SÖKES: tips på BIL (Hundvänlig + bränslesnål) ?

pauwui
30 oktober 2020 · 19 Inlägg

Hej!
Hej! vi har en hund på 13kg som kan hoppa in själv. Vi har just nu en toyota aygo med hundbur i baksätena. Vet ej om det beror på den 3-cylindriga höga ljudvolymen eller att bilen har mycket vibrationer. Men hon avskyr i alla fall att åka i den. När vi åkt nyare volvo (långt utanför min prisklass) så har hon varit väldigt bekväm.

Söker helt enkelt en budgetvariant av en bekväm bil sett till ljudvolym och vibrationer.
Vill dessutom inte att bilen ska dra mer än 0.7 blandad körning.
Min budget är max 25, ev max max 30 tusen.

Skriv gärna om ni har tips på någon/några modeller ni rekommenderar!
Tack på förhand!

Senast redigerat av pauwui (30 oktober 2020)

torsen
30 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Beroende på hur stor hund du har = du lyfter in hunden eller låter den hoppa in själv, så bör bilen ha så lågt bagageutrymme/lastgolv som möjligt.
SUV:ar är uteslutna ur hoppa i/ur bilen-synpunkt.

Mini(hundkojorna kallade) är låga, med knappast i din budgetklass.

Själv har jag en medelstor hund på drygt 30 kg.
Jag har plockat ur baksätet och låter hunden gå in genom någon av bakdörrarna.
Har ett lastförskjutningsnät bakom framsätena så att hunden disponerar hela utrymmet bakom nätet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:
Beroende på hur stor hund du har = du lyfter in hunden eller låter den hoppa in själv, så bör bilen ha så lågt bagageutrymme/lastgolv som möjligt.
SUV:ar är uteslutna ur hoppa i/ur bilen-synpunkt.

Mini(hundkojorna kallade) är låga, med knappast i din budgetklass.

Själv har jag en medelstor hund på drygt 30 kg.
Jag har plockat ur baksätet och låter hunden gå in genom någon av bakdörrarna.
Har ett lastförskjutningsnät bakom framsätena så att hunden disponerar hela utrymmet bakom nätet.

Ganska smart!! Vi har hundbur så vi kan nyttja baksätet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
pauwui
30 oktober 2020 · 19 Inlägg

torsen skrev:
Beroende på hur stor hund du har = du lyfter in hunden eller låter den hoppa in själv, så bör bilen ha så lågt bagageutrymme/lastgolv som möjligt.
SUV:ar är uteslutna ur hoppa i/ur bilen-synpunkt.

Mini(hundkojorna kallade) är låga, med knappast i din budgetklass.

Själv har jag en medelstor hund på drygt 30 kg.
Jag har plockat ur baksätet och låter hunden gå in genom någon av bakdörrarna.
Har ett lastförskjutningsnät bakom framsätena så att hunden disponerar hela utrymmet bakom nätet.

Hej! vi har en hund på 13kg som kan hoppa in själv. Vi har just nu en toyota aygo med hundbur i baksätena. Vet ej om det beror på den 3-cylindriga höga ljudvolymen eller att bilen har mycket vibrationer. Men hon avskyr i alla fall att åka i den. När vi åkt nyare volvo (långt utanför min prisklass) så har hon varit väldigt bekväm.

Söker helt enkelt en budgetvariant av en bekväm bil sett till ljudvolym och vibrationer.

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

pauwui skrev:

torsen skrev:
Beroende på hur stor hund du har = du lyfter in hunden eller låter den hoppa in själv, så bör bilen ha så lågt bagageutrymme/lastgolv som möjligt.
SUV:ar är uteslutna ur hoppa i/ur bilen-synpunkt.

Mini(hundkojorna kallade) är låga, med knappast i din budgetklass.

Själv har jag en medelstor hund på drygt 30 kg.
Jag har plockat ur baksätet och låter hunden gå in genom någon av bakdörrarna.
Har ett lastförskjutningsnät bakom framsätena så att hunden disponerar hela utrymmet bakom nätet.

Hej! vi har en hund på 13kg som kan hoppa in själv. Vi har just nu en toyota aygo med hundbur i baksätena. Vet ej om det beror på den 3-cylindriga höga ljudvolymen eller att bilen har mycket vibrationer. Men hon avskyr i alla fall att åka i den. När vi åkt nyare volvo (långt utanför min prisklass) så har hon varit väldigt bekväm.

Söker helt enkelt en budgetvariant av en bekväm bil sett till ljudvolym och vibrationer.

En äldre V70N 05-07 får du i bra skick för dom pengarna. Men 0,7 i stadstrafik kommer den inte dra. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
30 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Vilken som helst "riktig" kombibil kommer antagligen att fungera. Tex. Toyota Avensis eller vad som helst. Min syrra har en 15kg hund (Tollare) och den hoppar själv upp i bagaget på hennes Dacia Sandero, eller om det är en Logan, där hon har en bur till den.

Presidento Of World
30 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Prisklass?

Opel Astra är trevlig och funkar fint.
Opel Vectra typ 2005-2008
Avensis
Saab 9-3
Prius kanske?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
30 oktober 2020 · 7 217 Inlägg

Vad för budget har du? smile mycket enklare att rekommendera en bil då

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
pauwui
30 oktober 2020 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vilken som helst "riktig" kombibil kommer antagligen att fungera. Tex. Toyota Avensis eller vad som helst. Min syrra har en 15kg hund (Tollare) och den hoppar själv upp i bagaget på hennes Dacia Sandero, eller om det är en Logan, där hon har en bur till den.

Har alla kombibilar lite vibrationer i förhållande till en liten bil som en toyota aygo?

pauwui
30 oktober 2020 · 19 Inlägg

SportPilot skrev:
Vad för budget har du? smile mycket enklare att rekommendera en bil då

hej! Min budget är max 25 tusen men gärna lägre.

Utmarks-Loke
30 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

pauwui skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Vilken som helst "riktig" kombibil kommer antagligen att fungera. Tex. Toyota Avensis eller vad som helst. Min syrra har en 15kg hund (Tollare) och den hoppar själv upp i bagaget på hennes Dacia Sandero, eller om det är en Logan, där hon har en bur till den.

Har alla kombibilar lite vibrationer i förhållande till en liten bil som en toyota aygo?

Aygo är något mitt emellan en bil och en mopedbil. Du kommer märka det när du provkör en "vanlig" bil. Du behöver inte någon vräkig mercedes för att åka mjukare, det räcker med en vanlig toryota, opel, volvo eller vad som helst. Men provkör, det finns säkert vissa "skrammelburkar" även bland vanliga bilar.

pauwui
30 oktober 2020 · 19 Inlägg

Presidento skrev:
Prisklass?

Opel Astra är trevlig och funkar fint.
Opel Vectra typ 2005-2008
Avensis
Saab 9-3
Prius kanske?

Hej!
Opel astra är 3 cylindrar låter den inte mycket?
Opel vectra verkar bra men den drar så mycket.
Avensis verkar inte dra super mycket, vet du hur ljudvolymen är i den?

pauwui
30 oktober 2020 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

pauwui skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Vilken som helst "riktig" kombibil kommer antagligen att fungera. Tex. Toyota Avensis eller vad som helst. Min syrra har en 15kg hund (Tollare) och den hoppar själv upp i bagaget på hennes Dacia Sandero, eller om det är en Logan, där hon har en bur till den.

Har alla kombibilar lite vibrationer i förhållande till en liten bil som en toyota aygo?

Aygo är något mitt emellan en bil och en mopedbil. Du kommer märka det när du provkör en "vanlig" bil. Du behöver inte någon vräkig mercedes för att åka mjukare, det räcker med en vanlig toryota, opel, volvo eller vad som helst. Men provkör, det finns säkert vissa "skrammelburkar" även bland vanliga bilar.

Okej tack för info!

SportPilot Ubåtsingenjör
30 oktober 2020 · 7 217 Inlägg

Saab 9-3 sc är riktigt mycket bil för pengarna smile den kommer dock dricka mer än din aygo

En Hyundai i30 får du också för de pengarna. Köp ingen diesel bara, gäller båda modeller

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
pauwui
30 oktober 2020 · 19 Inlägg

SportPilot skrev:
Saab 9-3 sc är riktigt mycket bil för pengarna smile den kommer dock dricka mer än din aygo

En Hyundai i30 får du också för de pengarna. Köp ingen diesel bara, gäller båda modeller

Varför inte diesel? Saab 9-3 är lockande förutom bränsleförbrukningen som verkar vara ca 0.9 faktisk förbrukning.

I30 har ju bättre förbrukning, vet du hur komforten och ljudvolymen är?

Senast redigerat av pauwui (30 oktober 2020)

Utmarks-Loke
30 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

För att dieslar mår bäst av att gå längre sträckor åt gången och bli ordentligt varma. Det är bilar för folk som kör mycket, kanske bor långt från där de jobbar.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 oktober 2020 · 7 217 Inlägg

pauwui skrev:

SportPilot skrev:
Saab 9-3 sc är riktigt mycket bil för pengarna smile den kommer dock dricka mer än din aygo

En Hyundai i30 får du också för de pengarna. Köp ingen diesel bara, gäller båda modeller

Varför inte diesel? Saab 9-3 är lockande förutom bränsleförbrukningen som verkar vara ca 0.9 faktisk förbrukning.

I30 har ju bättre förbrukning, vet du hur komforten och ljudvolymen är?

Den är helt klart bättre än din aygo, dock inte Lika bra som Saaben men ganska nära. Svårt att förklara, det bästa är att du åker och testar intressanta modeller så att du får en egen uppfattning om ljudnivå osv smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Presidento Of World
30 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

pauwui skrev:

Presidento skrev:
Prisklass?

Opel Astra är trevlig och funkar fint.
Opel Vectra typ 2005-2008
Avensis
Saab 9-3
Prius kanske?

Hej!
Opel astra är 3 cylindrar låter den inte mycket?
Opel vectra verkar bra men den drar så mycket.
Avensis verkar inte dra super mycket, vet du hur ljudvolymen är i den?

Opel astra har såvitt jag vet alltid haft 4 cylindriga motorer. 1.6l är en bra och billig motor i både bränsle och drift iövrigt.

Mycket bil för kaffepengar.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Emspet
21 augusti 2023 · 1 Inlägg

Hej! Nu vet jag att detta är väldigt långt efter men vilken hundbur löste ni i baksätet på er Toyota aygo? Du har ingen gammal bild? Har nämligen en sån bil och håller på att kolla på lösningar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang