Ibland ser man inte skogen för alla träd. Jodå minsann, ibland är man bra blind. Särskilt när saker och ting man faktiskt behöver finns mitt framför näsan på en.
Här kommer en lång story något förkortad. Ta ett djupt andetag...
För fyra år sedan fick jag en idé om att renovera originalmotorn som jag dessvärre hade skurit och frågade en motorverkstad i närheten som skulle ha 40 000 kr för totalrenovering. Jag har ingen aning vad sådant kostar men tyckte där och då att det var för mycket, särskilt för original 35 hk. Farsan nämnde att syrran hade en Suzuki Swift med motor som inte gått särskilt långt och som dessutom passade i kojan. Tyckte att 75 hk lät frestande, dessutom med 95 oktan och 5 växlar (kontra kojans 98 oktan och 4 växlar). Fick nys om att motorn även fanns GTi-modell på 105 hk. Oh, I'm listening... åkte till Katrineholm av alla ställen och köpte en begagnad GTi-motor. Hoppades i min naivitet att det bara var att "stoppa i och starta". Efter kontroll så var skicket sådär, hyfsat risigt om jag ska vara ärlig, vilket jag borde ha förstått med tanke på vrakpriset. Dock en komplett motor. Tvingades till totalrenovering av den motorn istället bl a borra cylinderhål, skaffa nya kolvar, plana topp, slipa kamaxlar mm. Med alla dessa ändringar tillkom förstås en hel del andra justeringar... dvs det ena leder till det andra, som leder till det tredje osv. Jag tvingades kassera originaltändfördelaren pga blästersanden och skaffade bättre begagnad online, förhoppningsvis i bättre skick och av rätt modell. Innan semestern var det dags för uppstartsförsök. Inget funkade. Inga gnistor. Hmm. Lämnade bort hela elsystemet till Olof som konstaterade att vi hade fel typ av tändfördelare då det var en sk centrifugal-mojäng.
Hittade nyligen en tredje tändfördelare, som på pappret såg ut att vara mitt i prick, men Postnord slarvade dessvärre bort denna. Beställde både en fjärde och en femte tändfördelare i hopp om a) någon utav dem inte slarvas bort av Postnord och b) är rätt modell. Körde i förrgår bort och lämnade dessa två till Olof på ONM som frynte på näsan. Njae, då var den där centrifugal-varianten troligtvis bättre. OMG! Inte lätt att skaffa rätt tändfördelare! De nya hade 12 flänsar/kuggar vilket var för många. Kanske rentav får kapa några kuggar för att få rätt på signaltajmingen. Åkte hem igen med vetskapen om att Olof ska iväg på en veckas semester (välförtjänt) och hoppas att nya striktare Corona-restriktioner inte sätter stopp för hans hemresa till Sverige. Jag ringde farsan i morse och bad honom kika på tändfördelaren som sitter kvar på syrrans bil, dvs offerlammet. Ännu ett nytt utseende, endast 4 flänsar. Stämde av med Andreas som skickade vidare bilderna till Olof. Där har vi den! Typ bara att sätta i bilen och starta upp. Helt rätt variant. Och vi slipper rentav att ha med den där "bananformade" signalförstärkaren (spoldrivare).
Haha, och den j*velen satt på bilen som stått utanför garaget hela tiden. Haha, det rycker i ögat just nu. Oh, snap! Hade vi checkat tändfördelaren på syrrans bil tidigare så hade bilen varit igång sedan den 12 juli...
• • • TRANSLATION • • •
Sometimes you can't see the forest for the trees. Indeed, sometimes one is quite blind. Especially when things one actually needs are right in front of one's nose.
Here comes a long story somewhat shortened. Take a deep breath...
Four years ago, I had the idea to renovate the original engine, which unfortunately I had cut, and asked a nearby engine workshop that wanted 40,000 SEK for a total renovation. I have no idea what such things cost but thought at the time that it was too much, especially for the original 35 bhp. Dad mentioned that my sister had a Suzuki Swift with an engine that hadn't gone very far and also fit in the Kojan. Thought 75 bhp sounded tempting, also with 95 octane and 5 gears (compared to Kojan's 98 octane and 4 gears). Got wind that the engine was also available in the GTi model with 105 bhp. Oh, I'm listening... went to Katrineholm of all places and bought a used GTi engine. Hoped, in my naivety, that it was just a matter of "putting in and starting." After checking, the condition was so-so, reasonably rough if I'm honest, which I should have understood given the scrap price. However, a complete engine. Forced to do a total overhaul of the engine, including boring cylinder holes, getting new pistons, planing the head, grinding camshafts, etc. With all these changes, of course, came a lot of other adjustments... i.e., one thing leads to another, which leads to the third, etc. I had to discard the original distributor because of the blasting sand and got a better used one online, hopefully in better condition and the right model. Before the vacation, it was time for a startup attempt. Nothing worked. No sparks. Hmm. Left the entire electrical system to Olof, who found that we had the wrong type of distributor as it was a centrifugal gadget.
Recently found a third distributor, which on paper looked spot on, but unfortunately, Postnord misplaced this one. Ordered both a fourth and a fifth distributor hoping that a) neither of them would be misplaced by Postnord and b) it's the right model. Drove the day before yesterday and left these two with Olof at ONM, who wrinkled his nose. Well, that centrifugal variant was probably better then. OMG! Not easy to get the right distributor! The new ones had 12 flanges/cogs, which were too many. Maybe I even have to cut some cogs to get the signal timing right. Drove home again knowing that Olof is going on a week's vacation (well-deserved) and hoping that new, stricter Corona restrictions don't stop his return to Sweden. I called Dad this morning and asked him to check the distributor on my sister's car, the sacrificial lamb. Another new appearance, only 4 flanges. Checked with Andreas, who forwarded the pictures to Olof. There it is! Almost just put it in the car and start up. Exactly the right variant. And we even get to skip that "banana-shaped" signal amplifier (cam-driven).
Haha, and that devil has been on the car that's been outside the garage all this time. Haha, my eye is twitching right now. Oh, snap! If we had checked the distributor on my sister's car earlier, the car would have been running since July 12th...
Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)