Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.
  • 101 Följare
  • 96 196 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 november
Lucif3r
12 september · 539 Inlägg
#341

Så mycket detalj jobb... Kommer du ens våga köra bilen när den är klar? tongue

martinhejdesten
16 september · 318 Inlägg
#342

Tackar för peppet stingray-ragge! Sakta men säkert. Har gjort en liten "to do"-lista med de närmst förestående sakerna som behöver göras. Den där listan blev ganska lång. Och känner jag mig själv rätt så lär den bli betydligt längre innan vi är i mål.

Det blir en hel del detaljarbete, precis som Lucif3r nämnde. En sak har jag lärt mig från min uppväxt, ska man göra något så ska man göra det ordentligt. Det har tagit mig till elitidrottande i två olika sporter med SM-, EM- och VM-medaljer. Numera jobbar jag med egen reklambyrå med många välkända varumärken. Och kojan... hantverket och noggrannheten sitter i detaljerna. Och bilen ska förstås rulla på vägarna! Ut på fotouppdrag, inspirationsresor och möten med kunder och leverantörer. Blir ju en slags reklambil.

I väntan på den beställda tändfördelaren (begagnad) så figurskar jag balkhöljena i nya plåtark. De vita tvärgående balkarna där jag monterat stolarna i ser lite risiga ut med svetsskarvar, diverse hål och lite bucklor. Tidigare gjorde jag mallar i kartong och idag så tog jag fram både vinkelslip och nibbler. Den där nibblern är en nyinköpt historia. Den är säkert bra, men jag får nog köra lite mer för att lära mig den ordentligt, eller helt enkelt låta bli att köra den med en hand och samtidigt hålla kameran med den andra handen, haha! Slipade förstås alla vassa kanter och inom kort ska dessa "höljen" bockas till, grundas och lackas vita. Jag kanske klämmer in en tunn liten dämpmatta mellan den befintliga balken och detta nya balkhölje.

Förhoppningsvis kommer tändfördelaren imorrn. Ska bli spännande att se ifall denna modell kommer att göra susen.

Reglaget aka "knoppen" till huvlåset är nu monterat dolt under instrumentpanelen. Och fjädermekanismen vid själva låsningen är också på plats. Glipan mellan front och motorhuv ser riktigt bra ut. Och nu när huvlåset fungerar kan jag äntligen montera dit grillen! Men inte idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6bea5f5b4586a8b47120d40facf892ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3855e4d0daeeee7119038b6e1620b44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8cb7b8df3a0ac25f2e627e3afdb4d972.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-076c1db9e22e87807a25631985e97316.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a696c449f61208deb9d1ea7d86007f40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-99e6bffb7790a0212ee753d929288e14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f95b247e0df7a12fad13ecea43e6b612.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1fff96d4d08055a65581b656c52529f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a5dadb6adf71f7618947b620ab482b6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (16 september )

martinhejdesten
17 september · 318 Inlägg
#343

Ibland är man dum. Ibland är man dum två gånger. Igår körde jag ju med nibblern, med foppatofflor på, jösses vad vassa spån det drösslade. Hyfsat oskönt att försöka gå på trampdynan när en sådan jäkel sitter djupt inborrad i foten. Och ikväll borrade jag i plattjärn. Med foppatofflor på fötterna, igen. Jösses. Att man inte lär sig!

Nåja, det kom ingen tändfördelare med posten idag, så jag gav mig på burfästet till sidebaren. Ni vet ju sedan innan att sidebaren sitter tajt inpå bilens B-stolpe, så pass mycket att hela sidan på bilen lär pressas ut när jag rätar på sidebaren för att rikta den in till det främre fästet. Originalfästet består utav två böjda plattjärn som ska gå runt burstolpen, men jag är nu tvungen att förskjuta fästet inåt mot stolen och göra en ny variant utav det ena fästet för att få distans till B-stolpen. Så jag gjorde en snabbmall i tunn plåt och sedan böjde jag till motsvarande i 5 mm plattjärn, borrade och kapade till rätt längd.

Testmonterade burfästet illa kvickt och det satt riktigt bra! Och så tillbaka på det igen. Är ju tvungen att göra ett nytt fäste för sidebaren på förarsidan också. Och nu var man minsann varm i kläderna. Och borret med. För varmt. Bara att kassera men löste det på annat sätt och nu har jag alltså två nya fästen. Slipas, grundas och lackas i helgen. Längden på förarsidans sidebar ska kapas till rätt längd och sen är de också klara. Nice.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea1cdd1cb6857ce61db1b43fc8256529.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54874aabf9f2fbaf4036d62bfa5a9c7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c95189385d716ea167b41098ca996a3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6e32782ce6ab42ee87cdacee7dc0ea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2717b2ba42c24bf2399dca739733ee48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4717caec84bf09ce833bf7e7d298b35b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (17 september )

Lucif3r
17 september · 539 Inlägg
#344

Hehe ja, skräpet som blir av nibblandet är inte vidare skönt. Jag har inte foppatofflor på mig, men likväl letar sig skiten in i skorna tongue

martinhejdesten
24 september · 318 Inlägg
#345

Jag tänker inte publicera en bild denna gång och skriva "Varning för starka bilder". Men tänk er ett virtuellt fubickfinger. Ett stort sådant. Riktigt stort. Tack Postnord för att ni inte lyckas med det enda ni ska göra enligt er affärsidé – transportera ett paket från A till B. Nu är det puts väck och Postnord rycker bara på axlarna. Inte nog med det, de har slarvat bort 10 andra paket från samma bildemonteringsfirma samma vecka. Jösses.

Bildelsfirman ska reklamera det hela men det är för närvarande 4 veckors väntetid hos Postnord innan de påbörjar någon utredning om vad som har hänt.

Så, det blir till att än en gång söka efter tändfördelare. Finns ju inte många som passar så att säga. Synd att sådant här händer när Andreas har hittat exakt rätt modell. Jag ska kanske köra och hämta den för att vara säker på att ingen A-till-B-firma slarvar bort paketet igen.

Senast redigerat av martinhejdesten (25 september )

Lucif3r
24 september · 539 Inlägg
#346

Ja, postnord är pinsamma....

martinhejdesten
25 september · 318 Inlägg
#347

Äntligen fredag! Igår var det sensommar och jag avrundade kvällen med en kort golfrunda. Idag däremot är det ruggigare än ruggigast. Såg därför fram emot en skön kväll med familjen. Avslutade arbetsdagen och då...stack frun iväg på AW, äldsta dottern skulle övernatta hos en kompis och yngsta dottern stack iväg på party. Så det blev en skön kväll utan familjen. Jaha, men...

...pang på det bara! Kapade förarsidans sidebar och kapade även distanser utav stålrör som ersätter ett gäng brickor. Slipade dessa distanser men även de nya fästena till sidebarsen. Rostskydds- och primerlackade också dem påpassligt nog. Imorrn lackas dessa delar mattsvarta för slutmontering kort därefter.

Och mitt under ett distansmöte knackade det minsann på dörren. En person som jag inte kände igen, med blå outfit. Postnord! Eh? Nej. Jo. Det visade sig att en utav tändfördelarna som jag i all hast beställde igår var ivrig att komma till sin nya ägare. Bra jobbat Postnord! Högt och lågt från deras sida. Det kommer en tändfördelare till, för skulle denna som jag fick idag inte vara rätt så är kanske den andra det. Hursomhelst, den såg inte alls ut som de två andra jag hade (den blästerkasserade samt den som satt i vid provstart av bilen), men enligt Andreas så kan det vara mitt i prick trots allt. Vi får se helt enkelt.

Trevlig fredagkväll på er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b453f04667c408c5a45e2a588be445b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a3e2cfb1ef1ff9c66de786e352da460.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44ac70c5c79638834d618b67c4aa2856.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04b215e01095430e0e3456c06106791c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b1574468670bcca9063e48ca34f78a87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-db112d4ad880d4c3b486c95162cb729d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (25 september )

martinhejdesten
2 oktober · 318 Inlägg
#348

Ibland ser man inte skogen för alla träd. Jodå minsann, ibland är man bra blind. Särskilt när saker och ting man faktiskt behöver finns mitt framför näsan på en.

Här kommer en lång story något förkortad. Ta ett djupt andetag...

För fyra år sedan fick jag en idé om att plocka in kojan i företaget. Tänkte renovera originalmotorn som jag dessvärre hade skurit och frågade en motorverkstad i närheten som skulle ha 40 000 kr för totalrenovering. Jag har ingen aning vad sådant kostar men tyckte där och då att det var för mycket, särskilt för original 35 hk. Farsan nämnde att syrran hade en Suzuki Swift med motor som inte gått särskilt långt och som dessutom passade i kojan. Tyckte att 75 hk lät frestande, dessutom med 95 oktan och 5 växlar (kontra kojans 98 oktan och 4 växlar). Fick nys om att motorn även fanns GTi-modell på 105 hk. Oh, I'm listening... åkte till Katrineholm av alla ställen och köpte en begagnad GTi-motor. Hoppades i min naivitet att det bara var att "stoppa i och starta". Efter kontroll så var skicket sådär, hyfsat risigt om jag ska vara ärlig, vilket jag borde ha förstått med tanke på vrakpriset. Dock en komplett motor. Tvingades till totalrenovering av den motorn istället bl a borra cylinderhål, skaffa nya kolvar, plana topp, slipa kamaxlar mm. Med alla dessa ändringar tillkom förstås en hel del andra justeringar... dvs det ena leder till det andra, som leder till det tredje osv. Jag tvingades kassera originaltändfördelaren pga blästersanden och skaffade bättre begagnad online, förhoppningsvis i bättre skick och av rätt modell. Innan semestern var det dags för uppstartsförsök. Inget funkade. Inga gnistor. Hmm. Lämnade bort hela elsystemet till Olof som konstaterade att vi hade fel typ av tändfördelare då det var en sk centrifugal-mojäng.

Hittade nyligen en tredje tändfördelare, som på pappret såg ut att vara mitt i prick, men Postnord slarvade dessvärre bort denna. Beställde både en fjärde och en femte tändfördelare i hopp om a) någon utav dem inte slarvas bort av Postnord och b) är rätt modell. Körde i förrgår bort och lämnade dessa två till Olof på ONM som frynte på näsan. Njae, då var den där centrifugal-varianten troligtvis bättre. OMG! Inte lätt att skaffa rätt tändfördelare! De nya hade 12 flänsar/kuggar vilket var för många. Kanske rentav får kapa några kuggar för att få rätt på signaltajmingen. Åkte hem igen med vetskapen om att Olof ska iväg på en veckas semester (välförtjänt) och hoppas att nya striktare Corona-restriktioner inte sätter stopp för hans hemresa till Sverige. Jag ringde farsan i morse och bad honom kika på tändfördelaren som sitter kvar på syrrans bil. Ännu ett nytt utseende, endast 4 flänsar. Stämde av med Andreas som skickade vidare bilderna till Olof. Där har vi den! Typ bara att sätta i bilen och starta upp. Helt rätt variant. Och vi slipper rentav att ha med den där "bananformade" signalförstärkaren (spoldrivare).

Haha, och den j*velen satt på bilen som stått utanför garaget hela tiden. Haha, det rycker i ögat just nu. Oh, snap! Hade vi checkat tändfördelaren på syrrans bil tidigare så hade bilen varit igång sedan den 12 juli...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5aa03a1ef83cbd0171c9dce6d12f6715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c76997bdf1dbd732d308d6a5071c08f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4287ade61242760d042d491703353dd6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (2 oktober )

martinhejdesten
20 oktober · 318 Inlägg
#349

Radiotystnad bruten. Jag fick SMS av Olof på ONM runt lunch igår. Wehej! Full fart norröver och hämtade hem det nykomponerade tändsystemkitet – nåja, nytt och nytt. Det var ju den gamla tändfördelaren (en utav sex totalt) som satt på syrrans bil (offerlammet från 1996). Vi trodde ju inte alls att denna tändfördelare skulle passa min motor från 1989. Jodå, bästa matchen so far. Men jag har iallafall fem extra tändfördelare.

Olof menade på att vi inte hade lyckats med tändsystemet ändå eftersom vi fått fel kopplingsschema, men även att vi inte skaffat oss en coil-driver. Men, med det fixat och några smärre justeringar på tändfördelaren så har vi numera en komplett historia som i teorin ska få liv i motorn!

Och så testade jag mina skärmbreddare – antingen har de krympt i kylan eller så har däcken blivit hiskeligt breda, hehe. Jodå, skärmbreddare ska ju förstås monteras, men inte den modellen på bilden. Det är original från förr och är förstås en aning för smala. Har hört att det är tidskrävande att passa in Miglia arches på bästa sätt. Lär gå åt en hel del tejp som lackskydd och upphängning och så ska det sågas och slipas till fördärvelse. Skärmbreddarna fästs med vinkeljärn gömda under skärmbreddaren. Och så lägger vi på ett lager med bodycoat där för extra skydd.

Så, nu är det lång väntan till helgen då jag högst troligen kommer att testkoppla tändsystemet och, om jag hinner med, eventuell uppstart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5935b312ff2ff686ffbb79dcbde612b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-35725936253d59f748363522b6703ba5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb8bc665e9892451625fa4528a745fac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1ac655e1f63e498b014f76ff1a6f2e7a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (20 oktober )

stingray-ragge
24 oktober · 1 266 Inlägg
#350

Väntar med spänning, hoppas ni får i gång motorn 😀

martinhejdesten
24 oktober · 318 Inlägg
#351

Hahaha, telepati stingray-ragge, det kallas telepati. Sitter här och knåpar på "skrivmaskinen" och så dyker din notis upp.

Nåja, bra nällad att få igång motorn var man ju efter att ha hämtat det nykomponerade tändsystemet i måndags. Andreas var upptagen idag så jag fick dra hit farsan denna gång.

Det började med kaffe och genomgång av det tillrättade kopplingsschemat samt att vi såg över alla enheter som nu skulle sammankopplas. Eftersom jag inte förstår särskilt mycket av elektroniken så hade jag filmat när Olof gick igenom tändsystemet i hans firma när jag hämtade grejorna. Och så satte vi igång! Tur att man fotodokumenterar bygget då bilderna var till hjälp.

Det var också en del nya kopplingar som var tvungna att göras med flatstift mm. Såg stundatls riktigt begripligt ut, och så svängde det att likna värsta sladdhärvan, men blev tjusigt till slut. Vi gjorde bara provosoriska kopplingar på sina ställen för att testa systemet så att allt verkligen funkar, innan vi går vidare med slutmontering.

Stämde av mot kopplingsschemat både en, två och tre gånger. Slog till tändningen. Gnista! Vred nyckeln ett steg till, startmotorn körde... men ingen gnista. Men. Vad. I. H-vete. Kliade hårbotten och gjorde diverse snabbjusteringar på diverse enheter. Testade igen. Nope. Endast gnista när vi slår på tändningen, men sen ingen gnista när vi vrider på nyckeln fullt ut alltså. Hmm.

Messade Olof och han ringde upp kort därpå. Snabb genomgång via telefonen och tips från Maestro gjorde att vi faktiskt fick gnistor, men inte helt hundra då de inte var särskilt regelbundna i respektive tändsekvens. Något är knas. Jag lär nog få kalla hit Olof så får han stämma av allt med oscilloskop mm.

Så farsan och jag tog en paus från tändsystemet och monterade grillen istället. Återkommer med status i veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9300974e54ba818cf1aa1e671ece307.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fecc33de0226e8ea8150abdc99abc71d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a6f415a6ecc9dd8515c7fb9babb15181.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d4fa834b046224dd87d5aad2f99879a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-10c537de0a2264d37733bab85b79adff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ee891f1bfa8abb81f3955f5fbb95c9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5584dc8e3a7623e6d6f107a5150123eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75e7d72525f061846e5b3bb60b5a87ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d4da30f798ca307fb6678d8440eb178a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4766e3e8702b773dc988d011c14dc2c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4f50fe714a3a98b6c0aa49be0a501a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c095c724c39da3f4547c9d9c81ecd75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37ba2e6f0e2e6494997f78e227a70e55.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5d7a066e054f425bb048bef6c1e498c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed1749d98f360aa372d1595b2981b17a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-638888ca9a77547af5085451b8cbc557.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-679846d65653c401c2d09a90dc5cff71.jpg

stingray-ragge
25 oktober · 1 266 Inlägg
#352

Snyggt jobbat som vanligt 👍
Inte helt lätt det där med tändsystemet 🤔
Men det komme lösa sig, skam den som ger sig 😉

martinhejdesten
26 oktober · 318 Inlägg
#353

Måndag kväll och jag kände mig manad att ge mig i kast med det där tändsystemet. Lockade hit Andreas för att få hans syn på det hela. Dessförinnan hade jag köpt lite flatstift, lödtenn etc som vi saknade i lördags.

Innan Andreas kom förbi så klurade jag ut vart spoldrivaren skulle placeras och borrade hål för den. Det är tydligen viktigt att spoldrivare, styrbox och "bananen" håller behörigt avstånd gentemot högspänningskablarna. Så alla dessa enheter får placeras inne i kupén bakom instrumentpanelen väl avskärmad av torpedväggen.

Andreas hade de rätta verktygen till att koppla flatstift etc. Och imorrn lödar jag fast kontakterna som ska sitta i kontaktdonet. Vi kopplade in ett extra batteri för att se ifall det var startmotorn som var trött. Men något galet är det då gnistorna inte riktigt är hundra. Bytte tändlock mot det Olof hade gjort hål i för att se position samt att rotorn verkligen snurrade inuti. Jodå.

Men det blir till att kalla hit Olof för att analysera och se över kopplingarna. Han tar med sig oscilloskop som gör det lättare att se vart det felar. Sen hoppas jag att vi ser ljuset i tunneln!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a189847cb95883d8ed6fe754b5bf010f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c3ddfaa79a53ec2b5254b5de674a8aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-778b5b872f703fc5de159c8f814d77b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25ca86ba8c9f73291575e1650bd43122.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8302e3a6db7e353c67dc76f942a1429.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-122a58298c742abfd463ca55e8bb43d1.jpg

martinhejdesten
27 oktober · 318 Inlägg
#354

Idag runt lunch kom Olof förbi och skulle lägga en helande hand på tändsystemet. Han kikade igenom alla kopplingar och konstaterade att vi hade kopplat rätt, precis enligt kopplingsschemat. Vi testade tändningen och "motorstart" för att se ifall gnistorna ville visa sig idag. Jodå, de är där, men av någon oklar anledning så är gnistorna på ett stift ganska obefintliga. Vi testade också olika tändlock och tändkablar. Hyfsat liknande problem.

Så det blev telefonmöte med farsan i en vända och sedan med Andreas, då de båda hade upplevt något liknande i helgen och igår kväll. De fick helt enkelt beskriva för Olof vad som hände. Kan vara så att "bananen" (signalomvandlaren) inte får tillräckligt starka VR-signaler och därmed inte kan omvandla sinuskurvan till att bli tillräckligt tydlig fyrkantskurva. Olof menar att det finns gnistor, och ifall vi kopplar på bränslepumpen och försöker starta så ska enstaka gnistor få snurr på motorn och därmed starta upp allt. Återstår och se. Vi ska iallafall se över vart kolvarna står och eventuellt vrida på tändfördelaren för finjusteringens skull.

Vi diskuterade också ifall vi skulle skaffa ännu en tändfördelare, "öhh, vad är det för något, har jag aldrig hört talas om?", fast denna gång med Hall-sensor. Därmed skulle vi kunna skippa signalomvandlaren.

Ja, ett nytt expertutlåtande och lite diskussion mellan de kunniga parterna fick vi ju till idag. Jag däremot, höll stadigt i telefonen och såg allmänt oförstående ut. Inte lätt att vara oduglig på bilar i allmänhet och tändsystem i synnerhet.

Nåja, borra och skruva kan jag däremot. Och löda. Så jag lödade stiften på kontaktdonet till spoldrivaren och flyttade den, styrboxen och signalomvandlaren in i kupén, nu när vi faktiskt vet att allt var korrekt kopplat. Med både styrbox och spoldrivare på plats så ska bara all tråd läggas lite snyggt. Och sen blir det kanske till att sätta dit den egenritade och laserskurna "retro dashboard".

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3873dd7ab1db0454609fc659b4f3215.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a64265f32699ab295d9b2554b027c9cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff2cd4f0403d3d58b95edd0aaf097db5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c55e729e057975c4e9eb905c1c1625f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 oktober )

Lucif3r
27 oktober · 539 Inlägg
#355

Ett eftermarknadssprut med COP och dedikerad trigger måste klia i fingarna en hel del nu tongue

Hoppas ni får ordning på den där tändningen snart smile Själv skulle jag blivit frustrerad och hotat med slägga för flera veckor sedan big_smile

martinhejdesten
28 oktober · 318 Inlägg
#356

Lucif3r, släggan står inte långt ifrån bilen, men behåller den ändå på behörigt avstånd. Klart jag är galet frustrerad, men hoppet är det sista som överger en.

Höstlovet kom plötsligt och resten av familjen försvann på två röda. Jaha, men ja... vad kul. Ut i garaget och fortsätta på projektet – denna gång att göra klart de där höljena som jag ska täcka de risiga tvärbalkarna. De är ju dessvärre grundmålade med pensel, är skavda och har en del bulor och borrhål. Jag fick dessvärre skruva av stolarna för att kunna provmontera höljet. Blev omedelbart påmind om hur knöligt det var att montera stolarna i stolsfästena. Efter diverse småjusteringar på höljets passform så passade jag även på att klippa till en dämpmatta. Får vara glad ifall det dämpar en tiondels decibel.

Höljena rengörs, grundas och lackas vita de närmsta dagarna. Monteras i helgen. Och stolarna med. Och när de är på plats så kan jag slutligen montera mina sidebars. Lär också montera signalomvandlaren i helgen. Eller redan imorrn eller fredag. Mindre att göra på firman nu. Och familjen är ju som sagt borta. Kvalitetstid med kojan. Nice.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fdcbc0e2fd4aefff6cad471a8ebc9ff9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd08c3097eae1c79fd7813641f69a8cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2274deab2c4c6e48a739377c4c88560a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7aded954a2beefbb4e76874c15c71c1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ab7049b1139f83a70eb825dfccd3dad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-036e86de96f60a32f4823a32d132f60c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-86115387c99b9cc3d3e6ccf497160bca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-32da7059a5683daa579231c495d4f9f9.jpg

FredGaute
28 oktober · 570 Inlägg
#357

Dette blir en hvass liten sak!
Liker godt fylte motorrom ;-)

martinhejdesten
3 november · 318 Inlägg
#358

Ja du FredGaute, den blir nog rätt pigg om jag bara kan väcka den till liv först.

Ni förstår säkert varför jag vill dölja dessa skönhetsfel såsom hål, svetsfog, bucklor mm. Eller... så hade man sparat tio timmars jobb genom att sätta svart matta där bara. Men jag tyckte det blev för svart i kupén, därav vita balkhöljen.

Jag skulle ju ha gjort lite av detta i slutet av förra veckan och helgen. Men familjelivet kom emellan där jag fick rycka in och ägna större delen av fritiden till helt andra grejor. Surt, sa räven, men ikväll fick jag en kort stund över till att finjustera balkhöljet vid förarsätet, smack, där satt den också! Ja, förarsätet skulle ju av först, och satan vad trångt det är. Både under sätesskenorna och bilgolvet, men även golvet och bilgolvet. Får ju knappt under underarmen. Jösses, hur ska det här sluta?

Har precis lagt ett lager primer på balkhöljena och om en stund lägger jag på ett lager till. Tyvärr var den gråa primern slut så det fick bli den roströda. Nåja. Men imorrn väntar första lagret vitlack och lite annat smått.

Och så en glimt av söndagens photo shoot – Andreas egna blå pärla – en Lotus Evora S. Inget vidare fotoväder, så det blev en inomhusbild, men den blev ju hyfsad ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a3054574c169f5cbdc395162b5ea49aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40454930ffbc4a0d477bed3c572a1ce4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e71adb32f94c902020102b41c4c7b10e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b13ac4624c34f70f5f06e7d446a1c0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ef33ae7b4bcc647245c0ccd1226d3f0b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (3 november )

FredGaute
3 november · 570 Inlägg
#359

Et herlig bygg!

martinhejdesten
7 november · 318 Inlägg
#360

Helg! Och i total brist på intresse för valrysaren i USA så pinnade jag ut i garaget för att montera balkhöljena. Och det gick riktigt smidigt! Sen skulle stolarna dit... tog ca 1,5 timme pga att det är så trångt mellan stolsskenorna och golvet. Men, efter att ha svettats som en idiot och svurit både en och två gånger så sitter stolarna nu på plats. Nice and tidy, indeed! Riktigt nöjd med slutresultatet.

Och med vind i seglen så skruvade jag dit spoldrivaren och jordade den illa kvickt. Passade även på att bunta ihop och stripsa övriga sladdar. Så där ja. Och nu var det till att skrida till verket med den roliga uppgiften idag... montera sidebars.

Plockade ut alla bultar, låsmuttrar, brickor, befintliga fästen och de nya fästena och rördistanserna. Sen var det avvägningsdags – ha mer horisontella sidebars som skyddar mer, men på bekostnad av att det blir knöligt att komma in i och ut ur bilen, eller vice versa? Ja, jag är ju trots allt 200 cm lång så ni förstår säkert vilket som passar mig bäst. Men man känner sig allt lite som Stefan Holm när man ska saxa över "höjdhoppsribban". Turligt nog finns ju en greppvänlig bur vid A-stolpen och så får man klura på lite andra fiffiga handgrepp på ställen som underlättar detta lilla gymnastikpass.

Och vet ni vad? Jag kunde inte låta bli att testmontera min egentillverkade dashboard – en laserskuren tunn plastskiva som ersatte de tidigare delarna. Det blir både svart och minimalistiskt må jag säga. Såg direkt att jag får göra några smärre justeringar innan man är hemma med denna look. Och jag hade ju sprayat de gamla luftintagen mattsvarta, eftersom kromdetaljerna hade släppt. Och med det sagt kan jag bocka i boxen över att bilen verkligen andas företagsfärgerna – svart, vitt och rött. Viktigt med branding. Och så lär den nog väcka lite uppmärksamhet när man rullar runt tror jag bestämt.

Bjuder på 16 nya bilder av totalt 1 874 st. Håll tillgodo!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-78e08fcb79a4245b83e47bf2ac06c95c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-31989bc26a282e92075920bc1d2ebb99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4a1f6ddf4e1665ec136ebd20b7d7d24.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a589c9acf81d820f45d09146cb6fa5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68ec44c74250955670fd1db82e531985.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5a2118cf5a7726983b6c72d5af900e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b81eedaaeaa5e09f23e59a091cd96f89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b2503801448c4030d770d386e98f11fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25bf3fc863348d79e070d69a6354b15d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a2ea4971d4d756c517866b32e65afb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b10332e110e7e4ceef7ffc8405fc2a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91efc7b07bf1c9bb8ed84290ebd9df8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-686ec0b4dc87f7c421e74fd39d448a70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12df31e04c192bccbd26b7c3678eaa12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a23dc7321d74818f752e488be5ec012c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ad0362aac8bf0eed2de59d152bc8a795.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (7 november )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang