Går inte låsa upp med fjärren men funkar att låsa? Vw Passat år -08

henkn
20 november 2020 · 10 Inlägg

vw passat 2008. går inte öppna dörrarna med fjärren nyckel men går och låsa.
Har testat reserv nyckeln händer samma sak



Redigerade rubriken en aning.

Mvh mod

jaka54
21 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du testat att ladda (åtmintone kollat spänningen) bilbatteriet ?

simlar
21 november 2020 · 5 524 Inlägg

Du kan alltså låsa bilen med låsknappen på fjärren men inte låsa upp med låsuppknappen?

Låter helt klart som trasig fjärr.
Går inte heller koda in en begagnad till bilen så det är att köpa helt ny nyckel av märkesverkstad och även låta dom koda in den.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
henkn
21 november 2020 · 10 Inlägg

Tack för tipset

Pininfarina406
21 november 2020 · 536 Inlägg

simlar skrev:
Du kan alltså låsa bilen med låsknappen på fjärren men inte låsa upp med låsuppknappen?

Låter helt klart som trasig fjärr.
Går inte heller koda in en begagnad till bilen så det är att köpa helt ny nyckel av märkesverkstad och även låta dom koda in den.

Hej, tror du verkligen att det är samma fel på två fjärrkontroller? Jag tycker mer att det tyder på något fel i mottagaren i bilen alternativt något fel i styrenheten till centrallåset.
Ts skriver ju tyvärr inte om bilen svarar med blinkningar eller inte när hen försöker låsa upp bilen.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
simlar
21 november 2020 · 5 524 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

simlar skrev:
Du kan alltså låsa bilen med låsknappen på fjärren men inte låsa upp med låsuppknappen?

Låter helt klart som trasig fjärr.
Går inte heller koda in en begagnad till bilen så det är att köpa helt ny nyckel av märkesverkstad och även låta dom koda in den.

Hej, tror du verkligen att det är samma fel på två fjärrkontroller? Jag tycker mer att det tyder på något fel i mottagaren i bilen alternativt något fel i styrenheten till centrallåset.
Ts skriver ju tyvärr inte om bilen svarar med blinkningar eller inte när hen försöker låsa upp bilen.
Mvh T.

Håller med om att det är märkligt att båda nycklarna vore trasiga men TS beskrivning av symptomen tyder på det.
Eftersom bil går att låsa med fjärr så är fjärrkontrollerna kodade till bilen och signalerna registreras av Elsystemstyrdonet som då skickar signal till dörrstyrdonen som o sin tur aktiverar centrallåsen och låser bilen.

Vore det fel i någon låskista så bör alla dörrar förutom den dörr med trasig låskista gå att både låsa och låsa upp men enligt TS går ju bilen inte alls att låsa upp med fjärr men går att låsa med fjärren.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
henkn
21 november 2020 · 10 Inlägg

Blinkar när man trycker på lås knappen   Men när man trycker på öppna händer ingenting

kkinggkkongg
21 november 2020 · 56 Inlägg

Om du kan låsa bilen med fjärr men inte låsa UPP så kan det vara 3 olika saker
Antigen reläet till upplåsningen, de kan du kolla också genom att låsa upp genom centrallåsknapen innifrån bilen, funkar de så är de inte reläet
kan vara knappen på själva fjärrkontrollen, kolla om den lyser när du trycker på knappen
eller oftast batteriet, byt batteriet så kan du testa då detta är de enklaste och billigaste första steget

henkn
21 november 2020 · 10 Inlägg

kingkongg skrev:
Om du kan låsa bilen med fjärr men inte låsa UPP så kan det vara 3 olika saker
Antigen reläet till upplåsningen, de kan du kolla också genom att låsa upp genom centrallåsknapen innifrån bilen, funkar de så är de inte reläet
kan vara knappen på själva fjärrkontrollen, kolla om den lyser när du trycker på knappen
eller oftast batteriet, byt batteriet så kan du testa då detta är de enklaste och billigaste första steget

Vart finns lås relä ?

Brådhis * Voff voff *
21 november 2020 · 10 277 Inlägg

kingkongg skrev:
Om du kan låsa bilen med fjärr men inte låsa UPP så kan det vara 3 olika saker
Antigen reläet till upplåsningen, de kan du kolla också genom att låsa upp genom centrallåsknapen innifrån bilen, funkar de så är de inte reläet
kan vara knappen på själva fjärrkontrollen, kolla om den lyser när du trycker på knappen
eller oftast batteriet, byt batteriet så kan du testa då detta är de enklaste och billigaste första steget

Rätt osannolikt att batteriet skulle dels ge att en funktion bara försvinner i fjärren och dessutom i båda fjärrarna samtidigt... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kkinggkkongg
22 november 2020 · 56 Inlägg

Brådhis skrev:

kingkongg skrev:
Om du kan låsa bilen med fjärr men inte låsa UPP så kan det vara 3 olika saker
Antigen reläet till upplåsningen, de kan du kolla också genom att låsa upp genom centrallåsknapen innifrån bilen, funkar de så är de inte reläet
kan vara knappen på själva fjärrkontrollen, kolla om den lyser när du trycker på knappen
eller oftast batteriet, byt batteriet så kan du testa då detta är de enklaste och billigaste första steget

Rätt osannolikt att batteriet skulle dels ge att en funktion bara försvinner i fjärren och dessutom i båda fjärrarna samtidigt... smile

osannoligt men väldigt möjligt, upplevt detta x antal gånger

Mew
22 november 2020 · 2 156 Inlägg

Brådhis skrev:

kingkongg skrev:
Om du kan låsa bilen med fjärr men inte låsa UPP så kan det vara 3 olika saker
Antigen reläet till upplåsningen, de kan du kolla också genom att låsa upp genom centrallåsknapen innifrån bilen, funkar de så är de inte reläet
kan vara knappen på själva fjärrkontrollen, kolla om den lyser när du trycker på knappen
eller oftast batteriet, byt batteriet så kan du testa då detta är de enklaste och billigaste första steget

Rätt osannolikt att batteriet skulle dels ge att en funktion bara försvinner i fjärren och dessutom i båda fjärrarna samtidigt... smile

När batteriet började bli dåligt i dosorna till min gamla BMW E39 var det exakt såhär - gick att låsa med dosan men inte låsa upp. Då visste man att det var dags att byta det, och efter bytet fungerade det felfritt i något år igen, tills samma sak hände. Likadant varje gång, och med båda dosor (dock inte samtidigt). Så inte alls osannolikt i mina ögon. smile

kkinggkkongg
22 november 2020 · 56 Inlägg

Mew skrev:

Brådhis skrev:

kingkongg skrev:
Om du kan låsa bilen med fjärr men inte låsa UPP så kan det vara 3 olika saker
Antigen reläet till upplåsningen, de kan du kolla också genom att låsa upp genom centrallåsknapen innifrån bilen, funkar de så är de inte reläet
kan vara knappen på själva fjärrkontrollen, kolla om den lyser när du trycker på knappen
eller oftast batteriet, byt batteriet så kan du testa då detta är de enklaste och billigaste första steget

Rätt osannolikt att batteriet skulle dels ge att en funktion bara försvinner i fjärren och dessutom i båda fjärrarna samtidigt... smile

När batteriet började bli dåligt i dosorna till min gamla BMW E39 var det exakt såhär - gick att låsa med dosan men inte låsa upp. Då visste man att det var dags att byta det, och efter bytet fungerade det felfritt i något år igen, tills samma sak hände. Likadant varje gång, och med båda dosor (dock inte samtidigt). Så inte alls osannolikt i mina ögon. smile

100% sant
jobbar inom det här och vissa dagar har jag stött på detta flera gånger per dag

henkn
22 november 2020 · 10 Inlägg

kingkongg skrev:

Mew skrev:

Brådhis skrev:

Rätt osannolikt att batteriet skulle dels ge att en funktion bara försvinner i fjärren och dessutom i båda fjärrarna samtidigt... smile

När batteriet började bli dåligt i dosorna till min gamla BMW E39 var det exakt såhär - gick att låsa med dosan men inte låsa upp. Då visste man att det var dags att byta det, och efter bytet fungerade det felfritt i något år igen, tills samma sak hände. Likadant varje gång, och med båda dosor (dock inte samtidigt). Så inte alls osannolikt i mina ögon. smile

100% sant
jobbar inom det här och vissa dagar har jag stött på detta flera gånger per dag

Tack för tipserna

torsen
23 november 2020 · 7 233 Inlägg

Samma problem på en av mina bilar - INTE Hondan!
Går utmärkt att låsa med "fjärren".
Men inte att låsa upp med "fjärren"
Gäller båda "fjärrarna".
Bytt batteri i båda.
Funkar då en kort tid = ett kvartal.
När det inte blir upplåst blinkar det heller inte.
Har vant mig nu.

Senast redigerat av torsen (23 november 2020)

kkinggkkongg
23 november 2020 · 56 Inlägg

torsen skrev:
Samma problem på en av mina bilar - INTE Hondan!
Går utmärkt att låsa med "fjärren".
Men inte att låsa upp med "fjärren"
Gäller båda "fjärrarna".
Bytt batteri i båda.
Funkar då en kort tid = ett kvartal.
När det inte blir upplåst blinkar det heller inte.
Har vant mig nu.

vad gäller det för bil ?

Brådhis * Voff voff *
6 december 2020 · 10 277 Inlägg

henkn skrev:

kingkongg skrev:

Mew skrev:

När batteriet började bli dåligt i dosorna till min gamla BMW E39 var det exakt såhär - gick att låsa med dosan men inte låsa upp. Då visste man att det var dags att byta det, och efter bytet fungerade det felfritt i något år igen, tills samma sak hände. Likadant varje gång, och med båda dosor (dock inte samtidigt). Så inte alls osannolikt i mina ögon. smile

100% sant
jobbar inom det här och vissa dagar har jag stött på detta flera gånger per dag

Tack för tipserna

Hur har det gått? Var det batterierna i båda fjärrarna som var slut?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jormungandr
4 januari 2021 · 2 Inlägg

Jag har fått samma problem med min Skoda Superb 2009. Den låser upp ibland, men det blir mer sällan. Den brukar fungera efter att man varit ute och kört. Jag bytte batteri i dosan i somras och batteriet i bilen är fortfarande fräsht. Skulle det vara dosans batteri så vore det skandal. det kostar 1000 spänn att byta (pga omprogramering) och original batteiet höll i nästan 12 år (sept 08 - 2020)

simlar
4 januari 2021 · 5 524 Inlägg

Jormungandr skrev:
Jag har fått samma problem med min Skoda Superb 2009. Den låser upp ibland, men det blir mer sällan. Den brukar fungera efter att man varit ute och kört. Jag bytte batteri i dosan i somras och batteriet i bilen är fortfarande fräsht. Skulle det vara dosans batteri så vore det skandal. det kostar 1000 spänn att byta (pga omprogramering) och original batteiet höll i nästan 12 år (sept 08 - 2020)

Anpassning av nycklar behövs ej vid batteribyte i nyckeln.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
benzin
4 januari 2021 · 68 Inlägg

Det kan vara tryckknapparna på kretskortet som börjar släppa i lödningen.

Testa i så fall att löda om hela kretskortet med varmluftslödning om du har möjlighet. Det kan finnas fler dåliga lödpunkter så då är det bra att passa på att löda om hela kortet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang