Rakställning av B230 i Volvo 240

Motorbyte i en Volvo 240 till en rakställd b230fk
  • 18 Följare
  • 988 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 november
Turbopungen
14 november · 14 Inlägg
#1

Patienten
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-f63ffc1b61edaa62f85bf68c4278c6ab.jpg

Senast redigerat av Turbopungen (14 november )

Turbopungen
14 november · 14 Inlägg
#2

Precis borrat blocket till andra överdimensionen 96.6https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-c1c2380d9f43d7b77dec531cafdced43.jpg

Turbopungen
14 november · 14 Inlägg
#3

Hittade billiga h profil, tänkte att det var värt ett försök,
Mätt in dem i alla konstens former och allt verkar stämma.
Får väl se hur länge det håller. Kolvarna är original mahle 96.6
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-57e0c7f36d03b47ac66e14ccb0607d5b.jpg

Turbopungen
14 november · 14 Inlägg
#4

Nu är kolvarna i stoppade och nu väntar jag på att få tillbaka vev,svänghjul och tryckplatta från balansering
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-9129743249c4f47c00d28c32bafa47cd.jpg

Turbopungen
14 november · 14 Inlägg
#5

Börjar att Plocka ihop den 
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-3e52b75022910d9938581e10f6328c9a.jpg

Turbopungen
14 november · 14 Inlägg
#6

Gjorde en mall för oljetråget för att se hur oljepumpen ska kortas , sen är det en bild på när den är kortad 👌🏼
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-23456bec117d240758752d5c7eef3f00.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-3450b23c895488bc1c7e92ebd9b13f2e.jpg

Turbopungen
14 november · 14 Inlägg
#7

Plant svänghjul med
sachs 766 tryckplatta
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-cf5b1dc3b3ee66c41f21bdc0648ea627.jpg

Senast redigerat av Turbopungen (14 november )

Lucif3r
14 november · 552 Inlägg
#8

Uh... har jag missuppfattat nått här? Du ska rakställa en motor.. som redan är rakställd... i en bil, som redan har samma typ av motor rakställd?

Turbopungen
15 november · 14 Inlägg
#9

Lucif3r skrev:
Uh... har jag missuppfattat nått här? Du ska rakställa en motor.. som redan är rakställd... i en bil, som redan har samma typ av motor rakställd?

Om du har sett en b230 i en volvo så lutar dem, de är alltså inte raka, jag menar att ställa motorn rak istället för lutande, det du tänker på är nog om motorn hade varit tvärställd

Lucif3r
15 november · 552 Inlägg
#10

Ahh du menade så big_smile Då är jag med smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 november · 12 497 Inlägg
#11

Lucif3r skrev:
Ahh du menade så big_smile Då är jag med smile

Jag blev också väldigt fundersam!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
MrCrankyface
15 november · 316 Inlägg
#12

Av egenintresse då jag också ska rakställa en b230 .. Hur gör du med växellådan sen?
Sett att flertal nämner att man måste byta sprängkåpa för att "rotera tillbaka" växellådan men det borde väl räcka med att man modifierar spakstället?

Turbopungen
15 november · 14 Inlägg
#13

Planen jag har är att köpa en BMW zf låda som är i hopsvetsad med en m47 sprängkåpa smile

MrCrankyface skrev:
Av egenintresse då jag också ska rakställa en b230 .. Hur gör du med växellådan sen?
Sett att flertal nämner att man måste byta sprängkåpa för att "rotera tillbaka" växellådan men det borde väl räcka med att man modifierar spakstället?

Turbopungen
18 november · 14 Inlägg
#14

Fått slanganslutningen för oljereturen som jag filade till och bankade ner samt grenrör och turbofläns inför grenrörs bygget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-30ffb66f19f2647bc919ddf31af6f549.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-66fc5b50f37de2beeb1d5e25a5c49226.jpg

Senast redigerat av Turbopungen (18 november )

Turbopungen
22 november · 14 Inlägg
#15

Börjat kapa till rören och passa in. Men svetsgasen tog slut så kom inte längre än såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-1d1c38835a48c7b593be8597a3f580d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-6b3ccf4dbf9d11d62f905b02ba449429.jpg

FredGaute
22 november · 571 Inlägg
#16

Hva ønsker du å oppnå med å rakstille B230'en?
Bedre plass på turbosiden? Eller er det noe annet lurt her ;-)

Turbopungen
22 november · 14 Inlägg
#17

Ja, mer plats på turbo sidan , sen så ser det snyggare ut med rak motor. Tänkte använda ett b21 ventilkåpa för att oljelocket skall bli rak med. smile

FredGaute skrev:
Hva ønsker du å oppnå med å rakstille B230'en?
Bedre plass på turbosiden? Eller er det noe annet lurt her ;-)

FredGaute
22 november · 571 Inlägg
#18

Blir det ikke trangt på innsugssiden? Custom innsug?

Turbopungen
23 november · 14 Inlägg
#19

Jo, trängre blir det. Om inte orginal passar längre så bygger jag om det smile

FredGaute skrev:
Blir det ikke trangt på innsugssiden? Custom innsug?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang