V50 07 Batteri gnistrar efter CEM rengöring

diako93
30 oktober · 5 Inlägg
#1

Hej,
Har en V50 07 som jag har lite strul med.
Det började med en massa felmeddelanden som dök upp och jag kom fram till att det var Volvons CEM som strulade och att det åtgärdas genom att rengöra kontakterna med en kontaktspray (använde biltemas Oxide Clean). Så självfallet började jag med att koppla ur batteriets negativa pol innan jag började med jobbet.

Efter allt är klart och jag installerat in bilens CEM och sedan ska sätta fast negativa polen så gnistrar det som fan. Under tiden kontakten sker så låter det som att någon elektrisk del i den bakre delen av bilen kommer igång, typ någon stor fläkt eller liknande, det är ett dovt elektriskt ljud iaf.

Frågan är om jag gjort något fel nu och om jag ska vara rädd för att batteriet kan explodera om det gnistrar för mycket? Jag har inte vågat sätta fast den helt och hållet med tanke på att det gnistrar rejält om den.

Tack på förhand!

diako93
30 oktober · 5 Inlägg
#2

Jag kan även tillägga att jag fixade ett nytt batteri för någon vecka sedan bara. Det är en Bosch S5 007 som är på 74ah.

Utmarks-Loke
30 oktober · 3 558 Inlägg
#3

Att det gnistrar beror på att någonting går igång, så det är inget konstigt. Frågan är vad det är som surrar och låter och drar en massa ström, bak i bilen. Kanske bränslepumpen? Jag tror inte det finns någon fläkt där bak.

diako93
30 oktober · 5 Inlägg
#4

Utmarks-Loke skrev:
Att det gnistrar beror på att någonting går igång, så det är inget konstigt. Frågan är vad det är som surrar och låter och drar en massa ström, bak i bilen. Kanske bränslepumpen? Jag tror inte det finns någon fläkt där bak.

Tack för svaret.
Jag är inte så bilkunnig så det kan mycket väl vara bränslepumpen.
Frågan är om det är säkert att det gnistrar såpass mycket? Hur länge ska man hålla kvar negativa polen innan det ska sluta gnistra? Har respekt för bilbatterier och har hört att gnistor kan antända gasen i ett bilbatteri så att den exploderar, så vill verkligen vara på säkra sidan.

Utmarks-Loke
30 oktober · 3 558 Inlägg
#5

Gnistor kommer bara i en tiondels sekund när när man sätter på batteriskon på polen. Så fort man får bra kontakt skall det sluta gnistra. Frågan är varför något elektriskt startar, är tändningen påslagen?

Brådhis * Voff voff *
30 oktober · 5 662 Inlägg
#6

diako93 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Att det gnistrar beror på att någonting går igång, så det är inget konstigt. Frågan är vad det är som surrar och låter och drar en massa ström, bak i bilen. Kanske bränslepumpen? Jag tror inte det finns någon fläkt där bak.

Tack för svaret.
Jag är inte så bilkunnig så det kan mycket väl vara bränslepumpen.
Frågan är om det är säkert att det gnistrar såpass mycket? Hur länge ska man hålla kvar negativa polen innan det ska sluta gnistra? Har respekt för bilbatterier och har hört att gnistor kan antända gasen i ett bilbatteri så att den exploderar, så vill verkligen vara på säkra sidan.

Vill du slippa gnistorna så ser du till at sätta dit batteripolen snabbt och bestämt. Gnistorna är en visuell bild av dålig kontakt. Värme, ljus och ljud är så att säga restprodukten. Inget av det är önskvärt. smile

Vill du vara riktigt säker så vänder du bort ansiktet precis när du sätter dit batteripolen.

(För du har väl inte förväxlat plus och minus?)

EDIT: Däremot låter det märkligt att något skulle starta upp bara för att du lägger på batteripolen?!

Senast redigerat av Brådhis (30 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
diako93
30 oktober · 5 Inlägg
#7

Tänkte kolla CEM igen för att se så att allt är korrekt kopplat. Gick igenom en youtube guide där killen sa att det bara går att koppla in kontakterna på ett sätt, men kommer säkerställa så att allt är korrekt och sen prövar jag med batteriet igen.
Har inte förväxlat plus och minus, tändningen är inte påslagen, lampor och sådant ska vara avstängt och alla dörrar är stängda också.
Kan det vara att biltemas "Oxide Clean" inte avdunstat nog och typ kortsluter något? Jag lät den torka över natten innan jag kopplade in CEM igen. Men nu är det ett par dagar sen jag rörde bilen så det borde väl ha försvunnit även fast det är inkopplat?

jaka54
30 oktober · 4 075 Inlägg
#8

Hej!
Svaret på det är Nej!
Sätt bara på batterianslutningen snabbt så slutar det att gnistra! Gnistrar gör det bara någon tiondels sekund,  innan anslutningen når batteripolen.!

Senast redigerat av jaka54 (30 oktober )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober · 13 337 Inlägg
#9

Japp.
Jobbar mycket med fabriksnya bilar. De kan gnistra rent överjävligt när man sätter tillbaka minuspolen då bilen vaknar och kollar av sina system för att söka efter problem/göra den startklar.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Utmarks-Loke
30 oktober · 3 558 Inlägg
#10

Dessutom sitter det kondensatorer i alla elektroniska moduler som skall laddas upp när strömmen kommer på

diako93
31 oktober · 5 Inlägg
#11

LÖSTE DET!
Problemet var att en kabel satt löst och inte helt spänd i CEM.
Efter åtgärden så gnistra det bara litegrann så som det ska, sedan starta allting upp smile
Så om det är någon som har liknande problem så säkerställ så att alla kablar sitter i 100% fastspända och i rätt plats.
Tack för all hjälp, uppskattas rejält!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang