Planera körning med karta, laddstationer etc över internet?

torpis Forummoderator
lördag 22:53 · 9 878 Inlägg
#21

Brådhis skrev:
Ni elbilsåkare är så indoktrinerade med el så ni ser inte hur jobbigt det är... wink (Strömavbrott hela natten när bilen som skulle tagit dig till jobbet skulle laddats tex...)

Jo men så är det! Det är därför jag inte köpte loss Leaf24 för 6 år sedan. Den klarade till och från jobbet men jag vill liksom ha juice kvar på kvällen för att kunna åka till sjukhuset med gasen i botten. Den var i mina ögon inte prisvärd.

Det är som sagt viktigt att inse sitt behov. Det faktiska behovet och inte det huvudet tror. Först då kan man köpa den bilen som passar bäst. Jag körde min V70 D5 i 25000mil, det stod 59000mil på mätaren när jag sålde den. Vi får se hur det blir med Ioniq.

Jag har som sport att bara ladda gratis. Hade jag valt att ladda hemma varje dag så hade det varit extremt smidigt. Nu gör jag inte det utan jag planerar lite och kapar sopparäkningen till noll. För just mig är det kul, utmanande och drivande utan inskränkningar mer än att jag får ladda hemma om nu gratis platserna inte är tillgängliga.

Med dieselbilen köpte jag villaolja på blocket, jet A1 från fallskärmsklubb eller hjälpte en granne mot att jag fick tanka bilen på bondgården. Även där var alla strån värda besväret för just mig.

Med Ioniq så försvinner soppa för 300mil i månaden och 400kr i skatt. Vad är det värt för just dig? Just idag så innebar det att jag och tjejjen satt på Lidl och käkade en fika i 10min extra medan bilen laddade upp till fullt. Hade jag inte haft min "sport" så kunde vi skippat att stanna alls...

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Brådhis * Voff voff *
söndag 00:09 · 5 664 Inlägg
#22

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Ni elbilsåkare är så indoktrinerade med el så ni ser inte hur jobbigt det är... wink (Strömavbrott hela natten när bilen som skulle tagit dig till jobbet skulle laddats tex...)

Jo men så är det! Det är därför jag inte köpte loss Leaf24 för 6 år sedan. Den klarade till och från jobbet men jag vill liksom ha juice kvar på kvällen för att kunna åka till sjukhuset med gasen i botten. Den var i mina ögon inte prisvärd.

Det är som sagt viktigt att inse sitt behov. Det faktiska behovet och inte det huvudet tror. Först då kan man köpa den bilen som passar bäst. Jag körde min V70 D5 i 25000mil, det stod 59000mil på mätaren när jag sålde den. Vi får se hur det blir med Ioniq.

Jag har som sport att bara ladda gratis. Hade jag valt att ladda hemma varje dag så hade det varit extremt smidigt. Nu gör jag inte det utan jag planerar lite och kapar sopparäkningen till noll. För just mig är det kul, utmanande och drivande utan inskränkningar mer än att jag får ladda hemma om nu gratis platserna inte är tillgängliga.

Med dieselbilen köpte jag villaolja på blocket, jet A1 från fallskärmsklubb eller hjälpte en granne mot att jag fick tanka bilen på bondgården. Även där var alla strån värda besväret för just mig.

Med Ioniq så försvinner soppa för 300mil i månaden och 400kr i skatt. Vad är det värt för just dig? Just idag så innebar det att jag och tjejjen satt på Lidl och käkade en fika i 10min extra medan bilen laddade upp till fullt. Hade jag inte haft min "sport" så kunde vi skippat att stanna alls...

Jag håller helt med dig gällande tankesättet där på alla punkter egentligen. Jag ser på sätt och vis fram emot den dag då det finns en elbil som uppfyller alla mina behov för vardagen (vill inte ha fler bruksbilar) med plats för hundbur och en dragkrok med vettig vikt (1600+ kg). Bra räckvidd (utifrån mina behov dels i jobbet och dels privat) och ett väl utbyggt nät för laddning. Idag är det inte praktiskt möjligt av flera skäl (och där är priset ett av dom och jag vill inte privatleasa), så jag kör min diesel-Volvo, men när den dagen kommer så har jag inga problem att ta emot den med öppna armar. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang