Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK. Ingen direkt plan förutom att den ska bli bättre och att den ska vara en rolig bil helt enkelt.
  • 71 Följare
  • 31 449 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 15:14
Marlboroman
3 augusti · 8 061 Inlägg
#141

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3638ac612aee6601ac8e59fa02ab7f82.jpg
Idag har jag lärt mig en sak. Bakom "rostdöljarna" så finns det hål i dörrarna... Hade tänkt att det bara var att ta bort dem och snygga till bakom, men så enkelt fick det ju inte vara. Bort ska dem listerna i vilket fall. Dels för att se hur det ser ut bakom och dels för att det är snyggare utan.

Marlboroman
6 augusti · 8 061 Inlägg
#142

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-fc8ce0cef01413a5f0cd595d3b18dab8.jpg
Såg inte så farligt ut bakom listerna på den här sidan i alla fall. Var rädd att det skulle vara värre. Får väl se hur det ser på förarsidan när jag tar bort dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-22dee534db4eccd13d37d4dac5fcb705.jpg
Ny kontakt till lmm på plats. Bytte ut plastslangen som jag satte runt kablarna tidigare mot strumpa istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8db26d0608e53d9fac4edb288027fd90.jpg
Vet inte om det gör skillnad i slutänden, men det känns bättre efter att ha fått bort 5 skarvningar. Och sånt ska inte underskattas!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 augusti · 2 909 Inlägg
#143

Gamla bilars elsystem är farliga grejer... det där ser betydligt bättre ut! 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
caromania Forummoderator
9 augusti · 9 039 Inlägg
#144

Cuefa skrev:
Gamla bilars elsystem är farliga grejer... det där ser betydligt bättre ut! 👍

Ja herregud. Ni skulle se hur det ser ut under huven på min nya leksak, en 30år gammal Rover. Den var ju liksom instabil i elsystemet redan när den rullade av bandet. big_smile

Snyggt jobbat Marlboro! Riktigt Avis på den där järnhästen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lucif3r
10 augusti · 525 Inlägg
#145

Även om det är visar sig att det gör noll och ingen skillnad idag så känns det som sagt bättre ju mindre skarvar som finns, plus att det blir betydligt lättare att felsöka i framtiden om/när en skarv börjar bråka. smile

Marlboroman
10 augusti · 8 061 Inlägg
#146

caromania skrev:
Ni skulle se hur det ser ut under huven på min nya leksak, en 30år gammal Rover.

Jo, men inte det en del av "charmen" med ett engelskt fordon? Helst ska det ju vara något äldre så att det är Lucas för den fullständiga upplevelsen.

caromania Forummoderator
10 augusti · 9 039 Inlägg
#147

Marlboroman skrev:

caromania skrev:
Ni skulle se hur det ser ut under huven på min nya leksak, en 30år gammal Rover.

Jo, men inte det en del av "charmen" med ett engelskt fordon? Helst ska det ju vara något äldre så att det är Lucas för den fullständiga upplevelsen.

Absolut. Jag har ju även en britt från 30-talet men det elsystemen är nytt (original Lucas) så där funkar allt klockrent. Nästan. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marlboroman
10 oktober · 8 061 Inlägg
#148

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c714a98997d5a09801490475e148f666.jpg
"Masserat" ena skärmkanten bak för lite mer frigång vid fjädringsrörelser. Vet inte om jag ska korta original momentstag eller om man ska slå till några snajsiga justerbara för att kunna få hjulen lite längre fram i hjulhusen så det finns lite mer plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e8d1da52a323791fd02fcc559128f1ef.jpg
Sprang på ett par styrboxar i närområdet som kan komma till pass framöver. Är ju lite sugen på chip och mer laddtryck. Dock tveksam till att M47'an riktigt håller med om att det behövs / är en bra idé.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-83e8b12e33e7cb7077223ad58a7381e2.jpg
Något som är en bra idé och även ett måste är att göra något åt avgassystemet. Det som sitter på hänger ner långt, tar i och lämnar en del i övrigt att önska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-eba6402797af9591273ce744c535f0ba.jpg
Ett annat problem är att det är trångt mot torpedväggen. Väldigt trångt. Gick precis att trycka in en 1/4" 8mm hylsa mellan röret och torpeden vilket känns klent, även om den är lindad. Det syns på lacken att det varit varmt mot torpeden sedan innan. Lindade som en nödlösning med nu är det dags att göra något åt saken.

Tanken är att bygga 3" tom katalysatorn och sedan gå ner till 2,5". Dessutom med bättre markfrigång och mer plats mot torpeden. Återstår att se hur det går.

Lucif3r
10 oktober · 525 Inlägg
#149

Det var inte mycket till markfri gång där inte.

Det är ju istortsett bara 5an som är klen på M47, resten är snarlik M46, och M46 satt ju på dom tidigare modellerna av B230FT.
Så är du bara lite varsam med just 5an(och inte tänker trimma överdrivet mycket) så håller den säkert.
Det finns ju även några olika modeller av M47, dom från senare årsmodeller är bättre än dom tidiga. Exakt hur mycket bättre dom är i praktiken vet jag dock inte smile

Brådhis * Voff voff *
11 oktober · 5 647 Inlägg
#150

Lucif3r skrev:
Det är ju istortsett bara 5an som är klen på M47, resten är snarlik M46, och M46 satt ju på dom tidigare modellerna av B230FT.

Nu var det länge sedan jag hade bilar med dessa lådor, men snarlika är dom väl bara utseendemässigt? M46 är en väl gjutjärn typ och M47 aluminium? Eller minns jag helt galet nu?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Lucif3r
12 oktober · 525 Inlägg
#151

M47an jag hade i min förra 945a (-92a) var inte i alu iaf. Möjligt att det finns M47or även i alu på senare årsmodeller? Den hängde ju ändå med en bit in på -95.

vEight Baronen
12 oktober · 1 105 Inlägg
#152

Trevlig 240! Angående växellåda så är det väl bara M90 som är i aluminium smile

I brist på macka får man äta limpa.
Marlboroman
12 oktober · 8 061 Inlägg
#153

Lucif3r skrev:
Det var inte mycket till markfri gång där inte.

Har ett ställe utanför garaget där det tar i, men annars har det gått bra. Men det nya systemet lär hamna några centimeter högre upp i alla fall.

Lucif3r skrev:
Det är ju istortsett bara 5an som är klen på M47, resten är snarlik M46, och M46 satt ju på dom tidigare modellerna av B230FT.

Nu är ju inte M46 något under av hållbarhet heller, men den är ju lite starkare.

vEight skrev:
Trevlig 240!

Tackar smile

Marlboroman
12 oktober · 8 061 Inlägg
#154

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f0119e1573d0d9793a6421b8a5f7dc90.jpg
Plocka loss det gamla systemet gick ju enkelt, nu är det bara den knepiga biten kvar lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b8dd8a87f64d328727f8dc3607dd63b2.jpg
Syns inte på den här bilden, men nu är det betydligt mer plats mellan dp och torpedvägg. Dock vart det närmare till oljefiltret. Men jag har ett mindre ligger på hyllan som väl kanske får rycka in istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5d4764bc9a8bbc9142ce94671a9013b1.jpg
Närmare 3cm mer frigång än innan, men sista böjen på downpipe mest troligen att flyttas. Den är ju bara punktad i väntan på att mittdelen ska bli klar så den kan hängas upp och sedan får man se vad behöver ändras.

Marlboroman
30 oktober · 8 061 Inlägg
#155

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5e6b613b57b6d44a959e55155f8dc7bc.jpg
Vart ett impulsköp i form av en intercooler. Inget som behövs egentligen så sett, men priset var rätt och den fanns inom bekvämt räckhåll.
I övrigt så fortskrider arbete med avgassystemet. Hade tänkt börja helsvetsa delen mellan downpipe och bakaxel, men upptäckte under sista provmonteringen att jag lär göra om en sak. Har en böjd sektion innan katalysatorn den lär vändas för att ge lite mer utrymme mot växellådsbalken.
Även vattenpumpen har plockats loss för att få nya packningar och förhoppningsvis bli tät till slut.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 oktober · 2 909 Inlägg
#156

Händer småsaker i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
13 november · 8 061 Inlägg
#157

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d6885924885cd018a89260cf98543458.jpg
Nya intercoolern på plats efter lite modifiering av gummifästena. Downpipen ändrades för sista gången för att få upp systemet lite mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-58d1db282905c224265fed5663ede42a.jpg
Hela vägen fram till bakaxeln är allt punktat, men ska börja helsvetsas inom kort. Biten från axeln och bakåt har varit bråkig att få till, men tror jag hittat en lösning även där. Tänker inte sticka under stolen med att jag hade sparat bra med tid om jag hade köpt ett Simons 2.5" istället...

Cuefa skrev:
Händer småsaker i alla fall!

Jo, och det är ju bra. Men det hade varit bättre om dem små sakerna hade kunnat ske i högre takt! lol

InTheWhite
13 november · 1 997 Inlägg
#158

Ser ju riktigt bra ut nu i alla fall.

Jag köpte ett färdigt BSR (Simons tillverkar) till min 945 turbo och
passformen var riktigt bra får jag säga. smile

Putteliten
14 november · 8 758 Inlägg
#159

Men du måste ju ändå tycka att; Titta vad jag har byggt! är roligare att säga än; Titta vad jag köpt!

Marlboroman
14 november · 8 061 Inlägg
#160

InTheWhite skrev:
Ser ju riktigt bra ut nu i alla fall.

Jag köpte ett färdigt BSR (Simons tillverkar) till min 945 turbo och
passformen var riktigt bra får jag säga. smile

Får se om det fungerar, det är ju det som är det viktiga smile

Putteliten skrev:
Men du måste ju ändå tycka att; Titta vad jag har byggt! är roligare att säga än; Titta vad jag köpt!

Så är det ju. Jag har ju ägnat tid åt det här för att göra något jag inte gjort innan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang