Min drömprojekt Pontiac firebird 1968 med Pontiac 400.

Min drömbil ska blir verklighet. Utsidan och interiören ska blir i orginialutförande. Drivlinan är Pontiac 400:a och Automatik TH400. Det ska inte bli en äkta ram air bil utan en "hyllning" till den fräna Firebird RA II -68. Välkomna till min projekttråd och detta roliga projekt!
  • 56 Följare
  • 30 612 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 18:45
blazerturbo
25 oktober · 252 Inlägg
#201

Dagens lilla uppdatering 25/10/2020

Imorgon jag ska mäta lite på motorstativet och pontiac motorn för att köpa skruvar på GBG skruvcenter. Jag ska kolla med dem om de har bra skruvar som är 12.9.
Jag vill inte att motorn ska slår i backen pga klena skruvar osv.
Mycket spännande att få öppna motorn.
Den har inte öppnat sedan den rullade av fabriken.
Min bäste källa håller på och söker efter ett par toppar.
Intressant att 96 toppar har hård ventilsäte för blyfritt bränsle och hyfsat bra flöde port.
Många vill ha dessa toppar till 455 eller stroker kit (461 cu) för att få kompression 9.2:1 till 9.5:1 (det är bara ungefärligt uträknat).
Det är populära toppar till 455 och eftertraktade.
Jag kommer ändå behålla 96 topparna.☺️

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Pontiac_firebird72
25 oktober · 923 Inlägg
#202

blazerturbo skrev:
Dagens lilla uppdatering 25/10/2020

Imorgon jag ska mäta lite på motorstativet och pontiac motorn för att köpa skruvar på GBG skruvcenter. Jag ska kolla med dem om de har bra skruvar som är 12.9.
Jag vill inte att motorn ska slår i backen pga klena skruvar osv.
Mycket spännande att få öppna motorn.
Den har inte öppnat sedan den rullade av fabriken.
Min bäste källa håller på och söker efter ett par toppar.
Intressant att 96 toppar har hård ventilsäte för blyfritt bränsle och hyfsat bra flöde port.
Många vill ha dessa toppar till 455 eller stroker kit (461 cu) för att få kompression 9.2:1 till 9.5:1 (det är bara ungefärligt uträknat).
Det är populära toppar till 455 och eftertraktade.
Jag kommer ändå behålla 96 topparna.☺️

Vad blir det för toppar du ska ha istället för 96 topparna. Dom flästa  Pontiac toppar har hårda ventilsäten Och är väldigt hårda styrningar.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
blazerturbo
25 oktober · 252 Inlägg
#203

Pontiac_firebird72 skrev:
Vad blir det för toppar du ska ha istället för 96 topparna. Dom flästa  Pontiac toppar har hårda ventilsäten Och är väldigt hårda styrningar.

Ja, flesta är hårda men inte alla.
Från 1970 och ner till tidigt 60-tal har inte hårda och klarar inte för blyfritt bränsle.
1971 och framåt har hårda ventilsäten.
Men 96 topparna har stora ventiler och även 1967-72 topparna.
Just 1971-79 topparna är bara lågkompression och har små ventiler 
Men 1973 och på 455 topparna har de stor ventil medan de andra topparna 1973 har små ventiler.

Viktig är topparna ska ha stödskruv i. De flesta har pressad stöd i topparna. Stödskruv i topparna kan man få fixat på en motorfirma.                 
Just nu vet jag inte vilka toppar jag ska ha. Jag har inte bestämt mig  pga flesta är 72cc. 
Från 1967-70 har riktigt hög kompression.
Det beror på vilka toppar man hittar som avgör.

Aluminum toppar är det sista valet för mig.
Jag vill ha "korrekt" period för min bil.

Senast redigerat av blazerturbo (25 oktober )

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
25 oktober · 12 474 Inlägg
#204

Jag hade en Pontiac i början av 80-talet. Det var en fullsize med 455:a men trots att den hade 325 hkr var den smogad och lite slö. Bytte till två andra toppar som var osmogade och passade rakt av och jävlar vilket klös det blev på den stora och tunga bilen. 455:an gav nog 400 hkr med nya topparna. Den spann loss rullandes i kanske 30 km/h dock på ett hjul då den var odiffad. Men kul var det.

En sån här var det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740.jpg

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 oktober )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
blazerturbo
26 oktober · 252 Inlägg
#205

Dagens lilla uppdatering 26/10/2020

Idag har jag har åkt in till Skruvcenter i Göteborg.
De hade 3/8-16  unc men var lite dyra.
Skruvarna har 8.8 och det är okej.
Jag har mätt noga på motorsidan mot lådan. De har korta gängning och akta så att dem inte går för långt in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-e0861260ec444b093698f37092a6813a.jpg

Jag ska köpa ett bit trä som ska vara stöd på framsidan av motorn för extra säkerhet.
Oavsett om motorstativet är robust eller klent.
Jag väntar ett paket ifrån Tyskland, jag tror att det kommer imorgon eller i övermorgon.
Jag är ivrig att få ta bort de där jobbiga bucklorna på hörnet på framskärmen.


Stay tuned for more😎

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
26 oktober · 252 Inlägg
#206

Vettemannen skrev:
Jag hade en Pontiac i början av 80-talet. Det var en fullsize med 455:a men trots att den hade 325 hkr var den smogad och lite slö. Bytte till två andra toppar som var osmogade och passade rakt av och jävlar vilket klös det blev på den stora och tunga bilen. 455:an gav nog 400 hkr med nya topparna. Den spann loss rullandes i kanske 30 km/h dock på ett hjul då den var odiffad. Men kul var det.

En sån här var det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740.jpg

/Benny

😎👍🏻👍🏻

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
27 oktober · 252 Inlägg
#207

Dagens uppdatering  27/10/2020


Äntligen har paketet kommit och leveransen tog bara 5 dagar ifrån Tyskland att komma hit.
Jag blev överraskad för den är bra kvalitet och massor av saker i väskan.
På Verktygsboden kostar den 4495 kr.
Jag köpte den på Ebay, komplett maskin inkl frakt för 1800 kr. 
Det är skillnad på pris men samma maskin, bara olika klistermärket på..
Den väger ca 14kg och var välpackad också.
Det ska bli roligt att testa och se om den är bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-45e90cba2ca00b5b857ed5b91b71290d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-4103ff307f4b2e9a95bd3cc0d15a56a0.jpg

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Bob-Miller
27 oktober · 1 127 Inlägg
#208

Jättebra tips,man kan spara mkt pengar om man letar runt.

blazerturbo
27 oktober · 252 Inlägg
#209

Bob-Miller skrev:
Jättebra tips,man kan spara mkt pengar om man letar runt.

Yes😃👍🏻

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Lucif3r
27 oktober · 525 Inlägg
#210

Att handla i sverige är ju hopplöst... I stort sett allt kostar omänskligt mycket mer i sverige än t ex tyskland, även om man lägger på dom där extra 3% VAT på priset(tyskland har ju 22% VAT, och vi 25%).

... Och företagen i sverige undrar varför ingen vill köpa från dom...

blazerturbo
28 oktober · 252 Inlägg
#211

Dagens uppdatering 28/10/2020

Jag har provat maskinen på höger originalframskärm.
Maskinen var jättebra och kanon
förutom draghammaren som var sådär lite dålig.
Jag ska fundera på att bygga om draghammaren eller köpa annat.
Men jag var ändå inte nöjd med hur original framskärmen är.
Den var lite fel vinkel på ena hörnet ner mot undre panelen och som är rostig.
Jag har läst lite i Body service boken, där finns bra tips osv.
Tills slut hittade jag bra info i boken om hur man ska anpassa skärm och glipa.
Jag prova igen med eftermarknadsskärmen och förlängningsskärmen.
Några timmar med lite plåtslagning och anpassning.
Jag har använt domkraft, det är lättre för mig när jag är själv.
Plötslig ser det ut bättre än vad det gör med den gamla skärmen.
Båda har samma glipa dörr och skärm.
Jag får tar lite mer timmar på framskärmen och sedan tror jag att det blir bra.
Jag är inte glad över att jag köpt ett skruvkit till "front end”, det var dåligt.
Innehållet är inte tillräckligt och saknar skruvar..
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-03ba18375d718676d9880f5c858c7737.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-2f36993bddb39282a1c687403aa141a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-6e0fa47838eea7022cad824feb328b0f.jpg

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Cuefa Kungen av dagspendlande.
29 oktober · 2 909 Inlägg
#212

Skam den som ger sig!
Trist att det ska vara så svårt att få högkvalitativa grejer när man beställer sad

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jaka54
29 oktober · 4 071 Inlägg
#213

Hej!
Prova sen med huven! På min 76:a Camaro passade inte originalhuven mot piratskärmen.
Glipan vid dörren fixas ganska lätt genom att du svetsar fast svetstråd, så att glipan blir så bra/liten  som möjligt, Har för mig att Chevrolet har 5,5mm glipor mellan dörr/framskärm ...sen tennspacklar du;)!

blazerturbo
29 oktober · 252 Inlägg
#214

Dagens lilla uppdatering 29/10/ 2020

Jag har hämtat en BOP TH 400 med kort strut idag.
Den är komplett med Pontiac turbin i.
Den har rätt längd och jag behöver inte ändra på något fäste eller på ramen.
Jag ska göra klar bakskärmen och har lite svetjobb kvar.
Sedan är det bara tröskellådan och instrument panelen som ska bytas.
Jag är längtar till att få lacka bilen och montera alla nya delar på bilen sedan.

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
29 oktober · 252 Inlägg
#215

jaka54 skrev:
Hej!
Prova sen med huven! På min 76:a Camaro passade inte originalhuven mot piratskärmen.
Glipan vid dörren fixas ganska lätt genom att du svetsar fast svetstråd, så att glipan blir så bra/liten  som möjligt, Har för mig att Chevrolet har 5,5mm glipor mellan dörr/framskärm ...sen tennspacklar du;)!

Tack för tipset! Självklart ska jag anpassa huven på bilen. Jag har två motorhuvar. Så inga problem. Det tar bara lite tid att få rätt på allt.😃

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
29 oktober · 252 Inlägg
#216

Cuefa skrev:
Skam den som ger sig!
Trist att det ska vara så svårt att få högkvalitativa grejer när man beställer sad

Ja.

Senast redigerat av blazerturbo (29 oktober )

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
30 oktober · 252 Inlägg
#217

Dagens lilla uppdatering 30/10/2020

Jag har beställt 2 st burkar med Eastwood  Extreme Chassis Satin Black och två st primer brukar.
Det är dags att fixa ramen och bärarmarna.
Jag ska leta efter en bra HLVP färgspruta.
Jag ska köpa PU gummi till ram, bärarmar och alla kulleder också.
Det är skönt att få ramen fräsch och ren!
Efter varit plåtren i många år.
Det är tröttsamt att se tråkig ut.
Om färgen är tillräcklig så ska jag måla motorväggen (motorrum) också.
Allt i ramen ska bli helt nytt förutom spindel och bromsoken som ska renoveras.
Hoppas att det finns reservdelar till sällsynta bromsoken 4 kolv.

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
1 november · 252 Inlägg
#218

Dagens uppdatering  1/11/2020

Idag jag har fixat med vänster skärm,  behöver ta bort bucklor osv.
Det gick bra och jag har fixat lite med draghammaren och den fungerar igen.
Jag kunde inte låta blir att prova emblemen på framskärmarna.
Jag ville se hur det såg ut.
Der är grymt snygga emblem!
Tänka sig att den blir ännu snygg med lite färg på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-26320b1b0cb37cd163796d58e251a97f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-7da09222c20d518ad4494aa393023d50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-cc21c3698134457bbfbbe72f0694ed3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-83bf06faaa17fe39ef074681f17feb71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-26b153c22d8ad5083d34ee2939487da6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-51b61b452ce45fbb5d601ccea28a208a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-31beab1c9f6afc0f2f502c6864272dfa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-8873ddad0fb231222820ec1b57fd1b91.jpg

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
1 november · 12 474 Inlägg
#219

Emblemen blir snygga på Eldfågeln!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Bob-Miller
1 november · 1 127 Inlägg
#220

Funka den fint maskinen du köpte??va ju prisvärd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang