"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 166 523 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Mew
17 september 2020 · 2 152 Inlägg

Ser bra ut, som vanligt. Smart med magneten där, det tipset snor jag och lägger på minnet ifall det skulle behövas någon gång i framtiden. smile Välkommen tillbaka! big_smile

Senast redigerat av Mew (17 september 2020)

Loveless
17 september 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Rost, rost rost.... Hade nog gått snabbare att kapa längst backen och bytt allt tongue

Ser förresten att du tagit bort dropplisten vid A-stolpen. Hur sitter den fast? Är det bara med popnitarna i dörrkarmen eller?

Hehe det ligger något i det. wink

Ja, precis! Den sitter med fyra popnitar. Bara att borra ur dem så lossar den. Jag tog bort den eftersom risken kändes stor att man annars skulle komma åt den med vinkelslipen!

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 september 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Så galet mycket rostjobb! Men så galet bra slutresultat! big_smile

Ja, det var allt mer än man kunde tro när jag började. Tack så mycket! big_smile

Mew skrev:
Ser bra ut, som vanligt. Smart med magneten där, det tipset snor jag och lägger på minnet ifall det skulle behövas någon gång i framtiden. smile Välkommen tillbaka! big_smile

Jo, magneter är bra till mycket. Tackar! Ser att du fått gjort en hel del med dina projekt också. Ska kolla dem. wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 september 2020 · 532 Inlägg

Fortsättning med taket!

Ytterligare en rostskada i anslutning till takluckan behövde åtgärdas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2681ce59a6c15e49ce15e201e9ce38b5.jpg
Började med att markera och kapa ur den dåliga plåten. Det visade sig att plåten var genomrostad. Plåten under hade även den börjat rosta. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad6eec3d715d0a5f8f4e21eb8a83c419.jpg
Slipning påbörjad. Sedan tog jag fram en mallbit. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-696bca5eda8a56e4f956700a8db751ec.jpg
Efter ytterligare slipning klippte jag till en plåtbit. Precis som förra gången tog jag hjälp av en magnet när jag punktade fast plåten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0026b4e81f4d2077d5369e82381edde2.jpg
Fyllde i med fler och fler svetspunkter. Tog långa pauser för att undvika att taket formar sig efter värmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c806f554eb6c9a88f229be16e544ed43.jpg
Då var svetsningen klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9150fe0b10c6fa1695b0c7b64c8da8e.jpg
Grovslipning påbörjad. tongue

Senast redigerat av Loveless (24 september 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 september 2020 · 532 Inlägg

Spoiler nr.2 big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b71a937f8b835ed93d8121098b4521c.jpg
Sudden har fått en USA-front! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9bfdb0d5db015b09c725c8b338c5e639.jpg
Sudden bredvid min förstabil, en 740 TIC -86 som var påväg till USA, men som användes som testbil av Volvo i Göteborg under tre år tills en anställd köpte ut den. Jag är fjärde ägaren, min pappa tredje, den anställde på Volvo den andra och Volvo Personvagnar den första. Den hade allt utan USA-fronten när vi köpte den. Till och med USA-kofångare. Även B230FT redan 86 (den kom på 87:orna i Sverige) och en del annat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f0c1b0797563a40de8509c632776a03e.jpg
Mer info kommer i senare uppdateringar. Men kände att jag ville visa er detta redan nu. roll

Senast redigerat av Loveless (24 september 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
24 september 2020 · 4 628 Inlägg

Snyggt värre!

Hade rosten under det där hålet vid takluckan spridit sig i sidled eller var det begränsat till just under där det var dåligt?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
turbonova gillar en riktig burnout
24 september 2020 · 1 174 Inlägg

Lätt den snyggaste fronten man kan ha på en 700-serie,
Finns det nån tråd på Ticen?
😊😊

Loveless
25 september 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Snyggt värre!

Hade rosten under det där hålet vid takluckan spridit sig i sidled eller var det begränsat till just under där det var dåligt?

Det var främst under där jag kapat. Men för säkerhets skull sprutade jag in ordentligt med hålrumsvax när jag var klar. smile

turbonova skrev:
Lätt den snyggaste fronten man kan ha på en 700-serie,
Finns det nån tråd på Ticen?
😊😊

Instämmer! roll
Inte än. Men vem vet, kanske kommer det en framöver. Kommer behöva åtgärda lite saker på den inför nästa besiktning.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
25 september 2020 · 532 Inlägg

Slipning med de nya luftverktygen!

Efter att ha gjort en första grovslipning med vanlig eldriven vinkelslip var det dags att ta fram de nya luftverktygen jag köpt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-adf1c975bae1c4e8b872d67a40ac14ba.jpg
Den här tryckluftsdrivna slipen som är av en enklare modell från Biltema visade sig vara riktigt effektiv! Till den fanns sandpapper 40, 80 och 120. Började med 40 och gick sedan upp till 120. smile

På nolltid gjorde den här slipen ett arbete som annars skulle ta åtskilliga timmar att göra för hand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6a41bc1c1d08141fca129c0d82b57104.jpg
Det blev (tycker jag) verkligen ett fint resultat redan nu, även om det givetvis blir flera vändor med spackling och slipning med ännu finare sandpapper för hand. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5dbe19e924a39a257228d1477c2a31f7.jpg
I hörnen återstod lite svetsning. ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d4a2df90b5695b58db91d544dbc4c363.jpg
Sedan tog jag fram den tryckluftsdrivna vinkelfilen från Jula. Tänk er en dremel fast som går flera gånger snabbare och är mycket mindre och smidigare. Där har man fördelen med tryckluftsdrivna verktyg. big_smile I sådana här hörn kommer man inte åt med en vanlig vinkelslip och en dremel tar oändligt mycket längre tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3e1888e52cf57315628bc5135b7282a.jpg
Gjorde samma sak i andra hörnet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bdf2f8ce4ce832937044b4f9f04e7b19.jpg
Sådär! Fortsatte sedan med att slipa med Biltema-verktyget. Bland annat vid lagningarna jag gjort uppe på själva taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-62f05f51869d4663f828b38b7e337f36.jpg
En första grovslipning var nu genomförd. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b77c0de6a49b183b569199127f4159fd.jpg
Minns ni skadan på rutramen från donatorbilen? Planen var hela tiden att åtgärda den. Nu var det dags för det, så jag tog fram den tryckluftsdrivna "getingen" från Jula som jag haft sedan innan och monterade en kapskiva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-20394070a51ab384752fcf25a814ed17.jpg
Den dåliga plåten kapades ur. Sedan slipade jag under den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3661d3382cbddcc8158facd95121f5a.jpg
I vanlig ordning togs en mallbit fram. Sedan klipptes en plåtbit till som bockades efter mallbiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d58fb5282ae37dc1e9943a33e4815e78.jpg
Punktsvetsning in progress! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c374704655591b0a5c5db5d46ec2991f.jpg
Efter flera pauser för att undvika värmespridning var svetsningen klar. Gjorde en första slipning med vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7f50b1a4f4eeb6de4d2c0570c93b2c38.jpg
Sedan slipning med det nya verktyget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7b1af7416ed0dd1fb993e3ae96cf517a.jpg
Sådär! En del spackling behövs men blev trots allt relativt nöjd med lagningen. smile

Det var allt för idag!

Senast redigerat av Loveless (25 september 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Cuefa Ain't no place like home...
25 september 2020 · 4 628 Inlägg

Så smidigt och roligt med nya verktyg! big_smile
Blir skitsnyggt det där 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Loveless
14 oktober 2020 · 532 Inlägg

Hammarslag, slipning och blästring

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8a07eb48a1c3c2d87673612f13dfdb5b.jpg
Eftersom plåten rest sig på några ställen p.g.a. värmen vid svetsning behövde dessa bankas ner med en kulhammare. Sedan spackla så att man får till en jämn yta. Började markera de ställen där detta behövde göras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f160210e85a76f3b4ecce207e6166bbb.jpg
Sedan var det bara att börja knacka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa7a4210857bba72adf8215f1b70ee1d.jpg
Då var en första vända med hammaren klar. Över till slipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a091c94af6f5d80ded44eed41260fef2.jpg
Med slipning kommer mycket damm. Körde en vända med dammsugaren innan jag fortsatte slipa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8fead97ce6c2dc56b378e903e834f2b.jpg
Slipade på sidorna av rutramen d.v.s. vid A-stolparna. Här var plåten inte genomrostad, så vi valde att inte byta ut den. Dock fanns en del rostkratrar, främst på vänster sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-105eea220c1fa55117f4a505afddb6af.jpg
Högersidan var i betydligt bättre skick än vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f995ff60d274e5ed95a93618c1a5107f.jpg
För att få bort all rost från kratrarna valde jag blästring som metod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-071dbd362613c1ce1454118b1e4ec5ce.jpg
Det är effektivt med blästring, men usch vad mycket sand som hamnar överallt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db81d95aa9ae6ad885a0c6e163090ee7.jpg
Sådär! Då var det äntligen färdigblästrat.

Senast redigerat av Loveless (14 oktober 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Bob-Miller
14 oktober 2020 · 1 306 Inlägg

Va förbi Terräng-axel i Partille för ett tag sen,de visa sig att han tog över massa bult o skruv från Volvo när dom la ner 240 serien,så åk dit o rota i hans bult förråd,kan nog finnas mkt speciella bult mm där..ring innan han e lite skum me öoppet tider..031-264848   snygg rost lagat oxå.

Loveless
28 oktober 2020 · 532 Inlägg

Slipning och målning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3cfeffc12162bd51fc74454f25b66426.jpg
Nästa steg blev att börja slipa för hand och sedan grundmåla. Tryckluftsslipen jag köpt hade inte finare än 120-papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4469f6eb8d892109540e0911c8cd7e8d.jpg
Men i nederkant kommer plåten vara täckt av såväl ruta som torpedplåt, så där lade jag inte allt för mycket tid åt att slipa och spackla. Grundfärg lades på och sedan Suddens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd18450f5eb8537a8bcdc3ce262a2a67.jpg
Slutligen lades klarlack på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ae6a347f2faca4edbe551e15428efaf8.jpg
Efter att den nedre delen torkat var det dags att slipa ovandelen av vindruteramen tillsammans med främre delen av taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-15941b1b25c1091bbb977ad9d7a21b77.jpg
I förra inlägget nämnde jag att jag "bankat" ner plåten med en kulhammare på de ställen där plåten rest sig vid svetsningen. Dessa skulle behöva spacklas upp. Men för att se tydligt var ojämnheterna fanns lade jag först på lite grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-962ef8110c40acf7fd70a2ad9d574674.jpg
Nedtill, d.v.s. under rutramen hade jag även lagt på karosserikitt i skarven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eba47f6e26125899440ae479582b1b68.jpg
Det var allt för idag!

Senast redigerat av Loveless (28 oktober 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
29 oktober 2020 · 532 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Snyggt jobbat smile

Tack! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
29 oktober 2020 · 532 Inlägg

Spackling, slipning, målning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-16e834a8bca364e0aaa319f754934c59.jpg
Nästa steg var slipa lite och sedan fylla i ojämnheterna med finspackel. Är verkligen ingen expert på det här med spackling, men jag gjorde så gott jag kunde! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ae6bb23c3bfcb9727d655ea923eb98a.jpg
När spacklet torkat blev det mer slipning och sedan mer grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a673cf0c51da643fd0ee273121af848.jpg
Och efter det ytterligare en vända med spackling.

Fortsättning följer...

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 november 2020 · 532 Inlägg

Slipning, spackling, grund och lack smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c2ca2f9bf13e2659ef5eb2494a33e7fe.jpg
Nu följde ännu en vända med sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-27d2f3aefc357fc07c67b3309e872400.jpg
Sedan på med lite grundfärg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1dbf7df1d929867c9183c1695f3767c7.jpg
Efter det ännu en omgång spackling...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-110add328b9add37eb39d909ee9466d8.jpg
...samt slipning och grundmålning igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-def671f0e26247ed0e0d67863f0e8e39.jpg
För att bara komma fram till att ytterligare spackling behövdes...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-de551aebbeb558d36927fc7d358d2263.jpg
...vilket även krävde än mer slipning. Men efter det fick det räcka! Körde en sista gång med grundfärg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b7e9533d9f30465eef4714c4ab84bcd8.jpg
...innan jag lade på Suddens färg och klarlack. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-969f0b651f142a028eb04a4ef9752f76.jpg
Som ni vet är spackling, slipning och lack verkligen inte min starka sida, men jag blev ändå hyfsat nöjd med resultatet, även om det är långt ifrån vad en riktig lackerare skulle kunna prestera. Nu har Sudden i alla fall en fräsch rutram, vilket möjliggör montering av en vindruta. Och det gör jag i nästa update! smile

Senast redigerat av Loveless (12 november 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Lucif3r
12 november 2020 · 2 182 Inlägg

Jag tror problemet för många(mig själv inkluderat!) med spackling, slipning, spackling, slipning, lack, gör om gör rätt ... är att det tar sån fruktansvärt lång tid och är så fruktansvärt enformigt och tråkigt big_smile

Loveless
17 november 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag tror problemet för många(mig själv inkluderat!) med spackling, slipning, spackling, slipning, lack, gör om gör rätt ... är att det tar sån fruktansvärt lång tid och är så fruktansvärt enformigt och tråkigt big_smile

Jo, det ligger något i det. smile Men sedan har man inte samma verktyg och erfarenhet av spackling och sånt som en som jobbar med det har.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 november 2020 · 532 Inlägg

Montering av vindruta, torkarmotor, torpedplåt mm! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-702667f171b4cfc0ef5fb3fcd60eefe0.jpg
Nu var det dags att montera den "nya" rutan som jag köpt på skroten. Men först testade jag så att den passade. Vi hade ju trots allt bytt ut stora delar av vindruteramen. Men passformen var rätt, så jag tog bort rutan igen och rullade ut butyltejp. tongue Monterade även clipsen till torpedplåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9c0a2d92ec09202324591ec985392ae.jpg
En hel rulle butyltejp som räcker till mer än bara vindrutan kostade 134 kr på Mekonomen. Vindrutan kostade 250 kr på skroten. Totalt hamnade alltså själva rutinstallationen på strax under 400 kr + lite jobb. Förmånligt tycker jag, speciellt då Sudden saknade glasförsäkring när jag köpte honom. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4437b848dbdd84b8b23e252c50d70a6a.jpg
Volvo gillar att använda butyltejp till lite allt möjligt. Bytte ut butyltejpen som håller fast gallret före luftintaget till klimatanläggningen. Monterade även den svarta "plasttratten" som hindrar vatten från att komma in i klimatanläggningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d3e7c7c3cff1fb04073bb7b6169fa68.jpg
Sedan monterades täckkåpan och även torkarmotorn. Rutan kommer förresten från en rödmetallic 944 av 1994-års modell.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcc05bbf01ec6d6dab2cfd70dc154fb1.jpg
Även gallret på torpedplåten (som ofta ramlar loss) fästes med ny butyltejp när torpedplåten ändå var demonterad. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6d8d6f113f2c43303e3cb66def3de800.jpg
Torpedplåten och gummitätningarna till torkarna monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e5c682ecbf18e9dd821b579b1ff8dcd6.jpg
Slutligen monterades även motorhuven samt torkarna med nya blad. roll

Senast redigerat av Loveless (17 november 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang