. Och det tycker jag är helt rätt, pysslar man med sådant ska bil konfiskeras och gärna en rejäl smäll till ägaren. Men om man med trimmad menar lite höjt laddtryck, annat avgassystem eller öppet sportfilter etc så ska det nog sitta långt inne att man drabbas vid en vanlig krock mellan bilar i trafik. Med det sagt, en sportbil som sticker ut med bur, släckare och fyrpunktsbälten lär nog granskas hårdare än en V70 turbo med osynliga 450hk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lucif3r
onsdag 12:54 · 449 Inlägg
#13

Visst är det så. Det är ju ofta väldigt svårt att bevisa att en bil är trimmad, speciellt om den varit inblandad i en krock och kanske är bortom räddning(och framförallt okörbar).
Det är ju inte så att dom lägger X antal timmar på att scanna igenom mjukvaran, öppna motorn, kontrollera att turbon är rätt osv osv.

Risken finns dock, men den är väldigt väldigt liten. Då är det extremt mycket större risk att man torskar på besiktningen mot att f-bolaget lägger ner den tiden vid försäkringsfrågor.

Vibben
onsdag 15:12 · 3 Inlägg
#14

Undrar vad som leder till att försäkringsbolagen inte vill leka med detta.
Finns det en lag som reglerar dem? I USA är det inget problemt att hitta försäkringsbolag som försäkrar bilar med alla möjliga förändringar exkl vissa olagliga som nitro är i vissa stater.

Den främsta anledningen till att besiktningen kan falla är väl för att bilen/motorn registreras efter miljöstandarder och skatten bygger på det bland annat?

Men vad bryr sig bolagen om det egentligen?
Varför är de ovilliga att öppna upp för en dyrare försäkring med trim? Det är väl bara att anpassa kostnaden till risken? Hade säkert funnits kosing att tjäna för dem.

Senast redigerat av Vibben (onsdag 15:19)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
onsdag 16:06 · 10 284 Inlägg
#15

Problemet som blir är att försäkringsbolaget inte bara ska se om  den är trimmad.. utan att bilen körts så längre än 1månad.. det är nämligen tiden man har på sig från man gjort en ändring tills dess att den måste genomgå en registreringsbesiktning..   finns ingen lag som förbjuder trimmning av bilar.    problemet ligger enbart i att avgasproven som bilen genomgick när den tillverkades sätts ur spel och man måste göra en ny sån för att kunna registrera bilen med den nya effekt = omöjligt för en privatperson.  men det gör helt enkelt att bilen är laglig i 1månad utan registreringsbesiktning.  och försäkringen ska med andra ord gälla oavsätt.  men det kräver så klart att bilen inte körts längre tid än så trimmad..  svårt att bevisa ibland ibland blir det lättare smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
D12
onsdag 17:53 · 46 Inlägg
#16

beror ju helt på vad som har hänt

att du krockar med annan bil kan det inte ha nått med trimmet att göra
men om motorn pajjar och du försöker få hjälp av försäkringen så kan dom ju neka dig
när verkstan ringer och berättar för dom

Vibben
onsdag 18:10 · 3 Inlägg
#17

Har också hört det som D12 säger men det var ett bra tag sen så jag ville inte skriva nått. De har ju alltid argumentet att "du trimmade din motor så det är ditt fel" men det är svårt för dem att argumentera att anledningen till att du backade in i en annan bil på parkeringen är för att din motor (som fungerar felfritt) är trimmad.

Krockar du så att det är en total förlust så har du nog annat att oroa dig över och bevisbördan ligger helt på dem att den var trimmad. Så skulle de kolla up varje motor så skulle det vara en förlust för dem då de flesta inte trimmar. 

Lyckas de dock etablera/få reda på att du trimmat den så kan du säkert käfta emot och säga att olyckan inte hade något med motorn att göra. Men hos vem bevisbördan där ligger, det vet jag inte!

Senast redigerat av Vibben (onsdag 18:13)

Lucif3r
onsdag 19:12 · 449 Inlägg
#18

Det dom(f-bolagen) har att luta sig emot är att den trimmade bilen inte är vad dom försäkrade, och därav gäller inte försäkringen på den trimmade bilen.
Exakt hur ofta, om någonsin, detta används i praktiken låter jag vara osagt.

Utmarks-Loke
torsdag 14:58 · 3 351 Inlägg
#19

Så vitt jag förstår måste trimningen på något vis ha orsakat olyckan för att försäkringsbolagen skall kunna vägra betala. Men det kan säkert bli svårt att bevisa för eller emot, och sånt kan sluta i domstol. Det kan även bli så att en del av ersättningen kan nekas.

trubbelturbo
torsdag 22:25 · 1 174 Inlägg
#20

Ponera att man har en ombyggd/trimmad bil och orsakar en olycka med denna, exempelvis krockar med en annan bil.

Skulle mitt försäkringsbolag kunna kräva mig på ersättning för skadorna på den bil jag krockar med? (alltså de skador som trafikförsäkringen täcker). Med tanke på att den bil jag faktiskt kör skiljer sig ganska mycket tekniskt sett ifrån den bilen som jag har försäkring för så att säga?

¯\_(ツ)_/¯
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang