Köpråd risig volvo 744 glt

Vita_Vargen
26 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

Läst igenom tråden lite snabbt, jäklar va negativa folk är om gamla en gammal 740. Har ni hängt med i priserna senaste åren? En besiktad 740 som inte är sönderpundad går ju för 12-15 k och då har dom gått 35 000 mil.

Bilderna visar ju mest väldigt rostiga bromsar och de är inga större summor o fixa till om inte oken kärvat ihop helt vilket jag inte tror. Dom går säkert att renovera upp för en mindre slant.

En GLT med 23 000 mil, taklucka och den mysiga ljusblå metallicen tror jag sen blir lättsåld.

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2020 · 10 205 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Läst igenom tråden lite snabbt, jäklar va negativa folk är om gamla en gammal 740. Har ni hängt med i priserna senaste åren? En besiktad 740 som inte är sönderpundad går ju för 12-15 k och då har dom gått 35 000 mil.

Bilderna visar ju mest väldigt rostiga bromsar och de är inga större summor o fixa till om inte oken kärvat ihop helt vilket jag inte tror. Dom går säkert att renovera upp för en mindre slant.

En GLT med 23 000 mil, taklucka och den mysiga ljusblå metallicen tror jag sen blir lättsåld.

Håller helt med dig här. Nu är väl dock detta en GL/T och inte en GLT om jag förstår tråden rätt, så det är väl en vanlig B230F och inte B234F i den. Men svårsåld lär den inte bli om den fungerar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vita_Vargen
26 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

Brådhis skrev:

Vita_Vargen skrev:
Läst igenom tråden lite snabbt, jäklar va negativa folk är om gamla en gammal 740. Har ni hängt med i priserna senaste åren? En besiktad 740 som inte är sönderpundad går ju för 12-15 k och då har dom gått 35 000 mil.

Bilderna visar ju mest väldigt rostiga bromsar och de är inga större summor o fixa till om inte oken kärvat ihop helt vilket jag inte tror. Dom går säkert att renovera upp för en mindre slant.

En GLT med 23 000 mil, taklucka och den mysiga ljusblå metallicen tror jag sen blir lättsåld.

Håller helt med dig här. Nu är väl dock detta en GL/T och inte en GLT om jag förstår tråden rätt, så det är väl en vanlig B230F och inte B234F i den. Men svårsåld lär den inte bli om den fungerar. smile

Jag har samma uppfattning som dig, jag brukar lägga till 16v. om jag tänker på GLT 16v smile

qvarne2
26 oktober 2020 · 36 Inlägg

Det är en GL/T paket ja big_smile Fast det står ju 740 GLT På bakluckan så lite förvirrande är det ju. Därför jag skrev att det var en GLT från början. Annars står det tydligen GLT 16 valve om det är den.

Ska iväg till Biltema idag och köpa lite grejer. Motorolja, oljefilter, luftfilter. Vad mer är bra att köpa till en gammal volvo ?

qvarne2
26 oktober 2020 · 36 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
En GLT med 23 000 mil, taklucka och den mysiga ljusblå metallicen tror jag sen blir lättsåld.

Exakt därför jag la märke till den och ville rädda den. pga färgen som jag diggade hårt. Hade den varit vit eller röd vette fan..

Vita_Vargen
26 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

qvarne2 skrev:
Det är en GL/T paket ja big_smile Fast det står ju 740 GLT På bakluckan så lite förvirrande är det ju. Därför jag skrev att det var en GLT från början. Annars står det tydligen GLT 16 valve om det är den.

Ska iväg till Biltema idag och köpa lite grejer. Motorolja, oljefilter, luftfilter. Vad mer är bra att köpa till en gammal volvo ?

Jag skulle hoppa luftfiltret till en början. Gå igenom hela bilen sen o så beställer du allt du behöver från Tyskland sen, billigare och bättre än biltema grejer smile
Men oljan bör ju bytas omgående iaf

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Nya torkarblad kanske...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vita_Vargen
26 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

falco skrev:
Varför lägga så mycket jobb o pengar på en skrotfärdig 744? Finns ju besiktigade sånna på blocket för småpengar.

Är ju som att sminka en gris. 🐽

Kanske för 5 år sedan men du ser sällan vettiga för under 10 längre.
Sen är de här ett entusiastforum, vi är nog många här som inte gör de mest ekonomiska med våra bilar. Att rädda en bil som blivit övergiven och står inför skroten och ge den ett nytt liv är något jag och många är stolta över.

qvarne2
26 oktober 2020 · 36 Inlägg

Dränkte bromsarna i rostlösare. La i växel för skojs skull och försökte köra fram och tillbaka big_smile Bakhjulen släppte då och snurrade runt. :o Framhjulen fastrostade fortfarande. Är det okej att göra detta på den gamla oljan eller bör jag byta olja snarast ?

spillolja
26 oktober 2020 · 4 009 Inlägg

Kan vara bra att starta upp motorn lite då och då, så evt packningar mjuknar upp och tätar,  och man då försöker få loss bromsarna
ingen panik med oljan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vita_Vargen
26 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

Oljan lär ju inte varit nybytt när den ställdes så om den stått i 3 år så skulle jag prioritera ny olja ganska omgående. Men sen är ju inte B230 den känsligaste motorn direkt.

qvarne2
26 oktober 2020 · 36 Inlägg

Startat bilen ett par gånger nu den går finfint. Sen drog jag i kranvatten i kylaren vilket kanske inte var det bästa men. Försökte få loss hjulbultarna med ett fälgkors idag. Satt som fan. Hoppade på fälgkorset i princip. Det gick sönder smile Så ska köpa en hjulmutternyckel imorgon och pröva igen. Så förhoppningsvis kan jag köra hem den sedan.

spillolja
26 oktober 2020 · 4 009 Inlägg

Vid nästa runda till Biltema så en tub Aluminiumpasta  till hjulmuttrana, en klick på konan resp. gängan
fixa det som bilbesiktningen slagit ned på

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
qvarne2
27 oktober 2020 · 36 Inlägg

Körde en liten tur nyss men vågade inte åka ner för den branta backen ner till mig då bromsarna inte fungerar alls och handbromsen tar inget. Så den står kvar än. sad

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 oktober 2020 · 3 352 Inlägg

qvarne2 skrev:
Körde en liten tur nyss men vågade inte åka ner för den branta backen ner till mig då bromsarna inte fungerar alls och handbromsen tar inget. Så den står kvar än. sad

Är det någon bromsvätska i systemet? Kan vara något avrostat bromsrör eller slang som är av. Är det inget motstånd alls i bromspedalen? smile

qvarne2
27 oktober 2020 · 36 Inlägg

Marcus_89 skrev:

qvarne2 skrev:
Körde en liten tur nyss men vågade inte åka ner för den branta backen ner till mig då bromsarna inte fungerar alls och handbromsen tar inget. Så den står kvar än. sad

Är det någon bromsvätska i systemet? Kan vara något avrostat bromsrör eller slang som är av. Är det inget motstånd alls i bromspedalen? smile

Tror bromskolvarna är helt fastrostade. Pedalen har inget motstånd. Och det finns bromsvätska i. smile Går det att spänna parkeringsbromsen kanske? Den tar kanske 1% just nu i högsta läget. :S

zzr94092
27 oktober 2020 · 4 369 Inlägg

Har du inget motstånd i pedalen så har du ett läckage, rosthål i bromsrör/inre läckage i huvudcylinder

spillolja
27 oktober 2020 · 4 009 Inlägg

Inte värt att försöka att besiktiga den som den är, mycket troligt att det slutar med en klisterlapp på rutan  tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
qvarne2
28 oktober 2020 · 36 Inlägg

Tjena! Nu har jag äntligen fått hem bilen och tog några bilder ifall någon vill se hur den ser ut. Finns som projekt på min profil. smile

Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2020 · 10 205 Inlägg

qvarne2 skrev:
Tjena! Nu har jag äntligen fått hem bilen och tog några bilder ifall någon vill se hur den ser ut. Finns som projekt på min profil. smile

Länkar åt dig...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=334914

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang