Drivaxel volvo 850 t5

c1assic
21 oktober 2020 · 34 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88037/88037-88a7b1df73eca590dbd0b22e4a08c0b8.jpg
Jag beställde nya drivaxlar till min gamla volvo 850 t5. Fick hem dom och monterade och var väldigt noga med att få i dom i lådan med låsringen osv... har gjort det flera ggr förr på andra bilar..

efter ett litet gaspådrag smäller det till i hela bilen och den slutar driva. Tänker ju direkt att det har med drivaxlarna att göra, så fick dra hem bilen för att sedan demontera, visar sig då att jag rensat splinsen på vänster drivaxel, den som är närmast växelådan!! det precis efter låsringen,

började mäta väldigt noga med den gamla mot den nya, finner inga avvikelser tills jag trycker ihop båda, då visar det sig att den nya kan sjunka in ca 1,5 cm mer än den gamla,

Tror ni här på forumet att det är det som orsakat att den har "poppat" ut en liten bit för att sedan rensat dom inre splinsen?

Senast redigerat av c1assic (21 oktober 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2020 · 13 644 Inlägg

den har bevisligen inte legat i botten där den ska ligga.  annars hade den inte naggat längst ut.. har du verkligen fått rätt drivaxel?   det skiljer mellan automat och manuell och åt ena hållet blir drivaxeln för kort om jag inte minns fel..  dom passar perfekt i övrigt men längden är fel och då hoppar den lätt ur som det bevisligen gjort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Dethär visar ännu en gång att man MÅSTE jämföra kritiska byten annars råkar man på problem..
Jag fick mig själv en läxa med höger bärarm på v50:n härförleden så kan bara uppmana till innehållet i översta meningen..
Man kan knappt tro att någon mm skillnad kan göra så mycket..sad

Senast redigerat av axxet (21 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
c1assic
22 oktober 2020 · 34 Inlägg

Med skjutmåtten stämmer allting överens ! Men Det ändå jag inte gjorde var att trycka ihop axlarna ! Men den har väl varit för kort... Finns väl egentligen inget annat svar.. Så har väl fått in den sedan när jag spände dit den över navet har den kommit ut den lilla biten.. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang