C63 amg köpråd

Akkle
26 oktober 2020 · 23 Inlägg

Tja! Har blivit nyfiken på c63 årsmodell 2011-2013 6.2 motorn. Tänkte köpa en nästa sommar så att man har något att göra och sälja den under hösten så jag kommer alltså att ha bilen en säsong eller kanske två säsonger.

Är det något speciellt man ska tänka sig gällande dessa bilar? Hur är den att äga?Har aldrig ägt någon sådan kraftfull sportbil. Kommer som sagt bara ha bilen under en eller två somrar. Tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

En kompis har en SL65:a och en S-klass AMG. De går givetvis som fan. Men de går även sönder ibland. han fick byta turbos i SL vilket kostade ungefär 90k.

Så ett rejält sparkonto rekommenderas om du ska använda motorn i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
26 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Var försiktig om du skall ha en nyare AMG, klangangstrarna i förorten har åkt omkring i sådana de sista tio åren så om du köper en med sådan bakgrund vet du inte vad den varit med om. Kolla bilen noga, så det inte är ett vrak som "sminkats upp" eller har motordelar som är på väg att gå sönder. Typ turboarna som nämns ovan. Dessutom kan du räkna med att polisen har ögonen på dig om du åker omkring i en AMG. Och slutligen, de är inga sportbilar, de är tunga men snabba motorvägslok.

Akkle
26 oktober 2020 · 23 Inlägg

Någon som har ägt en sådan som kan ge råd istället?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Akkle skrev:
Någon som har ägt en sådan som kan ge råd istället?

I våras skulle du köpa en Golf. Nu AMG?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, han har kanske fyllt plånkan..tongue
Och sen ska man väl sikta uppåt jämfört med vad man har sen tidigare..roll

Senast redigerat av axxet (26 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Akkle
26 oktober 2020 · 23 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Akkle skrev:
Någon som har ägt en sådan som kan ge råd istället?

I våras skulle du köpa en Golf. Nu AMG?

De dags att uppgradera sig wink

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Vi har m a o inte kommit på något gott råd att ge dig..tongue
Det är bättre att du hör med förortsgrabbarna istället, så du får förstahandsinformation..smile

Senast redigerat av axxet (27 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
27 oktober 2020 · 5 082 Inlägg

Enda jag kan komma på som kan vara bra att veta är att service intervallen på vissa saker är kortare tex olja i bakaxel m.m.

Kommer ej ihåg hur det är på c63 men på några AMG bilar är oljebytet i motorn lite speciellt och kräver att man gör i rätt ordning. Avtappning av olja i olika delar av systemet osv så som oljekylare m.m.

I övrigt riktigt roliga bilar, ingen sportbil utan som skrevs tidigare att det är en jävligt snabb motorvägskryssare med komfort och prestanda. Som Mercedes ska vara. Men nog kan dom svänga skulle jag tro :-)

Senast redigerat av mb_pucken (27 oktober 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Akkle
27 oktober 2020 · 23 Inlägg

mb_pucken skrev:
Enda jag kan komma på som kan vara bra att veta är att service intervallen på vissa saker är kortare tex olja i bakaxel m.m.

Kommer ej ihåg hur det är på c63 men på några AMG bilar är oljebytet i motorn lite speciellt och kräver att man gör i rätt ordning. Avtappning av olja i olika delar av systemet osv så som oljekylare m.m.

I övrigt riktigt roliga bilar, ingen sportbil utan som skrevs tidigare att det är en jävligt snabb motorvägskryssare med komfort och prestanda. Som Mercedes ska vara. Men nog kan dom svänga skulle jag tro :-)

Haha ”ingen sportbil”

mb_pucken
27 oktober 2020 · 5 082 Inlägg

Akkle skrev:

mb_pucken skrev:
Enda jag kan komma på som kan vara bra att veta är att service intervallen på vissa saker är kortare tex olja i bakaxel m.m.

Kommer ej ihåg hur det är på c63 men på några AMG bilar är oljebytet i motorn lite speciellt och kräver att man gör i rätt ordning. Avtappning av olja i olika delar av systemet osv så som oljekylare m.m.

I övrigt riktigt roliga bilar, ingen sportbil utan som skrevs tidigare att det är en jävligt snabb motorvägskryssare med komfort och prestanda. Som Mercedes ska vara. Men nog kan dom svänga skulle jag tro :-)

Haha ”ingen sportbil”

Missförstå mig rätt,.
Jag har kört ett par c63 och upplever dom  inte sportiga utan som jag skrev, motorvägsbil typ grand Tourer. Alldeles för tung men går som attans. Visst väghållningen är det inga fel på men nog märker man fort att den är tung.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Nu har jag inte kört en c63:a men väl en SL65 AMG BS cirka 200 mil. V12:an väger... Trots ett kraftigt överskott av kraft så är det inget man leker med på kurviga vägar. Så håller med mb_pucken här. På motorvägen är de fantastiska. En omkörning på motorvägen så kommer man lätt upp i 200+ km/h men på slingriga småvägar kräver de sin förare. Jag är ingen mästare på att köra fort själv när kurvorna dyker upp.

Är man oerfaren och kanske inte haft körkort mer än några år så är det en giftig bil som lätt kan läggas i diket. ESP-systemet brukar vara väldigt lågt ställt och tillåter en viss grad av avdrift.

Kan tänka mig att försäkringskostnaden bör vägas in om nu inte TS har en välfylld plånbok och har haft körkort ett bra tag. Bränsletörst? Jodå...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
27 oktober 2020 · 5 082 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu har jag inte kört en c63:a men väl en SL65 AMG BS cirka 200 mil. V12:an väger... Trots ett kraftigt överskott av kraft så är det inget man leker med på kurviga vägar. Så håller med mb_pucken här. På motorvägen är de fantastiska. En omkörning på motorvägen så kommer man lätt upp i 200+ km/h men på slingriga småvägar kräver de sin förare. Jag är ingen mästare på att köra fort själv när kurvorna dyker upp.

Är man oerfaren och kanske inte haft körkort mer än några år så är det en giftig bil som lätt kan läggas i diket. ESP-systemet brukar vara väldigt lågt ställt och tillåter en viss grad av avdrift.

Kan tänka mig att försäkringskostnaden bör vägas in om nu inte TS har en välfylld plånbok och har haft körkort ett bra tag. Bränsletörst? Jodå...

Lite OT men men.

Fick provköra en sl65 förra året och den bilen var fan helt sjuk. Helt brutalt med kraft från låga varv.
Esp klev in så fort man tänkte gaspedal.

Det enda jag kört som vart brutalare är en G63 AMG. Dock greppa den någorlunda men köregenskaper som ett utedass på myrmark.. helt underbart kul men ändå skrämmande :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

mb_pucken skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu har jag inte kört en c63:a men väl en SL65 AMG BS cirka 200 mil. V12:an väger... Trots ett kraftigt överskott av kraft så är det inget man leker med på kurviga vägar. Så håller med mb_pucken här. På motorvägen är de fantastiska. En omkörning på motorvägen så kommer man lätt upp i 200+ km/h men på slingriga småvägar kräver de sin förare. Jag är ingen mästare på att köra fort själv när kurvorna dyker upp.

Är man oerfaren och kanske inte haft körkort mer än några år så är det en giftig bil som lätt kan läggas i diket. ESP-systemet brukar vara väldigt lågt ställt och tillåter en viss grad av avdrift.

Kan tänka mig att försäkringskostnaden bör vägas in om nu inte TS har en välfylld plånbok och har haft körkort ett bra tag. Bränsletörst? Jodå...

Lite OT men men.

Fick provköra en sl65 förra året och den bilen var fan helt sjuk. Helt brutalt med kraft från låga varv.
Esp klev in så fort man tänkte gaspedal.

Det enda jag kört som vart brutalare är en G63 AMG. Dock greppa den någorlunda men köregenskaper som ett utedass på myrmark.. helt underbart kul men ändå skrämmande :-p

Jo, köra bilen utan ESP går inte. Den river ju loss precis när som helst.
Men då kommer nästa fråga: Hur är den inställd på en c63? Vi vill ju inte att TS hamnar i diket första veckan. Med tanke på hans tidigare inlägg tror jag inte det blir någon sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
27 oktober 2020 · 5 082 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu har jag inte kört en c63:a men väl en SL65 AMG BS cirka 200 mil. V12:an väger... Trots ett kraftigt överskott av kraft så är det inget man leker med på kurviga vägar. Så håller med mb_pucken här. På motorvägen är de fantastiska. En omkörning på motorvägen så kommer man lätt upp i 200+ km/h men på slingriga småvägar kräver de sin förare. Jag är ingen mästare på att köra fort själv när kurvorna dyker upp.

Är man oerfaren och kanske inte haft körkort mer än några år så är det en giftig bil som lätt kan läggas i diket. ESP-systemet brukar vara väldigt lågt ställt och tillåter en viss grad av avdrift.

Kan tänka mig att försäkringskostnaden bör vägas in om nu inte TS har en välfylld plånbok och har haft körkort ett bra tag. Bränsletörst? Jodå...

Lite OT men men.

Fick provköra en sl65 förra året och den bilen var fan helt sjuk. Helt brutalt med kraft från låga varv.
Esp klev in så fort man tänkte gaspedal.

Det enda jag kört som vart brutalare är en G63 AMG. Dock greppa den någorlunda men köregenskaper som ett utedass på myrmark.. helt underbart kul men ändå skrämmande :-p

Jo, köra bilen utan ESP går inte. Den river ju loss precis när som helst.
Men då kommer nästa fråga: Hur är den inställd på en c63? Vi vill ju inte att TS hamnar i diket första veckan. Med tanke på hans tidigare inlägg tror jag inte det blir någon sådan.

Nu har jag inte buskört någon c63 men av vad man sett på Youtube osv så kan jag tänka mig att den precis som dom flesta motorstarka bilar kan vara lite orolig både med och utan esp.
Dock har jag för mig att det ej går att stänga av esp helt utan den ligger ändå kvar och lurar i bakgrunden.

Bränsleförbrukningen är inte allt för hemsk förövrigt.
Vet att en kurskamrat till mig för ett par år sedan körde sin från norra Sverige till Arlanda på 1.2L/m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Akkle
28 oktober 2020 · 23 Inlägg

Okej tack för svaren finns de någon som äger eller har ägt en c63 som kan ge tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hänvisade tidigare till förortsgrabbarna för info..
Men du vågar tydligen inte åka dit..tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

Har inte ägt någon men har mina ögon på dem också.

De verkar vara väldigt mycket bil för pengarna.

Nu kollar jag mest på pre facelift-modellen och jag tycker det verkar som att många bilar är till salu länge = god chans att pruta samt att det verkar som man kan köpa en med ”låga” miltal för inte särskilt mycket mer än de med höga miltal.

Barnsjukdomen med de fantastiskt dåliga bultarna i motorn är ju inte facelift-modellen påverkad av så det behöver du ju inte tänka på att behöva kolla upp.

Vad de flesta verkar tycka dock är ju att man ska köpa en med en LSD. Så kolla upp så den har det innan köp. Koden för LSD I utrustningslistan är 471 om jag inte minns fel

Akkle
2 november 2020 · 23 Inlägg

Tack för ett bra svar. Har face lift modellen denna LSD?

Off
7 november 2020 · 101 Inlägg

Akkle skrev:
Tack för ett bra svar. Har face lift modellen denna LSD?

Inte alla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang