”Steering locked” Porsche cayman S-06

JKurvinen
30 oktober 2020 · 3 Inlägg

Är det någon som känner till en lösning på problemet när rattlåset på en Porsche CS plötsligt en morgon har låst sig? Det går att få i nyckel i tändningslåset men rattlåset hoppar ej ur. I displayen står det ”steering locked”. Jag har kräm i batteriet, allt annat som ljud och ljus går i gång när jag sätter nyckeln i tändningslåset och det går att vrida tändningslåset i alla steg, men ratten förblir låst och bilen startar inte. Jag har två nycklar och har provat dem båda.. samma reaktion från bilen. Jag har även bytt batteri i nycklarna.. samma reaktion från bilen. Om man skulle koppla upp bilen och läsa av eventuell felkod, går det att låsa upp rattlåset på något sätt? Som ni förstår av mitt inlägg så har jag ingen aning. Visst det går att ta den till Porsche verkstad, men jag hoppas på tur och hjälp från er i forumet här!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2020 · 13 669 Inlägg

har du testat att dragit lite i ratten när du stoppar i nyckeln i låset..   kan ju vara så att den står dumnt så den lägger tryck mot låset så derför öppnas det inte

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JKurvinen
30 oktober 2020 · 3 Inlägg

Growe skrev:
har du testat att dragit lite i ratten när du stoppar i nyckeln i låset..   kan ju vara så att den står dumnt så den lägger tryck mot låset så derför öppnas det inte

Jag har dragit och vridit i ratten men den förblir låst.

torsen
30 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Du har inte kört emot något eller slagit i ratten(utan att airbagen löst ut) så att rattstången endera förskjutits uppåt eller neråt?
Har på en bil råkat ut för att rattstångens ändrade läge medfört att rattlåsets kolv låst sig/kärvat, så att kolven inte ville lämna läget i ringen på rattstången.
Men det var på bil utan airbag.
Annars hade jag rekommenderat dig att prova med att dra uppåt i ratten, resp trycka ner ratten.
Men  inte med airbagen aktiverad - det avråder jag ifrån.

Har du möjlighet att demontera ratten och därefter kolla enligt vad jag beskrev ovan?
De flesta rattstänger har en skjutskarv.
Andra har ett "nätrör".
De finns för att förhindra skador på föraren om styrväxeln med nedre delen av rattstången vid en krock skulle tryckas in i kupén.

I mitt fall kunde jag lossa och justera rattstångslagerbocken uppåt eller neråt.
Minns inte i vilken riktning det var.

Men den möjligheten/konstruktionen kanske inte gäller Porsche?

jaka54
30 oktober 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du prövat att spraya in olja i låset?

mb_pucken
30 oktober 2020 · 5 083 Inlägg

Efter en snabb koll på Google så ser det ut som att din bil har elektriskt rattlås.
Fanns en del resultat på lösningar och videos hur man löser detta problem.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JKurvinen
31 oktober 2020 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Du har inte kört emot något eller slagit i ratten(utan att airbagen löst ut) så att rattstången endera förskjutits uppåt eller neråt?
Har på en bil råkat ut för att rattstångens ändrade läge medfört att rattlåsets kolv låst sig/kärvat, så att kolven inte ville lämna läget i ringen på rattstången.
Men det var på bil utan airbag.
Annars hade jag rekommenderat dig att prova med att dra uppåt i ratten, resp trycka ner ratten.
Men  inte med airbagen aktiverad - det avråder jag ifrån.

Har du möjlighet att demontera ratten och därefter kolla enligt vad jag beskrev ovan?
De flesta rattstänger har en skjutskarv.
Andra har ett "nätrör".
De finns för att förhindra skador på föraren om styrväxeln med nedre delen av rattstången vid en krock skulle tryckas in i kupén.

I mitt fall kunde jag lossa och justera rattstångslagerbocken uppåt eller neråt.
Minns inte i vilken riktning det var.

Men den möjligheten/konstruktionen kanske inte gäller Porsche?

Nej jag har inte kört över någon kant eller liknande som jag kan härleda till mitt problem.

simlar
31 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Skulle inte bli förvånad om det är samma elektriska rattlås som sitter i Passat av samma årsmodell.
Dessa tidiga elektriska rattlås har varit bekymmer med att dom helt plötsligt slutar fungera.

Brukar alltid resultera i bärgning till verkstad för byte och inkodning av rattlåset.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang